VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







søndag 21. mars 2010

Masse spenning, gleder og noen sorger


Nå er det ingen tvil om at VÅREN er her♥♥♥ Det er mye jeg er spent på, blandt annet disse piletrærne... De ble kjøpt på plantasjen i fjor, jeg handler i grunn aldri der (mener ikke å fornærme noen), men disse kunne jeg ikke motstå. Billige var de også, halv pris, så jeg kjøpte ikke mindre enn 5 stk...

Jeg tenkte de ville være dekorative i vinter, og det var de. Men har de klart vinteren i pottene??? Det er jeg spent på.... Jeg sjekker hver dag etter tegn til liv. Jeg burde kanskje ha satt et par inn i drivhuset slik at jeg ikke evt mistet alle, men de var så fine i snøen at jeg klarte ikke... Så nå håper jeg på det beste.

Det er jo litt tidlig enda, men jeg følger med. Derfor er jeg også glad i alle årstidene og endringene de lager. For det hadde jo ikke vært like spennende om våren hvis man ikke hadde vinteren... Tiden fremover nå går med på å glede seg over små og store vårtegn, og å lure på hvem klarte vinteren og hvem måtte gi tapt. Spennende, forhåpentligvis går det bra med det meste i år, de har jo hatt en stor deilig dyne med snø. Hadde vært verre med 20 blå og barfrost...


Men turen rundt i hagen på denne tiden kan også gi litt triste opplevelser. Jeg fikk denne i går:



Mitt famileeple-tre har fått skader av den tunge snøen... Den ene eplesorten som er podet på treet har knekt i podestedet... Treet er genialt for småhager. Et tre med flere eplesorter på. Mitt tre har sortene; Aroma som gir frukt i september/oktober, Quinte modner i august/september, Discovery modnes i september, og Eplestar som er et høsteple. Det er sorten Eplestar som ser ut til å forlate familien... Jeg har surret rundt skaden med kokosbånd (for å ikke skade stammen) slik at potestedet limes sammen, og håper på det beste. Så nå håper jeg den setter knupper, og jeg slipper og kjøpe nytt tre... Hadde jo håpet på masse frukt i år...

Takk for at du tittet innom Klem fra

Posted by Picasa

11 kommentarer:

Anita sa...

Det var noen artige piletrær du hadde fått tak på der. Har vist ikke sett slike på "vår" plantasje... Men det var jo en idè til å lage noe slikt selv også da...syns det ser så kjekt ut å flette med pil....

Synd med epletreet ditt. Men resten av treet greier seg nok fint, nå når du har stelt så fint med det.

Vivishagerom sa...

Så spennende med piltre, håper dem har klart seg.
Håper vi alle får skikkelig vår nå, for det har vi fortjent nå etter en slik kald vinter.

Snøen er noe herk, særlig når det går slik som det har gått med epletreet ditt.

IngunnBW sa...

Så kjempestilige piletrærne dine var! Håper virkelig de overlever vinteren. Pottene var også lekre, de er frostsikre? Sjelden å se så fine, nesten lys terracottafargete krukker som er frostsikre synes jeg. De fleste er så blanke.

Men så trist med familieepletreet ditt. Jeg har ikke vært på inspeksjonstur i haven enda og sett etter vinterskader, alt av busker er jo unasett dekket med sne. Jeg er bekymret for barlindhekken som blir brøytet ned hver vinter. Det går alltid med et par tre grener på det.

Her sner det i dag...kan du tenke deg noe tristere...

Tonerose sa...

SÅ herlige piltrær!! De må jo være helt skjønne på vinteren også, dette var en utrolig god idè. Tror jeg må prøve å lage meg noen til våren! Tenk det hadde vært stas! ...ja, om stefaren min er så snill og kutter litt greiner til meg da, men det satser jeg på! :o) Heldigvis har de store piltrær i hagen, så da kan jeg prøve meg fram.

Kjempetips til hage som har litt struktur om vinteren også! Dette må jeg skrive opp, så jeg ikke glemmer det...!

Off, utrolig trist med epletreet - meg jeg velger å tro at det kommer til å overleve redningsaksjonen din! Har enda ikke vært på inspeksjon i hagen vår, altfor masse snø til å kunne komme seg fram.. *sukk*

Gleder meg!

Linda sa...

Takk for kommentarer, det er så hyggelig:)

Anita: Sikkert enda mer gøy når man kan si man har laget dem selv:) Jeg syntes jeg hadde råflaks for jeg er jo i grunn aldri på plantasjen... mesten så jeg bestemte meg for å titte oftere innom:)

Vivi: Ja nå fortjener vi vår, det er helt klart:) Og ang epletreet håper jeg alt jeg kan.

Ninni: Jeg er superglad i de pottene. De er fra KiKi og er frostsikre. De er i mange lekre farger. Jeg likte godt de hvite, brune, blå og grønne av fjorårets modeller. Jeg siklet på dem hele sommeren og når de kom på halv pris gikk jeg rett og slett amokk. Men det er jo en investering ikke sant:)Jeg kjøpte dem på krukkegården, og på dyhre gartneri som er mitt favorittgartneri:)Spent på fargene i år, kanskje jeg blir fristet igjen, he, he:)
Snø i dag??? huff da føler jeg med deg:) Det regner her... skulle ønsket meg sol, men krever kanskje litt mye da...

Tonerose: Sikkert kjempegøy å prøveå lage selv, om du gjør det må du lage et innlegg så jeg får se hvordan det går:)Kjempefint med ting som skaper struktur om vinteren og særlig når man har snø som i år:) Er ikke hvert år vi har det... Og ang epletreet, jeg håper og håper:)

IngunnBW sa...

Krukkegården er en av mine favoritter også :) Siklet lenge på et fuglebad hun hadde med seg til Ramme i fjor høst, men klarte å besinne meg. Dessverre...;) Tror nok jeg må sjekke litt mer mht krukker, skal man ha trygge krukker ute om vinteren er KiKi best, de gir jo 5 års garanti mot frostsakder også.

Et annet sted jeg finner mye er Vestby planteskole ved Sarpsborg. Eller var det Fredrikstad? Husker ikke jeg :) Der finner jeg alltid spesielle jeg leter etter, nå senest rosen Jacqueline du Pré :) Det ser ut som om de er eneste sted som har denne rosen i år.

Linda sa...

Mye fint på vestby også, sarpsborg er rett:)
Gleder meg til turer på favorittstedene mine:)
Eneste med krukkegården er at de har lite salg på krukkene sine... men jeg var heldig fjor og fikk et par digre hvite kiki til halv pris:) Men jeg ivet kke hva jeg skal i dem enda...men måtte ha:) På dyhre selger de ut til halv pris og mer hvert år...

Mia sa...

Jag har ett familjeträd som det skjedde det samma med för säkert 5 år sen. Jag gjorde som du, surra fast och på med podevax innan det hade börjat växa. Grenen lever men det är först i somras som jag torde låta den växa til sig lite. Podestället håller bättre om du klipper det tilbaka til några knoppar, detta i flera år. Aberet är bara att dom två andra sorterna har vuxit sig till ett litet träd, men det sista skottet har börjat ta upp kampen.

Pil låter kul, har du planterat dom rundt i en liten ring alltså. Jag har lust att ha pil men jag trodde det skulle ta för mycket plats, och plats är något jag har dårligt med, kan man plantera dom mer i en 'bunt' ska jag också försöka.

Lycka til med trädet :)

krepsemor sa...

Så fine piltrær du har skaffet deg der! Håper de har klart vinteren.
Jeg er også spent på hvordan det har gått med alle mine planter, med den strenge vinteren vi har hatt i år! Blant annet staudesådden min, som nå står i pallekarmene på plenen! Gleder meg til snøen drar seg bort!
Epletreet vårt fikk seg også en alvorlig knekk i fjor, men her var det hjorten som gikk til angrep! Den spiste også alle eplene, bortsett fra å bryte ned mange store greiner! Stygt å si det kanskje, men jeg håper mange har bukket under i vinter, for de har vært altfor mange!
Ha en fin uke!

Frøken Solhat sa...

Åh hvor ærgeligt med æbletræet. Øv. Arbejde i teenageårene på en planteskole efter skoletid...her havde de et væld af frugttræer. Her fik jeg lov til både at pode og okulere..... det er fantastisk at man på den måde kan lave trio-træer m.m. Facinerenede.

Hvorhar du ret...vi er heldige at have årstiderne, det var ikke til at undvære dem. Hver årstid sin charme.....heldigvis.

Knus fra haven i Skals

Marit sa...

Så fin collage av piltrærne!

Trist med grenen til treet, får håpe den klarer seg når den nå har fått og sikkert får omsorgsfull pleie:-)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails