VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







tirsdag 4. mai 2010

Min aller første award, Advarsel: Dette ble et laaangt innlegg…

Innlegget ble laaangt, jeg kan trygt si at det ”ballet” litt på seg underveis…  Har jo i grunn alltid problemer med å fatte meg i korthet, men nå ble det ille tror jeg… Bloggiveren tok overhånd. Så du får “manne” deg opp:) Jeg er veldig glad du tar deg tiden da.

jenta bak den flotte bloggen I toneroseshage har gitt meg en liten award. Moro, Tusen takk:) Jeg anbefaler et besøk hos henne om dere ikke har vært der.

Den innbærer da at jeg skal fortelle 7 ting om meg selv, og så sende videre til 7 andre. Begge deler er vanskelige... Så har vært i tenkeboksen litt... (jeg burde kanskje hatt en begrensing på tre ting, eller laget innlegget i i to deler…:)

1. Jeg er et ekte B-menneske. Jeg er eneste i familien som liker å sove om morgenen. Så her er det full fart hverenste dag kl. seks, halv syv på morgenen. Grusomt. Jeg leste en Nemi stripe for litt siden som passer meg bra. Første bildet er av Nemi som ligger og sover, tegnet som et skjellett med armene i kors. (altså sover ikke, men er i grunn død), på det neste bildet ringer det noen barn på døren, og Nemi løper ut og åpner og ser ut som DET monsteret. På det tredje bildet når Nemi prøver å innhente seg selv, spør venninnen; “Vet du at ungene i gata tar betalt for åse morgentrynet ditt???” Sånn føler jeg det også, jeg sover ikke om morgenen, men er nærmest død. På andre siden av soveromsdøren vår sitter da to små som ser barne-tv og aner fred og ingen fare, inntil døren farer opp i en fart og jeg står som et monster, med håret til alle kanter (akkurat som Nemi) og krever stillhet i et par timer til…
 
IMG_6445
Denne karen kommer og hilser på flere ganger om dagen nå.
Han er såå søt, ikke så veldig redd heller.
Jeg har sett etter ekorn i hele vinter, for jeg visste vi hadde mange av dem rundt her… Og nå kommer han:)
 
 
 

2. Jeg er glad i årstidene, alle sammen. Like glad i vinteren som sommeren, bare det er ordentlig vinter da… Det jeg liker så godt er endringene, og spenningen de gir.
Som at hver VÅR er det mange opplevelser i hagen. Det er spennende å se hva som har overlevd vinteren. Jeg opplever både sorger og gleder. Pluss de overraskelser jeg får når jeg  ikke helt husker en plante som dukker opp. Jeg gleder meg over små ting om våren, få varmegrader og litt sol er nok for å kunne smile bredt. Og masse ting og utføre. For nå har jeg jo planlagt hele vinteren.
Om SOMMEREN er det bare å stelle, nyte, se fruktene av vårarbeidet. Jeg synes sommeren til tider kan være litt hektisk. Hele tiden må vi liksom finne på noe, båtturer osv… Det er jo veldig hyggelig det, men jeg pakker opp i bager, og ut av bager hver eneste dag. Til slutt står det sånne halvtomme bager rundt i hele huset. For er det pent vær så drar vi jo på sjøen, og alle er igrunn fornøyd med det altså, så jeg mener ikke å klage, men jeg synes det er en hektisk tid om sommeren. Og så er vi jo slitsomt opptatt av været. Det holder ikke med få varmegrader og litt sol nei. Nå er vi som var fornøyde med  så lite, er vi blitt kravstore. Vi skal ha mange varmegrader, vindstille og sol, så da er det vel ikke ofte vi er fornøyde med været i grunn… Men som hagegal setter jeg pris på regnet også jeg da, men jeg må likevel høre på alle andre som klager.
Så etter noen uker med sommer, gleder jeg meg til hverdager, mørke kvelder med stearinsynslys, til å klatre opp i sofaen med godteposen og kose seg med et godt tv-program. For å kunne gjøre det med GOD samvittighet så må det være om HØSTEN. Nok en gang setter vi små krav til været. Vi stråler og er fornøyde om vi får en flott høst. Men forventningene har sunket betraktelig og vi slapper mer av. Og ikke må jeg glemme det å ha på sokker igjen, jeg elsker å ha på sokker. Det er nesten så jeg blåser i alt og har på sokker i sandalene til shorts… Bare jeg blir litt eldre så gjør jeg nok det, gleder meg, he, he:)
Om VINTEREN (om den er ordentlig med snø, for det er vesentlig) koser jeg meg også. Med julen, snø og ski og moro. Det er bare det at det er lenge mellom de gode vinterene her nede… Men vi er så heldige å få låne hytte på fjellet, så allerede nå kan jeg innimellom ta meg i å glede meg til turer på ski til neste vinter. Vinteren er tiden for planlegging og drømmer for hagen neste vår og sommer:) Og sitte ved peisen med gode bøker (ofte hagebøker), og drømme om sommer varme, sol og sjø:)
 
Så i grunn nyter jeg hver eneste årstid, for de har alle noe å by på. Og planlegging i hagen foregår HELE året.
 

IMG_6717

 
Dette er også en “nabo”. han bor nede i bukta, og vi mater
han ofte om kveldene. Datteren vår har gitt han navnet
“Cesilie”…, ja, ja:)
Det er et svanepar som bor her nede, og de får unger hvert år.
Alltid spennende å se hvor mange de får. Og desverre også hvor mange som klarer seg…Han svømmer alene rundt nå om dagen, så mor passer nok på redet tenker jeg
 
 
 
3. Jeg er ordentlig hagegal, og ganske sta når det gjelder. Kan være hard på å argumentere frem mine ønsker her i huset. Samboer bekrefter at dette stemmer...
Og jeg må vel innrømme at innimellom, hmmm… ganske ofte så overstiger engasjementet all fornuft. Tålmodigheten er like svak som handlekraften er sterk til tider, og det kan i grunn ende katastrofalt innimellom. Som f.eks at jeg alltid starter for tidlig. Vet ikke om jeg har greid å skjule det på bloggen… men egentlig har jeg vært langt ut i mai i et par måneder allerede… Så skuffelsen var stor da det liksom gikk opp for meg forrige helg at det fortsatt var april…
Nå har jeg inngått en avtale med ei god venninne, om å holde meg i ørene til neste vår… Ho må nok holde hardt.

IMG_6765
Hvitveisen lyser opp overalt nå, helt nydelig:)
Jeg skal ta noen røtter og sette i plene i hagen
Jeg så nemlig en hage som hadde fult av dem, og det var sååå nydelig. Da slo MÅ HA-Faktoren inn for fullt.
4. Er uhelbredelig når det gjelder bilkjøring, både når det gjelder fart og mobilbruk...desverre. Når jeg skulle kjøpe meg ny bil i fjor, så lånte jeg en liten Mini et døgn... Moro, men innså at det ikke kunne ende bra for førerkortet. Utrolig at jeg ikke mistet det i løpet av det døgnet... Så en Polo 1,4 er myyye bedre for førerkortets fremtid:) Burde vel strengt talt hatt en sånn elektrisk liten sak som ikke går i mer en 45 km/t.  Jeg har mistet førerkortet en gang… Og det ble slitsomt for min kjære snille samboer, så av hensyn til ham får jeg vel håpe det ikke skjer igjen…
 
IMG_6781
 
“Natt og lyse dag” er også observert. Dette er en nostalgisk liten skapning, som jeg husker godt jeg som barn likte å plukke inn. Tror det var en av de første jeg som barn flyttet inn i mitt eget bedd i hagen
 
 
 
 
 
5. Gjør alt som er mulig om det er noe jeg tror jeg kan få til. Tror jeg vil pynte på den og kalle meg positiv. Det meste går, ikke sant? Som da jeg så en plante i en butikk på Majorstuen. Jeg fikk den ikke ut av hodet når jeg kom hjem, og etter et par dager så måtte jeg hive meg i bilen og kjøre til Oslo for å kjøpe. Dette var to stk store blå scabiosa. Jeg parkerte på Oslo S, og tok banen til Majorstuen og handlet, og gikk veien ned igjen. Plantene var store og tunge, så armene ble laaange etterhvert, men smilet like bredt:) Etter noen uker så jeg samme planten her i byen, men de var ikke like store da... Desverre døde de i vinter... Men til sammen tre timers kjøring for et par planter, ja, ja:)
 
IMG_6771
 
Et bilde fra den flotte turen sammenmed min nydelig kusine på søndag:) Vi nærmer oss Far fars badested
 
 
 
 
 
 
 
6. Stor MÅ HA faktor når det kommer til planter... (med liten skrift kan jeg innrømme at det kan gjelde andre ting også…) Finner alltid en meget god grunn for å anskaffe meg denne MÅ HA-Tingen. Og til planter har jeg alltid en plass. Som samboer sa i fjor” Har vi virkelig plass til et tre til???” Jeg klarer dermed dårlig å holde meg til bestemte planer, og ting blir litt til underveis. For MÅ HA- Tingen er jo ikke noe som kan planlegges… De kommer jo bare som lyn fra klar himmel de, og  jeg har ikke rukket å bygge meg opp et forsvar så fort. Så da kan det hende at selv om  jeg har bestemt meg for et hvitt bedd, kan enden på visa kan bli en helt annen... For MÅ HA-Tingen må jo også ha plass:)
 
Jeg tror kanskje unnskyldningen for den MÅ HA-Faktoren må være at jeg har et stoooort Samler-gen. Og da snakker vi STORT. Akkurat som min aller kjæreste FarFar. Jeg har samlet på all verdens ting opp igjen.
 
IMG_5313
 
I dag morges så snødde det jammen meg… Helt utrolig…
Får bare lyst til å krype under dyna igjen… Noe jeg med god samvittighet kan gjøre da jeg skal på jobb i natt…
Blir jo ikke noe i hagen i dette været… Kan bare føle med de små stakkarene der ute… Det er helt fint med snø, men IKKE i mai!
 
 
7. Har ikke stor tomt, føler den er altfor liten. Men har verdens beste naboer som lar meg utfolde meg på deres tomt. Takk igjen for det. Punkt 7 blir da altså at min drøm er en stooor hage, med syrinlysthus, vanlig lysthus... 3 mål eller noe sånt:) Jeg elsker å klippe gress og vanne, klarer dårlig å sitte i ro. Drømmer om at ungene kan løpe rundt på stor plass, og ikke at vi nesten snubler i hverandre hele tiden. Men er så glad i her vi bor, og vi har lagt mye jobb i dette huset og etterhvert hagen. Naboene er som sagt suverene, så tanker om å flytte er det ikke snakk om nå, men drømmen om god plass, er der:)
 
Her skulle jeg vist et bilde av en drømmehage, men det er sååå mange vakre hager der ute… Så bruk fantasien, eller titt innom Claus Dalby sin hage, det er virkelig en drøm:)

Dette ble et laaaangt innlegg… Håper dere kom dere gjennom:)

 
award_pokal_thumb[2]
Denne awarden sender jeg videre til: Dette var ikke lett, og noen av dere har fått den allerede (det gjør kanskje ikke noe egentlig…). Det er så mange flotte bloggere der ute, så å velge bare 7... Jeg velger til slutt de flinke jentene bak bloggene:
Jeg lurer på om jeg får til å dra på hagemessen  på Liseberg til helgen. Har vært der to år på rad og det er veldig ok. Moro for hele familien, bokstavelig talt, he, he:)

                Takk for at du tok deg tid til å lese hos meg. Klem fra

12 kommentarer:

Marit sa...

Godt beskrevet, kjente deg igjen på alle punkter:-)

God klem

IngunnBW sa...

Så kjempekoselig å lese om de og bli bedre kjent med deg, Linda :) Må se å få skrevet den listen jeg også...er ikke noe flink med dem, jeg. De blir som regel bare liggende der til de går i glemmeboken. Men er veldig lad for å fåd dem, altså :)

Tonerose sa...

Herlig lesning! Koselig med disse awardene, særlig når man blir litt bedre kjent via dem! Hihi, lille syvsover..! Da passer det bra å jobbe om natta - da MÅ du jo sove utover dagen! :o)

Herlig sta du er i hagen, og jeg kjenner meg lett igjen i må-ha-tendenser til hagen.. Sukk, lysthus av syrintrær ja - DET hadde vært noe det! Skulle gjerne hatt mer enn et halvt mål... Men i år VIL jeg ha syrintre i hagen! :o)

Gikk det forresten bra med betonghjertene?

Håper du får en vidunderlig kveld!

Frøken Solhat sa...

Skøn læsning Linda......jeg bliver altid så glad når jeg kigger ind hos dig :0)Sjov at høre lidt om mennesket bag haven :0)

Det der "MÅ HA"-gen det kender jeg alt for godt. Tror det er noget universielt. Positiv det passer da 100% på dig...altid positiv og glad i dine kommentarer....super skønt. Dog må jeg anbefale dig at slække lidt på speederen søde - *SMILER*.....kørekortet er svært at undvære når der skal handles planter hjem til fælles fornøjelse :0)

Tusind tak for a-warden og tilliden Linda.....

Kæmpe knus fra lille Danmark :0)

Mia sa...

Ha, det här var uppfriskande läsning, vilken härlig beskrivning av ett kvinnomänska, tycker du låter helt fantastisk ut, tre mil för två plantor! Kan ju bara förställa mig vad som kommer ut av Lisebergsturen ;)Trädgårdar känns visst alltid för små, min är mycket mindre än din, så hos dig hade jag känt mig som i paradis:) Lycka till med dina planer för helgen, se upp var du kör ;) och tusen tack för att du tänkte på mig, det värmer :)

Kathrine sa...

Wow! For et innlegg! Tusen takk for awarden:) He..Kom ikke gjennom hele innlegget nå i kveld. Vi driver å pusser opp andre etasje, og venter overnattingsbesøk på torsdagen. Uæ?
Men så morsomt det jeg fikk lest.
He.Jeg er A-menneske. Når en liten fugl sier pip klokka fire, så skvetter jeg opp. Helt håpløs sånn.
Og ja! Kjenner igjen dette må ha greiene. Min mann sier alltid etter besøk i gartneriet: Hvor skal du ha denne da?
Vel, travelt her. Men igjen, tusen takk for utmerkelsen. Stor klem:))

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Linda! Så fint att få se lite hur personen Linda är...
Mycket man inte kunde ana:-)
Och tack så mycket för att du tycker min blogg är värd att läsa, det gläder mig mycket att någon vill ta sig tid att titta in på vad jag hittar på för något på blogegen.
Det är ju så roligt att dela med sig av allt man tänker på, till de som tänker lite snarlikt om natur och trädgård:-)

Jag och du är väldigt lika på en Punkt: VI gillar att sova på morgonen. Också i mitt hus är jag den som sover längst på helgen (eller i varje fall stiger upp sist!)

Ha en go vecka, vi ses snart igen:-)

CasaGroth sa...

Helt fantastisk vet du, hehehe...En lidenskapelig sjel for dine kjære blomster du søøøta <3

Tusen takk for awarden, wow! Jeg føler meg beæret vakre venn, tar imot med stor takk.

KLEM

Vilt og vakkert sa...

Heisann Linda!

Artig lesing. ...Og du, siden du kaller blomsten "Natt og lyse dag" ,og du er på vannet om sommeren, og du har svaner ikke langt fra der du bor, og at det tar tre timer å ta seg fram og tilbake fra Oslo, da etterhvert ble jeg sikrere og sikrere på at du må bo ikke så langt herfra... og da jeg tilslutt kikka på profilen din, så stemmer det jo!
Lykke til med haven din resten av mai og sommer´n med.
Ha en fin kveld.

Linda sa...

Takk for så mange hyggelige kommentarer:)
Marit: Huff ja, ikke alt man er like stolt av, men sannheten er brutal innimellom:)

Ninni: Ja er jo hyggelig å vite mer om mennesket bak bloggene:) Du får manne deg opp, gleder meg til å lese:)

Tonerose: takk og igjen, takk for award:) Betonghjertene ja... joda det gikk bra, men som vanlig i den her hurra meg rundt hagen, så ble ikke blandingen pisket helt jevnt, så det ble litt ujevne i finishen. Men jeg gir ikke opp, og nest egang skal jeg ta meg bedre tid og få en helt jevn blanding:) Skal vise bilder:) Veldig søte da:)

Frøken solhat: Takk igjen for dine søte ord:) Gleder meg til å lese om deg:)

Mia: takk for pene ord. Hva gjør man ikke for en plante? he, he:) Ja det blir spennende å se hva helgen ender opp i:) Du får nok høre:)

Kathrine: Håper du fikk gjort alt du trengte å gjøre:) Alltid hektisk om våren. Og værsågod med awareden. Hyggelig å vite mer om personene bak bloggene:)

Hillevissan: takk for hyggelig hilsen:)Sove om morgenen er det beste som finnes:)

Casagroth: Kan vel bli litt mye innimellom for de rundt meg, he, he:) Men de later som ingenting, og tar til seg i passe doser tror jeg:) Gleder meg til søndag:)

Vilt og vakkert: Hyggelig med hilsen fra deg. Har vært og besøkt bloggen din, kjempekoselig:) Ja du er kanskje ikke så langt unna:) Nå får vi håpe på litt varme, jeg synes vi fortjener det nå:)

Klem til dere alle:)

Tonerose sa...

ojojojojoj, han LAGER former?? Heldige deg! :o) hva slags materiale lager han formen av? Tenk å hatt form til å støpe urner.. Jeg har kjøpt flytende gummi, og pensler det på en urne/stor stettekrukke jeg har - men det kommer til å ta en eeeevighet.. :o) Men jeg er nå i gang iallefall! Drømmer om å kunne støpe egne krukker/urner til hagen - tenk så gjennomført og lekkert det ville vært!! ...og i betong.. *sukk*

kanskje du får hjerteformer til hellelaging etterhvert, det hadde jo vært helt konge! :o) Om det blir laging av helleformer her i huset, tror jeg at jeg kommer til å ta to tynne lister og sette de fast i en sponplate - iogmed at hjertet skal være såpass stort burde det være mulig å snekre form. Men før jeg kommer til det, blir det heller benk og kanskje muligens krukker etterhvert. Og forhåpentlig iallefall noen små søte pidestaller som krukker etc kan stå på - så blir det bittelitt høyde i hagen. :o)

Ønsker deg en herlig helg!!

Monica fra Koseleg sa...

Nå har jeg koset meg med hyggelig lesing. Så artig å bli litt kjendt med damen bak bloggen! Et sjarmerende menneske vil jeg tro!
Ønsker deg en fin uke!

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails