VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







søndag 16. mai 2010

Litt av 17 mai menyen

 
I morgen skal vi ha svigers på sen frokost før vi skal gå i tog. Skoletoget begynner ikke før 11.45,
og det er deilig å ha litt tid på morgenen.
Jeg skal servere spekemat og litt av tilbehøret skal jeg fortelle om her. I dag har det duskregnet i hele dag, og jeg elsker å gå rundt i hagen å se alt det vakre regndråpene lager. Kameraet har vært med selvfølgelig:)

IMG_6990 IMG_6989 IMG_6991
Disse bildene er av min storkonvall som er pyntet med regn

Druesalat

400-500 gram stenfrie druer. Jeg bruker de blå pga fargen. De skal deles i to.

Ca 6 dl vårløk, skjæres i tynne skiver
2 dl lettrømme
2 ss ekte majones
1 lime
1 ss sukker
ca 50 gram valnøtter, hakkes

Bland sammen majones og lettrømme. Smak til med sukker og limesaft, tilsett druer og vårløk
 
IMG_7010 IMG_7013
 
Denne salaten er veldig god til spekemat, men kan også brukes til f.eks pitabrød med kjøtt av kylling eller kalkun. Men i morgen skal den gjøre nytten som tilbehør til spekemat

IMG_6994 IMG_6995 IMG_6999
En regnvåt tulipan
Potetsalat

Poteter, skrelles, skjæres i terninger og kokes passe
Og legges til avkjøling under et håndkle
 
IMG_6987 IMG_7005
Saus:
1 boks rømme (lett eller seterømme)
1 pk majones
3 ss med saft av sure agurker
10-12 Sure agurker kuttet i små biter
1 Purre, evt løk (for deg Jonas)

smak til med sennep, saft av sitron, og evt litt bittelitt sukker
Frisk dill
Potetene vendes i sausen

IMG_7000 IMG_7002 IMG_7001
Som perler på en snor ligger regndråpene på bladene til ruteliljen
Foccacia

Den steker jeg i morgen tidlig
 
7 dl vann
25 gram gjær
3 + 1 ss plivenolje
1/2 ts salt
1/2 ts sukker
ca 14 dl hvetemel eltes inn til slutt, til en tykk grøtaktig konsistens

Heve deigen i 30 minutter
Ha den så i en bakepapirkledd liten langpanne, og trykk deigen til.
Heve i 20 min til

Hell litt olivenolje over deigen, stikk hull i deigen med fingertuppene og dryss over grovt salt/flaksalt og evt litt Rosmarin

Jeg pleier å dele opp noen coctailtomater i to og dytte de ned i deigen også.
Stek på nederste rille i 200 grader i 20-30 minutter.
 
IMG_7004 IMG_7003
Spøkelseshoder fra en avblomstret kubjelle
Osteiskake
 
Denne skal jeg ha med til min venninne på ettermiddagen.

Vi er tre par med barn som har byttet på å ha 17 mai på ettermiddagen. Det er veldig koselig og jeg gleder meg til i morgen.
Denne oppskriften fant jeg på www.kakemonsen.no Ei venninne anbefalte den for meg.

200 gram Filadelfiaost
3 eggeplommer
2 dl sukker
Dette blandes
 
Så pisker man krem av:
3 dl kremfløte
1 ts vaniljesukker
Røres forsiktig inn i osteblandingen

Knus noen Digestive kjeks og legg i bunnen på formen
Hell over ostekrem blandingen
Knus noen kjeks til og strø over toppen.

Settes i fryseren i 8-10 timer.
Den står altså til imorgen her.
Denne kaken får mye skryt, og er super enkel å lage.
 
IMG_7016
 
Det som gjenstår i morgen da er eggerøre, og foccacia, og dekke spekematen, også skal jeg også ha mangosalat som jeg har skrevet om før, som tilbehør. Den lager jeg også i morgen.
 
Idag gjenstår stryking av skjorter og bunadsskjorter.

Bare et lite spørsmål; Burde man hatt en diagnose når man synes at alle ting som ikke har med hage å gjøre er forstyrrende elementer i hverdagen? He, he:) Jeg tror forutsetningene for en diagnose er at interessen/tankene er forstyrrende evt ødeleggende for å kunne opprette en vanlig hverdag…
Helt der er jeg ikke enda, men kanskje i grenseland???
 
Men med litt anstrengelse gleder jeg meg skikkelig til i morgen selv om det ikke blir noen haging:) Neida her gleder vi oss alle sammen:) Men på tirsdag, da skal tomater og agurker inn i drivhuset, og jeg gleder meg skikkelig.

IMG_6993

                                                               Ønsker der alle riktig gode forberdelser til 17 mai.
                                                                                                        Klem fra

7 kommentarer:

Blomsterguri sa...

Nydelige bilder du har tatt i regnværet! Jeg blir så sulten av de oppskriftene - ha en super god 17. mai!

Tonerose sa...

Neida, jeg ble OVERHODET ikke sulten nå. Overhodet ikke. Så utrolig deilig dette hørtes ut!! Minnet litt om sånn waldorfsalat vi har til kalkunen den druesalaten. Tipper den er utrolig god!! :o) og hjemmelaget potetsalat.. mmm!

Dere kommer til å få en DEILIG frokost i morgen ja!! Vi skal avgårde til familie i morgen vi, det skal bli deilig å bare kunne slappe av og kose oss med lillegutt. :o)

Nyyyyydelige bilder du viser fra hagen, som alltid! Jammen får du de lekreste bilder, til tross for øs-pøs regnvær. Vakkert med regndråpene!!

Ønsker deg en herlig 17.mai! :O)

Marit sa...

Takk for opsskriftene! De skal skrives ned. Blir spennende å smake kaken, den så veldig god ut!!

Nå er det bare å krysse fingrene for en litt tørrere dag i morgen, sees!

God klem:-)

CasaGroth sa...

Hahahaha!

Helt suverent vennen.. Jonas og jeg lo godt her nå :)

Takk for oppskrifter som du deler med oss *notere*

Stoor klem

IngunnBW sa...

For en fantastisk meny til dagens frokost! Nam nam :)) Du er altså sååå flink!

Å nei, det er en helt normal følelse å synes at andre ting enn hage egnetlig er forstyrrende og litt unødvendig :) Om andre mener det er i grenseland for en diagnose får være deres sak :) Hihi, du skriver så herlig festlig :)

Og du, jeg må benytte anledningen til å takke deg for alle de herlige kommentarene dine hos meg. De varmer mye skal du vite!

Klem til deg på nasjonaldagen

Bente sa...

Hei!
Jeg kom tilfeldigvis over bloggen din, via en annen blogg.

Kjempefine bilder og spennende oppskrifer i bloggen din.

He he. Det var artig å lese at flere har det som meg, når du skriver: "Burde man hatt en diagnose når man synes at alle ting som ikke har med hage å gjøre er forstyrrende elementer i hverdagen?"
Men, vi er vel mange som har det sånn, om våren og sommeren.

Vårlig hilsen fra Bente

Kathrine sa...

Jøss! Så mye godt! Foccacia er nydelig. Det baker vi mye her, og noen ganger har vi i oliven og tomat.

Takk for tips til pinnsvinhus. Aldri hørt om, men kanskje lurt å prøve? De er så fiiine:)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails