VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







torsdag 20. mai 2010

Sommeren har kommet, hvor ble det av våren???



Jeg har blitt ordentlig tatt på sengen føler jeg... Plutselig kom varmen, det var frost i forrige uke og det har vært med hjerte i halsen jeg har båret planter ut og inn fra drivhuset. Og nå da 24, og 25 varmegrader og nesten for varmt til at man orker å gjøre noe... Det er jo ikke til å tro
Plutselig er det sommer. Hjelpe meg, jeg er IKKE klar, enda er det masse jeg skulle har gjort...

Men hagelivet venter ikke på meg, og alt setter fart.
Frukttrærne blomstrer for fullt
 
IMG_7124 IMG_7122 IMG_7137
 
Hjelperne er på plass
 
IMG_7107 
Og de jobber og jobber, og det er jeg glad for, for jeg bare surrer og surrer… Litt sånn “Tatt av varmen”

IMG_7125
Innimellom nattevakter, soving og kjøring og henting av unger er det ikke lett å finne tid til alt jeg skulle gjort den i løpet av den våren som aldri kom…
 
Husker dere valmuefrøene som kom fra Claus Dalby i Danmark? De spirer som bare det
 
IMG_7161 IMG_7160 IMG_7162
 
I dag kom det litt uvær, egentlig litt deilig
 
IMG_7140
Det har tordnet og plasket ned noe voldsomt… Så bassenget i hagen er fullt igjen… Jeg er slett ikke sikker på at min magnolia vil trives i alt det våte som til tider er der… Men jeg får prøve å drenere bunnen så godt kan…
 
IMG_7144 IMG_7145 IMG_7169
 
Det ser ut som jeg har laget en dam og ikke et bedd… Ja, ja, jeg får som sagt drenere godt og fylle på med myye jord slik at de ikke blir stående nede i vannet hele tiden… Og håpe på tørre somre fremover:)
Peonene ser ut til å trives der iallefall. Min venninne hadde en oversikt over gode venner til peonene og det var blandt annet høstanemoner, roser, asters, lammeøre, konslys, verbena og fiolfrøstjerne. I blandt dem var de tjo et par favoritter, verbena og fiolfrøstjerne, høstanemoner og roser. For peoner er vakre, men de blir tidlig avblomstret og da er det greit med noe som tar over. Kanskje jeg skal velge roser i forkant, og fiolfrøstjerne, og kjempeverbena innimellom… Spørs om jeg får tak i kjempeverbena da…
 
IMG_7133
 
Slik var det før
 
IMG_6011 
Jeg synes det ble litt bedre når beddet ble større, så nå er det rullesteiner lagt der hvor ledningen merket opp på det siste bildet.
Og når min lykkefund kryper opp veggen tror jeg det kan bli bra…
 
Hmmm mye regn og våte bilder blitt i det siste…  Må skjerpe meg:)
Jeg vil også si at jeg setter utrolig pris på alle deres besøk, og hilsner, det varmer godt:) Jeg er så glad dere skriver innlegg, for denne uken koser jeg meg med dem på nattevaktene. Og tips noteres flittig ned:)
 
Ønsker alle en riktig god pinsehelg og jeg håper jeg får hodet over vannet i løpet av helgen.
 
Vil bare til sist fortelle om giveaway hos annajohanna, hvor man kan vinne et abonnement på “Vakre hjem og interiør”. Et blad med mye fint hagestoff i også.
 
vakre hjem
                                                                                     Klem fra

7 kommentarer:

Bente sa...

Kjempefine bilder fra en vakker hage!
Nydelige vårplanter på det første bildet!

Marit sa...

Hjelpe meg, nå gror det hos deg gitt!

Gleder meg til å komme og se, og kanskje bade i det nye "bassenget ditt";-). Neida, blir nok veldig fint det nye beddet ditt.

God klem

IngunnBW sa...

Tenk at Rhododenrdonen blosmter så rikt hso deg alt! Den første som pelier å komme i blosmt hos meg har 1 stor bristeferdig knopp, de andre ligger litt etter. Ja, hvor ble det av våren. Jeg føler også at det gikk rett fra senvinter til sommer. Slike vårer liker jeg ikke, jeg føler meg også snytt for den beste årstiden av alle! Ugresset tyter opp i rekordfart overalt og det er plutselig altfor mye å gjøre uten at jeg får begynt ordentlig.

Håper på en normal pinse ,ed opp mot 20 grader og halvskyet. Det er perfekt hagejobbevær synes jeg :) Ønsker deg en kjempefin pinse, Linda!

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Linda!
Så vackert med de vita rhodissen! OCh ja.... vart tog våren vägen i år???

Ha en fin weekend!

Lisbeth (countryliv) sa...

Ja det må du nok spørge om selvom kulden har givet os en lang periode med fine holdbare løgplanter har det været for koldt til at være ude. Her er mælkebøtterne også ved at overtage staudebedet. Men jeg håber at vejret blir godt i pinsen så vi kan komme ud. Det blir et fint bed efter du har udvidet det:o)

Mariann sa...

Mye flott som blomstrer hos deg allerede. Når varmen kom, nærmest eksploderte det i hagen. Alt vokser i rekordfart. Blir man noengang helt ajour med alt man skulle gjort?

Ha en fin pinse.

Monica fra Koseleg sa...

Tror vi hoppet over våren i år jeg. Tenk at rhododendroen din har kommet så langt- imponerende. Det er så flott med frukttrær i blomstring. Ønsker deg en super helg!

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails