VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







tirsdag 11. mai 2010

Nå skjer det masse, en liten oppsummering

Og det er ikke bare i hagen det skjer for å si det sånn… Men for å få mest mulig tid i hagen så har jeg ikke fått laget noen innlegg… Og så har jeg hatt trøbbel med pc og har derfor ikke fått besøkt dere så mye som jeg ønsket, og heller ikke lagt inn så mange hilsner… Jeg ble kastet ut i hytt og pine…Men nå er det i orden tror jeg… En uke siden forrige innlegg og mye har skjedd i hagen… Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, så det er fare for at dette blir kaotisk…
I førsten av forrige uke hadde det regnet noen dager, til og med snødd!!! og jeg løper å kjøper gjødsel. For sikkerhets skyld kjøper jeg de pakkene som kan brukes i all slags vær, for… akkurat som at det alltid begynner å regne når jeg har vasket bilen, kommer ALLTID solen når jeg har kjøpt gjødsel… og nå har det ikke regnet siden det… Lurer på hva værgudene hadde gjort om jeg BÅDE vasket bilen, og kjøpte gjødsel på samme dag?:)
Altså gjødsel er kjøpt, men ikke brukt… Selv om det kan brukes i all salgs vær, setter det seg under skoene, og man drar det inn, så jeg venter på litt regn… og det ser ut som jeg kan vente en uke til…helt til 17 mai, tradisjonen tro… (ikke optimistisk ang været på denne dagen nei…)
 
På denne tiden pleier tulipanene å blomstre og morelltreet å stå i full blomst. Men det skjer ikke i år… Det er fortsatt kaldt i luften… Men forrige uke bestemte jeg meg for at nå SKULLE plantene i drivhuset herdes, så nå bærer jeg ut om morgenen, og inn på kvelden. Ingen kjære mor lenger. Jeg VIL få inn tomater og agurker der nå, og da MÅ det andre ut… Så jeg ber på mine knær om mer varme, men det ser ikke ut til at de hører… Veldig  som værgudene krangler denne våren…
 
Jeg har funnet ut at å så er ikke helt min greie, iallfall har jeg dette året lært at jeg må ha ordninger som fungerer, samt (kanskje viktigst) ikke starte så tidlig… Ofg slik gikk det med noen av dem…
IMG_6857
Men erteblomstene har klart seg, og samme med min cobea, også pshysalissen og artisjokkene har klart seg…enn så lenge.
Men det har skjedd mye i grønnsakslandet, min samboer har spadd for harde livet, og jordfreseren har gått varm.
 
IMG_6911
Palle karmer er skaffet og skal både være blomsterbedd og grønnsaksbedd. I kveld er potetåkeren klar til at jeg kan sette poteter. Det blir gøy. For at det skal bli litt pent skal jeg plante litt blomster også.
Også har jeg malt gjerdet… DET er litt av en jobb… Akkurat da er jeg ikke så veldig glad i mitt hvite stakittgjerde, men nå er jeg halveis, og samvittigheten er god. Det er så godt å få det gjort.
De hvite tulipanene ved drivhuset skjuler godt krokusene som visner ned, og nå er det like før de blomstrer. Det er nesten så jeg kan se de åpner seg, time for time så kan jeg skimte mer og mer av hvitfargen dems. Et par dager til bare… gleder meg.
 
IMG_6870
 
Jeg tror det kan bli veldig fint når de blomstrer. Det er nesten hundre stk…
Jeg har også vært på gartneriet forrige uke, og der havnet det noen stauder i kurven, men enda mer havnet på ønskelisten… Men nå er første prioritet å fylle drivhuset med de deiligste grønnsaker.
 
IMG_6896 IMG_6898 IMG_6897
 
Husker dere piltreet mitt? Jeg var spent på om de hadde klart den harde vinteren i pottene, og det har de. De kommer med små skudd, og jeg er sååå glad.
En annet ting jeg er glad for er epletreet mitt. Husker dere grenen som knakk? Jammen har ikke grenen klart seg, og skuddene kommer på rekke og rad.
 
IMG_6871
 
Jeg kjøpte noen ruteliljer for en stund siden, de står med sine frøstender nå, men nå har mine egne kommet i beddet. Jeg nyter.
 
IMG_6866 
Det ble ikke noen tur til hagemesse på Liseberg i helgen… Jeg veide for og mot, men fant ut at det var best å nytte tiden i hagen, og få gjort noe der. Er nemlig ikkeså ofte samboer har vært hjemme de siste månedene, så da måtte jeg benytte sjansen mens han skulle være hjemme. Men til neste år skal jeg helt sikkert.
 
Jeg liker godt bloggen itoneroseshage, og der har jeg fått masse inspirasjon til blandt annet støping. Jeg har støpt små hjerter i betong, og de ble riktig så søte. Fremgangsmåten kan du se HER
 
IMG_6861
 
Jeg skal straks støpe fler, for dette ga mersmak. Tenker litt på å få til noen tråkkeheller som er hjerteformet også…
 
Ellers så har samboer vært med og sett på hagebordet som jeg ønsker meg. Bloggen til Helle-K, som selger bordet er i finalen på NIBs konkurranse om uteplasser og bildet som står der er av det bordet jeg ønsker meg. Samboer godkjente ønsket så da er det bare å vente til vi har fått en platting så vi slipper å flytte det rundt når plattingen bygges.
 
Og nå er prosessen i komposten i gang, og jeg gleder meg over “jordproduksjon” Det tok ti dager før det ble noe varme i komposten. Jeg måtte holde meg i tømmene for å ikke sette igang med alle mulige tiltak for å få i gang prosessen… tålmodighet er ikke min sterkeste side… Jeg tror kanskje det var litt tørt oppe i der. Det blir jo fort mest brødmat som kastes. Men i helgen ble det litt ordentlig våt mat ut der, og da satte mikroorganismene fart. Jeg tror det er den balansen mellom vått og tørt som jeg må passe på for å holde prosessen godt i gang. Naboen kaster også i litt matavfall, og det er jo bare så bra. Jeg merker faktisk at søppelmengden er noe mindre, og det er jo bra (Jeg har begynt å brett og stappe melkekartonger også, og det sparer myyye plass i søpla:). Og så gleder jeg meg til å tømme kompostbingen om et halvt års tid, og få deilig kompost ut i hagen.
 
Takk for at du tittet innom. Det setter jeg veldig pris på.
 
                                                                                                         Klem fra

9 kommentarer:

H elle K sa...

Hei Linda.
Nydelige bilder fra hagen. Tusen takk for at du linker til meg...
Ha en fin kveld.
Klem Kristin

CasaGroth sa...

Jeg leeeeeer av deg søta, "hva skjer om jeg vasker vilen og gjødsler på samme dag?" HAHAHAHAHA!

Kjenner meg igrunn veldig godt igjen i det derre med at det ALLTID begynner å regne når man har vaska bilen. Det skjer alltid. Komisk nå, men ikke når det skjer, hehe.

Gleder meg til å se Grønnsakslandet ditt. Så deilig det blir å hente egendyrkede ting fra haven. Jeg tar av meg hatten for deg vennen, Du er så flink!
Klem

Frk.Dings sa...

For en fin blogg du har!
Godt å se at det ikke bare er meg som ikke helt får til det å så! :D

Frøken Solhat sa...

Altså....Linda lige som "CasaGroth" er jeg ved at flække af grin.........mon ikke det skulle komme an på en prøve det med at gøde og vaske bil samme dag *SMILER* - det ville ikke undre mig om vejrguderne har en løsning på det :0)

Hold da op du har mange bolde i luften i disse dage....stakittet SKAL da være hvidt....det passer perfekt. Sørgeligt med ærteblomsterne.....men du kan nå at så en ny sending....de kommer bare en smule senere. De er næsten ikke til at undvære.

Her er vi også igang med en lille "SNACK-HAVE"........... det var jo ungernes ønske.......så bare vi kan få noget godt havevejr til helligdagene så skal jeg ikke klage.

Pyha....du satte mig på en alvorlig prøve med de 7 :0)

Rigtig rigtig god arbejdslyst søde Linda :0)

IngunnBW sa...

Her har det virkelig skjedd saker og ting siden sist! Flink mann som graver og ordner for deg :) Man blir jo så ivrig når man holde på med slike nye prosjekter og kan likosm får det ferdig fort nok så man får plantet. DET er prikken over i'en :)

Gjerdemaling er noe ordentlig herk, så pirkete og sakte det går. Men når man betrakter det ferdige resultatet blir man jo sååå fornøyd :)

Så flink du har vært til å støpe hjerter, de er kjempesøte! Og tenk at dere har bestilt det rålekre bordet da, hlet nydelig er det :)

Her står også tulipanene i blomst, men det er ikke lenge før de begynner å springe ut nå. Og nå kan man jo få lov til å nyte de vakre knoppene en stund også, de springer liksom ikke ut på 2 timer i år...

Ønsker deg en deilig langhelg med mye haging i godt og varmt vårvær :)

Tonerose sa...

Du skriver så fengende og godt Linda, alltid like kos med innlegg fra deg!! Jammen skjer det masse hos deg om dagen ja!! Masse herlige tulipanknopper - her hos meg er det også massevis av tulipaner i knopp, gleder meg stort til de begynner å åpne seg. En variant har allerede startet, men den er tydeligvis mye tidligere sort enn de andre.. Og ikke helt min farge! men nå på våren er jeg så glad for alt som blomstrer, så den er hjertelig velkommen! :o)

Flinke deg som har malt stakittgjerde! Det må jeg/vi også gjøre i år..! Det er så pent og velstelt med nymalt hvitt stakittgjerne. Perfekt til en litt romantisk hage!

Ja, der var jammen betonghjertene! Flinke deg!! De ble perfekte! :o) Kjøpte du formene på ikea? De så så annereldes ut i fasongen - men min form er jo ganske gammel også da, kanskje derfor. :o) kjempesøte var de!!

Kompost og greier ja, du imponerer. Tenk så bra det blir når du kan begynne å mate plantene dine med de godsakene! :o)

Ønsker deg en HERLIG dag!

Anita sa...

Ja nå var det store endringer hos deg. Grønnsakslandet ditt har dere virkelig fått fart på. Spennende å se når du har dyrket der.

Jeg ble så fasinert av de søte hjertene du har laget...Kjempefine!

Klem Anitaa

Linda sa...

Anita:Tusen takk for besøket ditt Det er så hyggelig:)
Hjertene kan jeg ikke ta noen ære for, den skal Tonerose ha æren for. Jeg har bare fulgt hennes "oppskrift"
Gleder meg til grønnsakslandet blir grønt jeg og:)

Tonerose: Du er jo alltid så søt:) Gjerdet blir bra det, gleder meg til å bli ferdig. Er ikke at det er så ille å male egentlig, det er bare det å komme igang... Formene til hjertene er kjøpt på IKEA:) Jeg skal lage enda fler, og ha de rundt omkring:)

Ninni: Takk for et hyggelig besøk her inne:) Bordet er ikke helt bestilt, men når samboer er såpass positivt så er det så godt som bestilt:) Men vi må få gjort klar der det skal stå først:) Gleder meg til det. Ja i år har vi virkelig fått nyte knoppene på tulipanene leeenge:) Men nå vil jeg ha litt varme!!!

Solhat: Lykke til med de 7:) Kanskje jeg kunne forvirre værgudene nok til å slå på både varme og sol???

Frk Dings: Takk for besøket:) Ja den såingen må jeg få en bedre rutine på... Men heldigvis så får man kjøpe ferdige planter også:)

H elle K: Bare hyggelig, gelder meg til å se hagen din i fullt flor:)

Casagroth: Du er rammet av det samme som meg ja:) Kanskje om du vasker bilen og jeg handler gjødsel??? Er det en løsning? Kan vi klare å forvirre dem da?:)

Jeg synes vi alle fortjener litt varme nå jeg, og krysser fingrene for bedre tider:) Ha en god hagehelg:) Klem

Mia sa...

Det slår aldrig fel, har jag ut gödsel så kommer det inte en droppe regn på flera veckor, så det är nog tur du vattnar. Det växer och gror hos dig, kjøkkenhagen blir bara bedre och bedre, men sådd, det är inte enkelt. Jag har precis lovat mig själv aldrig mera..
Ha en fin helg :)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails