VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







fredag 27. august 2010

Award og dermed mer om meg… og nok et langt innlegg

award2 award3

Jeg har fått to awarder. Veldig hyggelig. Tuuusen takk til dere begge to:) Den ene fikk jeg før ferien av jenta bak bloggen Koseleg, vel verdt et besøk hos henne. Og den andre fikk jeg av Lene med den koselige bloggen ‘Lenes hus og hage’ Jeg slår sammen begge awardene, og takker og bukker til dere begge to. Awardene innbærer at jeg skal fortelle 7 ting om meg selv. Det har jeg gjort før i dette innlegget, men man er vel mer enn syv ting, så her kommer 7 til. Så hold dere fast dette blir laaangt:)

1. Jeg må vel innrømme at jeg nesten hater å male

Men jeg synes jo det blir så fint når det er ferdig, og så virker det jo så enkelt… Så når jeg leser hvor flinke mange er rundt i denne bloggeverdenen så får jeg lyst til å gjøre det samme… Som nå; Datteren min trenger ny bokhylle. Jeg fant en furuhylle og tenkte at den kan jeg male… Samboer blir skeptisk, men lar tvilen komme meg til gode, og hyllen blir med hjem fra bruktmarkedet. Hyllen blir stående to uker…, to og en halv uke… Etter flere besøk hos en venninne som driver med oppussing av gamle møbler, og driver butikken I bøtter og spann, og har egen blogg også, så blir jeg inspirert til å endelig sette i gang… Pluss at mannen i huset her gnåler over alt rotet mitt i garasjen, og særlig den hyllen som skulle males…

SÅ bestemmer jeg meg for å sette i gang, men finner ikke malingen… Altså ingen maling denne dagen.

Samboer finner frem malingen når han kommer hjem, så neste dag prøver jeg igjen, men malingen er helt hard… ingen maling da heller…

3. dag, ny malingsboks er satt frem, jeg kjører ned til ‘I bøtter og spann’, får masse inspirasjon… Men glemmer igjen inspirasjonen i butikken… Jeg kommer hjem, skifter til malingstøy, finner ikke inspirasjonen, så det er det… Ingen maling, men jeg går i malingstøyet hele dagen…

4. dag, DA blir det malt, og 5 dag blir det malt. To strøk er unnagjort, med grunning. Ny ordentlig maling må kjøpes, før jeg kommer videre…

Jeg vet det høres ille ut… men skal jeg male, må jeg nesten kles på, og få puttet penslen i hånden. Alt må være klargjort. Men når jeg kommer i gang, så er alt glemt og jeg tenker at dette kan jeg jo gjøre hver dag:)

 

bloggebilder 007 bloggebilder 008 bloggebilder 006

2. Jeg maler kun med Lady. Det høres litt sært ut, men jeg er stor tilhenger av “Never change a winning team”. Om noe fungerer er det ingen grunn til å bytte det ut. Og jeg er veldig fornøyd med ‘Lady’. Så når jeg til slutt får malt to strøk med grunning på min datters bokhylle, og jeg pent ber samboer ta med maling på veien hjem. Og med maling, mener jeg Lady interiør, farge ‘Bomull’, og det blir presisert meget klart. Likevel komme rhan hjem med maxbos eget merke; Harmoni!!! Det ble helt feil…

Han: “selgeren sier at dette merket var like bra som ‘Lady’. Jeg: “Selvfølgelig, hvor mye tror du ikke de vil selge sitt eget merke fremfor ‘Lady’?” Han: “Det var myyye billligere…” Jeg: “Nok en grunn til å tro at det ikke er like bra som ‘Lady’” “Vi har alltid brukt ‘Lady’, ingen grunn til å skifte” Maxbo er stengt for dagen og lite harmoni (mer en den lille en liters boksen) i denne garasjen lørdag ettermiddag.

Det ble ingen mer maling denne helgen, planen var klar: Kampklar med malingsboksen i bilen legger jeg i vet mot maxbo mandag formiddag. For jeg hadde jo absolutt tenkt til å bytte denne boksen til ‘Lady’. Samt også fortelle selgeren at når en mann kommer uten sin bedre halvdel og ber om ‘Lady’ maling, så er det av hensyn til denne mannen det du skal selge netopp ‘Lady’ til ham, og ikke komme med noen andre forslag som denne mannen kan finne på å synes virke smartere enn den opprinnelige beskjeden hjemmefra…

På veien til Maxbo stopper jeg innom Bøtter og sapnn, som ligger på veien… Hun er så dyktig til å male og pusse opp møbler og hun sa at Harmoni var slett ikke så galt. Så jeg ble overbesvist til å prøve, dog med en viss skepsis… hennes mann jobber på maxbo…(ler)

bloggebilder 009 bloggebilder 011

3. Jeg er rotete… til samboers fortvilelse… Men til mitt forsvar så rydder jeg også da, og siden jeg roter mye, så må jeg rydde mye… Så jeg rydder jo hele tiden, men roter like mye, så det hjelper jo ikke noe… Men huset vårt er blandt annet pga meg, absolutt ikke bloggeverdig…

bloggebilder 001 bloggebilder 002 bloggebilder 005

I trappen ligger det alltid ting på vei opp… Merkelig hvordan alle passerer de tingene maaange ganger hver dag, men de ligger like godt i trappen… Sentralstøvsuger, supert… eller… Den slangen blir jo aldri ryddet inn… Egentlig er de tingen vits heller, for da må jeg jo bare dra den frem hele tiden. Med mørkt gulv, så synes nemlig ALT! Hauger som på siste bildet ligger stadig på gulvet oppe. Til mitt forsvar er denne etasjen ungenes domene, og det er godt å ha et sted som det ikke er så nøye… Men jeg jobber med saken, og haugen er betraktelig mindre nå… Men jeg er i forhandlinger, for det er jo ikke MIN haug…

4. Veldig glad i godteri… ordentlig smågodt, seigt og klissete… Så jeg må innrømme at om ungene ikke spiser opp lørdagsgodtet sitt, så er det ikke noen selvfølge at det ligger til neste lørdag…

5. Jeg må vel kanskje innse at jeg har høydeskrekk… Jeg har jo egentlig visst det en stund… Neste uke skal jeg på fottur i fjellet… tre toppturer på en helg, avsluttende på Besseggen… Jeg hørte om noen dansker som måtte reddes ned pga høyde skrekk…

Vi skal gå en tur fra Fondsbu til Gjendebu på fredag (seks timer uten pause), å lørdag skal vi gå fra Memurbu over Bukkelægret (5-6 timer) og så på søndag over Besseggen til Gjendesheim. Jeg kjenner gnagsårene allerede, for skoene er nye… Og jeg har ikke hatt tid til å gå de inn noe særlig… men hørerer sportstape er bra, o glitt smerte, hva er nå det…:)

Og denne helgen er det hagedager på Ramme gård igjen også… synes jo det høres tryggere ut, vandre i en deilig høsthage, sånn helt nede på bakken… Ikke klore seg fast i fjellskrenter, høøøøyt oppe… Dessuten skulle jeg gjerne sett de espalierte eplehekkene, og buene i grønnsakshagen der…

Men to venninner skal være med på fjelltur, og det blir koselig, mye tid til prat. Det gleder jeg meg til.

6. Jeg har begynt å trene… igjen… Jeg betaler trofast hver måned min faste sum til Elexia, men oppmøte er heller dårlig… Dvs jeg begynner ofte, og kommer i gang… Men når jeg endelig overlever oppvarmingen og den første halve timen, ja da er tendensen til at jeg blir tatt av hverdagen, og så blir det ikke mer trening… Før jeg begynner… igjen…

Det gjelder kanskje å begynne ofte nok…

Jeg prøvde jo å skrive noe om det her på bloggen, for jeg tenkte at det liksom forpliktet meg til å komme i gang og holde det gående… Men det var det med å lære en gammel hund å sitte… Det hjalp visst ikke det heller… Men nå er jeg stolt, jeg har trent i tre uker, jevnlig, og formen er stigende. Så da er de tbar eå håpe at det varer litt lenger denne gangen…

 

Jeg skal også sende denne awarden videre til 7 andre bloggere, og da sender jeg awarden videre til:

jenta bak bloggen som er nevnt her i innlegget ‘I bøtter og spann’ Jeg takker for inspirasjon, kjære Monica. Selv om den har en tendens til å bli borte på veien hjem…

Mitt kjære søskenbarn, med bloggen ‘Casagroth’ som jeg setter stooor pris på

En bekjent med bloggen Helle-K- tid for harmoni ( som i malingen som ble brukt,og som det som var fraværende i garasjen den helgen)

Til jenta bak bloggen ‘New Dawn –min hageverden’

Til Blomsterguri

Til Anne på moseplassen. Takker for all hjelp gjennom dine bloggtips

og til sist men ikke minst til Eieren av snuffeldyrets lille verden

 

Takk for at du hang på, et langt innlegg, med ikke så bloggbare bilder.

Klem fra Linda

9 kommentarer:

Marit sa...

Morsomt, ler godt av det du skriver, selvinnsikt, det har du:-).

Vi får håpe at det ikke blir alt for mye klatring neste helg, og setter høydeskrekken inn får du hoppe opp på ryggen min, så får jeg bære deg;-).

God helg, med maling, haging osv, jeg skal jobbe:-(.

Maritklem

Linda sa...

Huff, folk blir sikkert skremt...
Jeg hører både det ene og det andre om besseggen, men jeg skal vel klare det... Det har blitt verre den derre høyderedselen..
Nå er jeg jammen i gang med å henge opp gardinene... sakte men sikkert, en og en:)Det skjer ting i heimen:)
Klem

Blomsterguri sa...

Hyggelig å få award fra deg, og kjempehyggelig å lese om dine "sider". Skal se om jeg kan få til noe tilsvarende etterhvert. Ha en riktig god helg!

Mia sa...

Male, jeg kommer aldrig 'til skudd'. Har planlagt innkjøp av Lady hele uken, kanskje idag. Jeg må få malt mine gardinstänger och vinduesbrett! Annars kommer dom tomma gluggarna på köket fortsätta stirra på mig, gick bra i sommar men nu när det mörknar tidigt ute.. Ser fint ut :) Rotehode? hvem er ikke det ?

Frøken Solhat sa...

*SMILER* Linda......hvor er du bare fantastisk beskrivende - og lidt skræmmende hvor vi ligner hinanden på flere punkter :0)

Dén trappe der har den samme magnetiske effekt på ting og sager som min - utroligt hvad der kan samles i svinget og utoligt så længe det kan ligge der uden der er nogen der savner det :0)

Krydser fingre og ønsker jer en rigtig god vandretur - trods højdeskræk :0)

Knus Dorthe

Kristin Aurdal sa...

Tusen takk for awarden - nå har jeg tatt utfordringen :-)

Monica fra Koseleg sa...

Morsomt innlegg og underholdende lesing. Ikke fritt for at jeg kjente meg igjen i et punkt eller to heller...
Ønsker deg en fortsatt fin helg og god tur på fjellet!
Hilsen Monica

Mette - Villa Landly sa...

Tillykke med dine awards - du lever til fulde op til dem. Som altid en fornøjelse at læse din blog.

Knus
Mette

Silje sa...

Jeg sendte den i retur :D Fordi du fortjener det, hihi. Din blogg er jo på min toppliste :D

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails