VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







lørdag 21. august 2010

Godt med mat fra egen hage

Nå er sommersesongen uten tvil på hell, inn blir det høstet  tomater, gulerøtter, løk, og poteter.
Sukkererter, blåbær blir også plukket inn.
 
Av min venninne fikk jeg denne oppskriften på
TOMATSUPPE.
Nam, nam, veldig god (og fin og fryse til bl.a. pizzasaus utover vinteren)
 
2 kg tomater
1 løk grovhakket (evt rødløk)
4 hvitløksfedd, finhakket
1 potte basilikum, revet
5 ss olivenolje (extra virgin)
salt og litt sukker
evt parmesan til garnering
Jeg skjærer et kryss i tomatene, deretter skolder jeg dem
(koker opp vann og lar dem ligge noen sekunder oppe i vannet)
Så skal tomatene skrelles og kuttes i biter (jeg skjærer bort “brusken”
Så surrer jeg løken blank i oljen, og tar i hvitløken, og rører inn tomatene.
Kok i 20 minutter uten lokk.
Tilsett basilikum (bruk visper til å mose alt sammen), og så smaker jeg til med salt og evt sukker

Og så koker jeg enten egg, eller pasta/makaroni som tilbehør.

Det er ekstra gøy å dyrke grønnsaker som vi liker å spise. Det er så godt å hente grønnsaker i hagen, og deilig å slippe å kjøre til butikken fordi man har glemt noen tomater…
Og nå bugner det av tomater i drivhuset. Jeg plukker inn mange hver eneste dag. Neste år skal jeg prøve å se litt flere sorter selv… (jeg som aldri skulle så mer…)
 
Hagen 8 august 2010 002 Hagen 8 juli 038 Hagen 8 juli 036
 
Med drivhuset har det gått veldig bra å plante i jorden. Tomatene er søte og gode. Tomater skal ikke ha mye vann etter at de er plantet ut, de blir søtere da. Og med vann som kommer gjennom jorden fra regnet ute, så har det holdt i massevis. Jeg har montert vanningssystem, men har så og si ikke brukt det utenom når vi har vært bortreist.
Nå fikk jo agurkene mine “spinnkvalster”, noe som kan skje om agurkene får det for tørt… Så jeg skal sette opp en egen sløyfe slik at jeg kan vanne kun den siden med agurker. Da kan de vannes oftere enn tomatene.
 
I dag har jeg bestilt slangehvitløk fra Camilla Plum (Øko jumbo slangehvidløg.(Rocambole hvidløg)
De skal settes nå i høst, og danner da et fedd som kan høstes før jul, eller la de stå til neste vår, hvor den da har dannet flere fedd.
Jeg går for det siste, men tenker også å la noen gå i blomst slik at jeg får nye løk jeg kan sette neste høst.
Claus dalby skriver litt om en slekting om en annen sort slangehvitløk, og der ser man at den er rett så flott i beddet også.
Jeg har ikke prøvd hvitløk før, så det blir gøy. Og neste år skal jeg så chili også…
Jeg har nå tatt opp mine løk og lagt dem til tørking. De blir nok spist opp før de rekker å tørke, men…
Og så skal gulerøttene opp, de brukes ofte nå om dagen, og ungene får med i matpakken som knask.
 
Hagen august 2010 003
Og dermed er badekaret ledig, og oppe i der skal jeg sette hvitløk…
SÅ er det bare å glede seg
 
 
Ha en fin kveld og helg. klem fra

3 kommentarer:

Frøken Solhat sa...

MUMS - Linda du forstår da virkeligt at friste med lækre sprøde grøntsager.....men i dag vil jeg ikke stå i køkkenet for her er nemlig tørvejr lige nu så haven kalder :0)

Knus Dorthe

Linda sa...

Frøken solhatt: I dag er deg godt vær her også, så jeg skal løpe ut jeg og. Kos deg masse. Takk for hilsen og besøk. Klem

Mia sa...

Det låter helsmaskens med dina tomater och grönsaker, det är nu man kan känna tillfredsheten efter allt odlande utöver sommaren. Jag har inget växthus så tomater är det kanske dårligt med men lök och morötter, smaskens! Tänkte jag ska sjekke din vitlök nu :)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails