VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







fredag 28. mai 2010

Hurra da kom pakken i posten



Jeg bestilte i høst georginer fra The national dahlia collection i England. Jeg har vært spent på om jeg kom til å få dem i posten, men det har jeg gjort. Det var sååå mange sorter å velge mellom, men jeg tenkte først å bare å prøve å se om det gikk. Så jeg begrenset meg… det ser kanskje ikke sånn ut men…til meg å være er det ikke galt, det lover jeg. Det jeg var litt misfornøyd med i fjor var at dahlia-beddet var litt blast i fargene. Jeg hadde kun hvite og noen helt lyserosa. Så i år ønsket jeg meg noen med mer farge, litt sterkere rosa.
  Men de jeg bestilte var:
 
618-ARABIAN-NIGHT 642-BETTY-BOWEN
Arabian night                                                        Betty Bowen
1205-ABRIDGE-TAFFY 1738-AMARAN-TROY
Abridge taffy                                                               Amaran Troy
1952-ALISON 1959-BARBARRY-GEM
Allyson                                                                        Babarry Gem
1982-DEEPEST-YELLOW 1988-ANNIVERSARY-BALL
Deepest yellow                                                          Anniversary ball syn brookfield enid
2067-AMIRA 2352-CHIMBORAZO
Amira                                                                           Chimborazo
2374-APPLE-BLOSSOM 2391-HILDA-CLARE
Apple Blossom                                                           Hilda Clare
3902-AMANDA 6375-PAT-KNIGHT
Amanda Harvest                                                      Pat knight
8025-BRANTWOOD alpen beauty
Brantwood                                                                 Alpen beauty
 
De mørke sortene (arabian night, pat knight og chimarazo) skal stå i mitt mørke bedd, de vannliljelignede artene tror jeg er lave sorter så de står for seg til jeg finner ut om de er høye eller lave. Kanskje jeg setter de i store potter, så kan jeg sette dem der jeg synes de passer ettersom jeg ser hvordan de blir. Pom pom-sortene er små “pom pommer”, og de synes jeg er så søte innimellom de andre.
Den gule skal få stå ved min Aicha rose, og den er så sart gul at det tror jeg kommer til å bli fint. I det hele tatt er jeg spent på disse langveisresiende små. Akkurat nå ser de ikke ut slik som på bildene her, men heller mer slik:
 
IMG_7322
 
…Noe preget av reisen over havet er de. Men med bra stell så håper jeg de klarer seg. Og til høsten skal jeg bestille flere sorter herfra, for det var rene godtebutikken:)
Anne på Moseplassen har skrevet mye nyttig om georginer her
Men jeg er fremdeles i bryllupmodus:) Jeg gleeeder meg sånn til i morgen. Tårene mine kommer til å trille vilt. Jeg gråter jo for alt… ganske håpløst. Jeg foreslo for den andre forloveren at hun leste talen så kunne jeg gråte… Men jeg får vel manne meg opp så godt jeg kan. Jeg har vært med å hjulpet til i kveld og det kommer til å bli sååå fint:)
                                                       Jeg ønsker dere en god hagehelg, klem fra

8 kommentarer:

Marit sa...

Oi, så spennende med Dahliaer fra det "store utland", blir morsomt å se de når de har fått god pleie hos deg:-)

Lykkeønskninger til brudeparet og forloverne i morgen!

Maritklem

Tonerose sa...

ojojojojoj, SÅ masse lekre herligheter!! blir kjempespennende å se disse i blomst, så stas å bestille fra langt-vekk-i-stan!! :o) Ble de liggende lenge i tollen, iogmed at du har kjøpt såpass mange regner jeg med det kom på over 200,-! Gleder meg til bilder utover sommeren/høsten!!

Så gøy at det er i helga det er bryllup - det vil igrunnen kanskje si i morgen? :o) Jeg krysser fingrene for dere, håper virkelig på finvær!! Så romantisk og flott å ha alt ute, også SÅ lekkert med liljekonvall! De har så utrolig bedårende og skjønne små blomster, og en vidunderlig duft!!

Håper på bilder fra pyntingen! :o)

Her er alt bare bra (ikke i form om dagen, derav så lite overskudd itl blogging - har krypi til køys nesten med en gang jeg har lagt lillegutt for kvelden hver dag..!) Men i kveld ble jeg sittende med blomsteroppsats til tantebarnet mitt - de kom hjem fra sykehuset i dag, så i morgen skal jeg på besøk! :o) Gleder meg STORT!

...nei, nå MÅ jeg legge meg! :o)

Som alltid like herlig å titte innom deg!!

Ønsker deg en VIDUNDERLIG dag i morgen, talen kommer til å gå strålende flott - det er jeg overbevist om!! Lykke til! :o)

Monica fra Koseleg sa...

Så mye flott du har bestilt! Kjekt med pakke i posten. Det bedet håper jeg å få se bilde av en gang !? Lykke til med bryllupet i morgen og god helg!

Vivishagerom sa...

Så mange flotte Georginer du har kjøpt. Jeg hadde også dilla på slike for noen år siden, men jeg hadde ikke noe egna lager plass, så alle tok kvelden om vinteren. Har kjøpt meg igjen 4 stk, men når dem starter og blomsterer så er jeg vel tapt igjen, tenker jeg. Flotte store og fine blomster!!
Ønsker deg en fin helg og lykke til med bryllupet.

IngunnBW sa...

Åååå..her var det mye lekkert! Den gule sammen med Aicha blir vakkert, Aicha får jo ofte noe blomstring på høsten når Dahlia blomstrer. Jeg plantet mine få Dahlia som jeg kjøpte i våres rett ut i bed, men jeg kan ikke se snurten av dem enda. Sikkert lurt å drive dem inne om man har plass så man finner dem igjen... Jeg er redd jeg har gravet på dem allerede...flytter nemlig stauder hit og dit i bedene om dagen. Mange av fjorårets frøplanter er blitt så store at de kveler hverandre. Så nå har jeg enda større plassproblemer enn før og prøver å dytte på alle som kommer innom noen planter.

Lykke til med bryllupet i dag! Det høres så idyllisk ut med bryllup i vannkanten, så romtatisk og stemningsfullt :)

Kathrine sa...

Å, herligheten! Så morro! Kos deg med pakkeinnholdet:))

Blomsterguri sa...

Oj, oj - her var det mye lekkert!

Tonerose sa...

Har ikke tall på hvor ofte jeg har tittet innom siden din i dag - neida, jeg er OVERHODET ikke spent på bilder fra bryllupet. Hihi.

Håper dere hadde knallvær! :o)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails