VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







fredag 14. mai 2010

Nå utforderer jeg værgudene


Nå er det meldt en del regn de to neste dagene, og i tillegg er det 17 mai på mandag, og da er det jo i grunn statistisk sett store muligheter for regn, så i dag har jeg gjødslet plenen. Plenen er ikke pen etter vinteren, men jeg håper litt gjødsel skal gjøre susen.

Men jeg tar ingen sjanser, jeg har gjødslet som nevnt før med gjødsel som kan brukes i all slags vær, og så har jeg satt på vanning. For det kunne jo hende, siden jeg har gjødslet at værgudene ombestemmer seg og modererer det vannfallet sitt betraktelig… Men nå må jeg jo vaske bilen i helgen også, så da skulle egentlig regnet være “spikert”. For litt regn må man jo ha om våren… for å få litt sus over ting.

IMG_6975 IMG_6976

Når jeg tenker meg om, så har jeg vel i grunn vist få bilder fra fremsiden hagen, så det må jeg jo gjøre en dag. Men her er en liten snutt:) Hele beddet her trengs egentlig å graves opp og ryddes, det skulle jeg gjort i våres, nå spørs det om jeg ikke venter til høsten… Brosteinene til venstre i bildet skal egentlig ikke være der, men min sønn har laget seg en egen hage der, og kantet den inn med stein. Egentlig så var ikke ideen så dum om et lite bedd der, så det skal vi se om vi ikke for gjort noe med.

IMG_6958

Her er beddet ved siden av badekaret. Jeg har utvidet det noe, og handlet en ny magnolia “red lucky”  Jeg skulle jo egentlig hatt min magnolia “susan” her, men det var for stor, og blir dessuten for høy. Men denne her blir ikke mer en 1,5-2 meter, og det er bedre. Og så er den mer opprett i veksten.

IMG_6959

Så nå skal jeg fylle på jord, og kante med natursten, og neste år skal det være masse masse lyserosa tulipaner her. Som forhåpenligvis blomstrer samtidig med magnoliaen.

Peonene ser ut til å virkelig trives i dette beddet, det hadde jeg ikke forventet. De har blitt høye og kraftige. I lysbildeshowet over ser du at de allerede er i knopp. Ikke at jeg skjønner at noe som helst gidder å komme frem i den “kulda” her. I dag har det heldigvis blir litt bedre. Jeg må innrømme at jeg var i skikkelig dårlig humør i går, når jeg kjørte hjem etter nattevakt og måtte ha på varmeapparatet på fullt, pluss varme i setet. Så litt sur på værgudene fremdeles og utfordrer med vanning og gjødsling, og vask av bilen. Hmmm montro om jeg ikke skal vaske vinduene i huset også…

Min Lykkefund ser også ut til å vokse fint her. Den sniker seg opp bak peonene, og når jeg luket der istad så oppdaget jeg jammen at en gammel klematis som jeg hadde gitt opp gjør “come back” og sniker seg oppimellom Lykkefun, tulipaner, anemoner og revebjeller. Anemoner, og Revebjelle har selv flyttet inn, og det har blitt ganske fullt i dette lille bofellesskapet av planter, med tidvis sjø rundt:)

  Takk for at du tittet innom, setter stor pris på det. Ha en god hagehelg og lykke til med forberedelser til den store dagen på mandag.

                                                                                           Klem fra

8 kommentarer:

Anita sa...

Heia, skal si peonene dine var kommet langt...å med knopp. Jaja, det må nok jeg vente med tror jeg. Alt for kaldt!
Nydelig magnoliatre du har kjøpt deg. Passelig høyde skulle det også bli...hm, mon om jeg skulle kunne funnet plass til et slikt tre...det trenger kanskje litt live for vind...
Kjempefin farge var det også!
Ønsker deg en fin langhelg!
Klem Anita

Lisbeth (countryliv) sa...

Sikke det spirer og gror hos dig, pæonerne er næsten højere fremme end hos mig. Dejligt med din clematis overraskelse:)
God 17 maj jeg krydser fingre for godt vejr.

Tonerose sa...

Jeg krysser fingrene for at værgudene er på din side fremover Linda! :o) Hihi, du skriver så bra altså.

Herlige bilder, så gøy at pionene vokser så det suser etter! Og nytt magnoliatre da, du og du - nydelig!! HERLIG farge!

Her begynner det endelig å skje litt i hagen også, og det er så deilig å tusle rundt og se alt som er på god vei opp. Gleder meg til hver eneste lille tuslerunde i hagen, på jakt etter nye ting som har skjedd.. :o)

Ønsker deg en HERLIG langhelg med familien!!

Frøken Solhat sa...

Så smiler jeg igen Linda.....håber det lykkes dit prokekt med vejr-guderne :0)

Pæonerne er sørme store og elsker givetvis den lune plads ved husmuren....jorden er varmere her og væggen sender strålevarme tilbage i løbet af natten.

Magnolieaen bliver flot der ved huset.....er den podet siden den ikke bliver højerere?

Klematis har det åbenbart med at overaske....det er sørme skønt.

Her har jeg overtalt manden til et gave et lille nyt bed.... yuippppiiii, så jeg er i gang med at plante :0)


Rigtig god week-end Linda

knus Dorthe

......og nu må det da forpokker snart være slut med varme i bilsæddet :o(

IngunnBW sa...

De peonene stortrtives! Det er sikkert lunt og varmt mot veggen. Nydelig Magnolia du har plantet der også :) Og så herlig med klematisen som gjør comeback :)

I går var det merkbart mildere, og sååå fint det ble utover dagen! Nå føler jeg at været har snudd.

Jeg har det også med å slenge ut gjødsel uten at regnet kommer. Men borte blir det selv om det lukter ille en periode. Det blir med gjødsling som å glemme paraply når man skal til byen, da kan du være sikker på at det regner. Og omvendt. Men nå kom regnet ditt som bestilt :)

Så flott slideshow du har laget!
Nyyydelige tulipaner :)

Vindusvask ja...isj, nei - den glemmer jeg litt til ;)

Ha en deilig 17mai helg Linda!

Linda sa...

Tusen takk for hilsner alle sammen:) Ønsker dere en riktig god helg og en flott 17 mai:)

Anonym sa...

Hei, hva heter den røde planten ved siden av magnolia'en “red lucky”? Kjempe fin blogg du har forresten! :)
Christine

Linda sa...

Hei, jeg beklager sen svar. Planten du spør om er en peon. Den er litt rød når den er ung (tidlig på sesongen) og så blir den grønnere etterhvert:)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails