VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







søndag 28. mars 2010

Flere vårtegn og på tur med makron:)

Trærne er fulla av vanndråper, det ser ut som perler er tredd på greinene. Se hvordan treet speiler seg i en dråpe.

speilbilde i en dråpe

Tenkte at jeg skulle lage innlegg etterhvert som det kommer vårtegn i hagen, men det går ikke har jeg funnet ut. Det skjer jo så masse fra dag til dag.

IMG_5971    IMG_5907     IMG_5908 IMG_5915    IMG_5924      IMG_5922

Øverst er det kaprifolen som kommer frem, de neste to er nok kjente, neders til venstre er det løyntnantshjerte som vrir seg opp av jorden, og de to siste er rognspirea som skyter skudd.

På turen her om dagen fant jeg “pusekatter” eller “gåsunger”

IMG_5930 IMG_5953

IMG_5967 IMG_5969

Puseketter, moreller fra i fjor, tulipanbeddet ble kvitt vinterdekket, slik at jorden får luft, lys og varme, og syrintreets knopper ser bristeferdige ut.

Nå kan jeg endelig si at snøen er vekk her, og det er så deilig.

Ja visst gör det ont

Ja visst gør det ont när knoppar brister.

Varför skulle annars våren tveka?

Varför skulle all vår heta längtan

bindas i det frusna bitterbleka?

Höljet var ju knoppen hela vintern.

Vad är det för nytt, som tär och spränger?

 

Ja visst gör det ont när knoppar brister,

ont för det som växer

och det som stänger.

Ja nog är det svårt när droppar faller.

Skälvande av ängslan tungt de hänger,

klamrar sig vid kvisten, sväller, glider –

tyngden drar dem neråt, hur de klänger.

Svårt att vara oviss, rädd og delad,

svårt att känna djupet dra och kalla,

ändå sitta kvar och bara darra-

svårt att vilja stanna

och vilja falla.

 

Då, när det är värst och inget hjälper,

Brister som i jubel trädets knoppar.

Då, när ingen rädsla längre håller,

faller i ett glitter kvistens droppar

glömmer att de skrämdes av det nya

glömmer att de ängslades för färden –

känner en sekund sin största trygghet,

vilar i den tillit

som skapar världen.

Karin Boye, ”För trädets skull”, 1935

 

IMG_5958

Tenk at disse morellblomst-knoppene om bare noen uker står i full blomst. Ha en god påske med forhåpentligvis mange vårtegn:)

(Skjønner ikke hvorfor linjeavstanden endret seg, men får ikke gjort om på det…)

Takk for at du tittet innom. Klem fra Linda

9 kommentarer:

krepsemor sa...

Så herlige vårbilder! Utrolig bilde, det med vanndråpen og treet som speiler seg! Du er flink med kameraet.
Heldige du som har snøfri hage! Her var det begynt å bli litt bare flekker, men jammen var det hvitt igjen når jeg våknet i dag :o( Heldigvis forsinner det like fort igjen da...
Ønsker deg Gog påske!

IngunnBW sa...

Du, for et vakkert bildet av regndråpen med et tre inni! Makeløst fint! Nå tar du jo helt av med makro'n din :)

Jeg kjenne rat jeg blir bittelittegrann misunnleig på den snefrie haven din, og alle de lubne knoppene :) Men jeg vet at det bare er et tidsspørsmål før det blir tilsvarende her, så da er det greit :)

Kos deg videre i haven din! Blir dere hjemme i påsken? Litt ille å reise bort å gå glipp av alt som skjer nå!

Jeg så forresten at du også siklet på julerosefestivalen i Skåne. Det er så mange steder jeg ønsker å dra, men sååå langt borte...

Vivishagerom sa...

Så flotte og fine vårbilder. Ja, nå skjer det mye på ei lita stund. Rekker jo ikke å få med seg alt. Her er det nok litt tidlig enda, men jeg ser at trærne har fått nye skudd og ting begynner å skje.
Fint dikt - en hyllest til våren.

Ønsker deg en riktig god påske.

Mia sa...

Nog gör det ont när knoppar brister, och här tvekar våren. Karin Boye är en av mina favoriter, hon skriver verkligen flotta dikter. Flott med dina årtecken också, blir helt grön av avundsjuka. Nu kommer det växa så det knakar hos dig :)

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Linda!
Så snyggt fångat!
Första bilden på vattendroppen med träet synligt i droppen är ju helcool:-)

Jag vill också ha ny kamera med olika objektiv!!

Ha en go veckan! Nu kommer nog våren att spruttla fram här:-)

Nina i Paradiset sa...

Så mange herlig vårtegn du har knipset!
Artig det bildet av vanndråpen :)

Du har ett godt poeng i svaret i bloggen min: at disse skal ta vare på oss som gamle....
Grøss!
(ser for meg å bli glemt på do med ødelagt ringesnor!)

Klem fra en som virkelig ønsker all snøen ned til varmere strøk, og IKKE i hagen min! (Han der "nede" kan sikkert ha bruk for litt...)

Frøken Solhat sa...

Super godt billede Linda......et træ inde i en vanddråbe....du er jo helt professionel :0)

Ja, der sker så meget der ude nu....det er helt fantastisk.Der er nyt hver dag og glæden er stor for hver lille forandring man får øje på. Glæder mig vildt til at træerne grønnes :0)

Linda sa...

Takker for hilsner og komplimenter, det er så hyggelig. Har fått virkelig dilla på kameraet, og når man kan kombinere med hage er det jo supert:) Men profesjonell... det er det nok et stykke igjen til ja:) Anbefaler en tur med kamera når det er regnvått i hagen, det er mange flottemotiver som venter:)Ønsker dere alle en god dag. Skal sove litt etter en hektisk vakt i natt. Klemmer fra meg

Lavendel sa...

Hvor er det smukt - digtet også!
Jeg satte et nyt klimazonekort ind på min blog...måske det kan opklare det lidt?mange hilsner

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails