VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







fredag 18. juni 2010

Stiklinger av klematis


Det ble visst plutselig “klematisdager” her hos meg…
Jeg har prøvd å sette stiklinger av klematis. Det skal visst være enkelt…. Akkurat det gjenstår for meg å se, men jeg har gjort et forsøk.
 
Dette er bra å gjøre rundt st. hans tider når veden på klematisen skifter farge. Man klipper av en meter lang ranke, og lar den stå i vann i noen timer. Gjerne med litt flytende gjødsel i vannet.
 
IMG_7960
 
Klipp ranken av 2-5 cm under et bladpar, og et par mm over bladbaret. Man får flere stiklinger av en ranke
 
IMG_7961 
Så reduserer jeg bladmengden ved  å klippe alle bladene i to. Stiklingen skal konsentrere seg om å danne røtter (det bestemmer jeg:)), og skal bare gi næring til en liten bladmengde. Så skraper jeg av en bit av barken på den delen av stilken som skal ned i jorden.
 
IMG_7965 
Også stikkes stiklingen i jorden (jeg bruker såjord) Jeg setter to og to stiklinger i en potte, slik at bare baldflikene stikker opp. Se øverste bilde. Tips til dette har jeg funnet i boken Klematis skrevet av Flemming Hansen. Jeg har hatt den boken i mang eår, men det er første gang jeg prøver å ta stiklinger. Jeg fant imidlertid i et blad også en artikkel om stiklinger av klematis, så jeg har kombinert disse fremgangsmåtene, og krysser fingrene og håper på det beste:)
 
Og lykkes man kan man jo lett dele med seg av sine vakre i hagen. Flotte venninnegaver/vertinnegaver å gi og å få. For hvem liker ikke disse skjønnhetene?
 
                                                                                    Klem fra

1 kommentar:

Kristin Aurdal sa...

Hei
Nå var jeg vel heldig som i ren vanvare "rotet" meg inn i bloggen din :-) Nå vet jeg hva jeg skal bruke deler av morgentagen til.
Nå er jeg så heldig at jeg fikk meg drivhus i høst der jeg kan sette stiklingene. Ute tror de vil fryse ihjel, eller drukne.....sukk
Tusen takk for tipset. Ønsker deg en strålene helg :-)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails