VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







søndag 6. juni 2010

Det er ikke så dumt

…å ta en runde og prate med rosene hver dag.
Vi har en rosebue over porten vår. På hver side plantet jeg i fjor, en ‘Flammentanz’ og en ‘New Dawn’. Jeg har hatt en rosebue i flere år med en stor gammel ‘Flammentanz’ i, og den var så vakker. Når vi skulle bygge garasjen måtte porten flyttes. Den gamle rosen lot seg ikke flytte, så nye ble plantet i fjor
I går fikk de sin andre runde med blåkorn, og jeg oppdaget dette:
IMG_7726 IMG_7727

Eller sannheten var at jeg så de første flekkene på et par blader på min ‘Flammentanz’ tidligere i uken, men så glemte jeg det bort. Flere av rosene mine er sprayet med Rosepray mot sykdommer, men boksen gikk tom (noe jeg synes den gjør veldig fort), og jeg har ikke hatt tid til å kjøpe ny… Og siden jeg heller ikke på noen dager tok den daglige praterunden, gikk flekkene i glemmeboken….
Etter flere ganger med vanning med vannspreder (Om bladene blir våte som ved regn eller vanning sprer denne soppen seg raskere), og på runden i går så flere blader slik ut:
IMG_7728 IMG_7729

… så dumt av meg å ikke følge bedre med. Flere blader hadde falt til bakken også…
Så nå er tiltak iverksatt, spray er kjøpt. Nå venter jeg bare på kvelden så solen forsvinner så jeg kan spraye uten å svi bladene. ALLE blader med flekker er plukket av, også de på bakken er tatt opp. Bladene blir ikke lagt i komposten, men i søppeldunken. Så kan søppelbilen ta de med seg laaaangt herfra.
Også skal jeg legge ut en dryppslange i dette beddet, for det er mange roser (det tar dermed lang tid og vanne hver enkelt en og en for hånd), og for å få vannet dem uten at de får vann på bladene er en dryppslange det beste alternativet, tror jeeg iallefall.
… så min lærdeom er; “det er ikke dumt å ta en runde å “prate” med rosene hver dag”. Da oppdager man tidlig skadedyr og sykdommer.
Jeg dro på Hagedagene på Ramme gård i går, dere skal få se senere i dag:)
Lær av mine feil:) Og ta den praten:)
Klem fra

10 kommentarer:

Blomsterguri sa...

Gode råd er ikke så dyre nei. Jeg har fått antydning til rust, og til noen små gule blader. Skal ta en tur når vinden stilner - å spraye!!!! Takk for tipset

H elle K sa...

Hei linda.
det ordner seg det om du er så flink å plukke de vekk. Er ikke like lett når de er blitt kjempe store. Viktig å kast de i søppelet, så en ikk smitter. Ha en fin kveld.
Klem kristin

Margrethe sa...

Helt sikkert veldig lurt med den praterunden hver dag. Rust på rosene er jo råd å holde i sjakk hvis man gjør som du sier; tar det tidlig og etter hvert.
Det er ikke kjekt å se gule blad på bakken når sommeren såvidt er begynt.
Håper du lykkes med å stoppe angrepet.

Marit sa...

Kveldens praterunde med rosene avdekket rust på den ene "new dawn" i buen:-(. Altså ble den sprayet sporendeks med rosespray, og bladene fjernet. Helt enig i at de boksene går utrolig fort tomme, dyre er de også. Calypso sprayen virker mye drøyere.

Sikkert lurt med dryppslange ja:-)

Gleder meg til å se bilder fra gårsdagens utflukt!

Maritklem:-)

Monica fra Koseleg sa...

Hm javel- så lærte jeg noe nytt i dag også- dette heter altså rust?!
Heldigvis ser mine roser sunne og friske ut foreløbig- men greit å vite hva man skal se etter.
Ønsker deg lykke til med rosene og håper du får en fin uke.

Linda sa...

Det er nok Stråleflekk jeg har på mine roser, men har hatt rust for et par år siden. Rusten ligger liskom mer som et oransje belegg utenpå bladene, og kan fort gå på hele planten om det ikke blir fjernet. Det samme gjelder der også. Fjern alt, kast i søpla og spray. og ikke glem å sjekke på bakken etter smittede blader som blir liggende på jorden.
Det beste er jo å komme tidlig til:)
Takk for besøk, veldig hyggelig, og jeg håper det går bra med alle deres roser gjennom sommeren:) Klem

IngunnBW sa...

Soppsykdommer på roser er utrolig kjedelig, noen ganger tar det nesten knekken på rosegleden for meg. Men i år har jeg gått til det skrittet og spaye rosene forebyggende med Calypso og den mot soppsykdommer (husker ikke å farten hva den heter). Og foreløpig ser rosene kjempefine ut! Jeg orker ikke å løpe rundt med spraykannen med de snille midlene i hver gang det har regnet en skvett lenger. Ikke har det hjulpet synlig heller. Her har noen utsatte sorter vært angrepet av meldugg de siste par årene, og lusa er jo en gjenganger på denne tiden. Rust har også vært en del av, enkelte roser er jo rustmagneter de luxe go smitter mer sarte naboer. Jeg dro opp Heritage av den grunn, så jeg er velidg spent på resultatet i år. Jeg skal kjøpe flere sparybokser snart og ta en runde igjen. Nå går sprederen med 2 andre omgang rosegjødsel på bakken.

Du har dryppslange (de med hull som ligger oppå bakken) og ikke de sorte svetteslangene? Hvor bredt felt jord synes du de dekker?

Sååå koselig å se bilder fra bryllupet lenger ned! Veldig hyggelig å 'hilse på' deg også og få et ansikt til ordene dine :) Skjønner at dagen ble svært vellykket, et vakkert minne for livet. En gammle rosehave må jo være en ferpfekt ramme rundt et bryllup :) Og liljekovallen da...de er en av grunnene til at man bør velge tidlig juni-bryllup! Fantastisk skjønne bilder!

En super idé med glass i stedet for planker på verandaen! Man må ta vare på den utsikten man har, så fremt man da ikke blir sittende på utstilling. Og det blir jo ikke dere. SÅ nydelig utsikt :) Både det lyngkledde naturpartiet og havet lenger ut.

Som du kanskje så i bloggen min er det så travelt for tiden at jeg ikke rekker over alle bloggene når de oppdateres, men jeg tar det igjen etter hvert :)

Ha en deilig uke Linda :)

IngunnBW sa...

Jeg så forresten reklame for Calypsokonsentrat som man blander ut selv, det er sikkert mye drøyere og billigere enn sprayboksene :)

Ann sa...

Åh så synd med de rosene, men så mange flotte tips i kommentarfeltet her! Jeg gjør det samme med brennestle, som er et problem i tomtegrensen vår! :S Jeg klipper de av ved bakken jeg før de frør jeg, kaster alt i en godt sammenknytt plastpose og kaster det i søppeldunken, ikke på komposten, og så drypper jeg Round-up i hullene etter stenglene. Det liker de ikke! :D Og dør. Men det er et tidkrevende og kjedelig arbeid. Vi har felles kompostdunge med to av naboene, og den ene naboen kaster brennestle, sykdomsrammede løker og rustne roseblader på komposten... menge tenker ikke på det at smitten da ligger latent like ved hagen...

Ha en fin uke! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Linda sa...

Takk for hilsner og Ninni, takk for tips. Da skal jeg være på utkikk etter konsentrat:) Ikke noe økologi når det kommer til rosene nei:) Jeg har ikke fått kjøpt dryppslange enda, men skal gjøre det til helgen. Svetteslangen spruter liksom litt har jeg hørt og dermed så blir jo bladene litt våte, så jeg fikk et tips på at dryppslange er bedre... Skal gi rapport:)

Glassveranda: Takk for hilsen, og ja dumt med de som ikke tenker på smitte. Men det kommer vel av at de ikke vet hvor smittsomt det er.... Og hvor mye penger disse boksene man må bruke koster, he, he:)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails