VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







tirsdag 6. april 2010

Jordskokk, en verdifull sak å ha i hagen


Jordskokk er en rotfukt som igjen har blitt økende populær. Den er en av våre få flerårige grønnsaker. I går kveld fikk jeg noen knoller av naboen min, heldige meg. Nå er de satt i potter i påvente av grønnsakslandet som skal opp på andre siden av gjerdet.
 
Jordskokk  “Helianthus tuberosus” Navnet kommer av de greske ordene “Helios” som betyr sol, “Anthos” som betyr blomster, og “Tuberosus” som betyr som har knoller
Planten har høye stengler på 2 meter, et kraftig bladverk, og gule blomster som minner om mindre solsikkeblomster. Knollene dannes på underjordiske stengelutløpere. Knollene er sprø, og har en litt søtlig nøtteaktig smak. De egner seg godt rå som snacks, i salater, eller kokt i supper, pureèr, stuing eller grateng.
 
Ok ,da må jeg bare si at mine ambisjoner om en hvit hage sprekker jo totalt i år også. Jeg var sikker på at jeg skulle få til det i år, men jeg er rett og slett ikke struktert nok. Det er såå mange andre ønsker som skal inn på liten plass. Så mange vakre planter jeg bare MÅ ha her og der, som ikke er hvite… og andre planter med flotte egenskaper som jeg også må ha. Og dermed er kaoset fullkomment igjen. Jordskokken er jo absolutt veldig GUL… Men vakker er den, som en liten solsikke. Og med alle sine gode egenskaper skal den ikke måtte vike for pertentlige planer om bare hvitt. Så bak mine hvite planter vil man se et lite hav av gult.
Sånn er det litt med planer her i hagen, jeg begynner med en ting, og så blir den gjort om hundre ganger på veien, og så er resultatet langt fra det jeg begynte med… Men det beste med planer er at de kan endres ikke sant?
 
Jordskokk_medium
 
I familien vår på mammas side har vi i mange år møttes i romjulen eller rett over nyttår. Da brenner vi stort bål, griller og går i fakkeltog. Det har blitt som en tradisjon, og så er det jo veldig hyggelig å møte deler av familien som man i en hektisk hverdag ikke alltid rekker å treffe så ofte.  Men iallefall, der var mitt første møte med Herr Jordskokk, jeg hadde jo hørt om han før, men aldri dyrket, plukket eller spist noe av ham. Men der ble vi hvert år servert den nydeligste Jordskokk-suppe.
 
Det som er så fint med denne rotfukten er at den kan høstes hele året. Den fryser heller ikke i hjel om vinteren, så om man kommer ned i bakken er det bare å plukke. Planten er hardfør, og tåler overvintring ned mot 20 minus, noe som gjør den herdig i det meste av landet vil jeg tro.
 
Siden jeg ikke har hatt jordskokk selv, har jeg ikke laget denne suppen som vi pleier å få servert, Har liksom ikke kommet på å kjøpe knollene… men det er da også mulig.. Oppskriften har jeg fått, og vil dele den med dere. 
 
Suppe av Jordskokk
 
700 gr Jordskokker
2 hvitløksfedd
2 ss smør
7 dl melk
5 dl kyllingbuljong
1/2 sitron
evt 1 dl fløte
salt og pepper
 
Skrell og del jordskokkene i mindre biter, og legg i kaldt vann.
Finhakk løk og hvitløk.
Fres løken, hvitløken og jordskokkene i smøret.
Hell på melk og buljong
 
Kok opp, kokes under lokk i 25 minutter.
Gjør suppen glatt med stavmikser
Smak til med salt og pepper og sitronsaft.
Tilsett fløte om du ønsker det, evt så kan suppen tynnes med melk til slutt.
 
 
IMG_6145

Man skal ikke glemme Jordskokkens postitive virkninger på helsen, da de inneholder ufordøyelige karbohydrater. Les mer om det  HER

Og jeg må bare si et par ting til; Samboer sitter og blar i willab garden katologen og andre hagestuer kataloger, det er et godt, godt tegn.  Jeg observerer oppstandelsen av dette tegnet stille og kontrollert,  og forstyrrer ikke, men lar han få ha tankeprosessen i fred. Til min samboer å være så er det et STORT og viktig skritt og sette seg ned å tenke, og for meg er det et like viktig tegn på at noe kommer til å skje:) Så håper jeg det som kommer ut av denne tenkingen er i tråd med noe jeg ønsker meg:)
 
Og i dag har jeg malt espalieret som samboer snekret i helgen. I Rødt samme fargen som veggen det skal henge på, for det er jo ikke espalieret som skal synes… Men den vakre rosen “Lykkefund”. Jeg er stolt, i det hele tatt for å ha gjennomført, for male er ikke min sterke side, Samboer er fornøyd han og, for jeg sølte ikke såå veldig, he, he:) På baksien av espalieret har han snekret på noen litt bredere planker, slik at det vil henge en 7 cm ut fra veggen. Det gjør at det blir litt luft mellom rosen og veggen, bra for begge.  Annet jeg har gjort i dag er å plante Taybær, som jeg også vært heldig å få av nabo, og de står også i potte i påvente av dette grønnsakslandet…
IMG_6142 IMG_6147 jordskokk 
 
 TIPS: Når man skal henge opp et espalier kan det være lurt å ha noen klosser bak slik at det kommer ut fra veggen, slik Samboer har gjort. Men det kan også være en ide og sette på hengsler nede, og kroker oppe på espelieret. Så når man skal male veggen kan man bare åpne krokene og vippe espalieret ut fra veggen, slik at man kommer til bak.
 
                                                                    Takk for at du tittet innom, og ha en nydelig hagedag.
                                                                                           Klem fra      

7 kommentarer:

Mia sa...

Vad kul, vilken tur du har haft som fått dessa skokkene. Jag jaktar på dom, har sån himla lust att sätta dom i köksträdgården. Jag får bara fortsätta leta.. Nu får jag i varje fall njuta synen av dina, se hur dom växer, jag har fått med mig att dom blir våldsamt stora. Gula blommor alltså. Goda har jag hört men jag tror faktiskt aldrig att jag har smakat, dess värre..
Spalje är ett måste i trädgården, den kommer att bli fin med lykkefynd - Var stolt av din insats :)

Blomsterguri sa...

Åhh - ble helt sulten av jordskokksuppen din! Jeg tenkte kanskje den skulle vært på kanten mot naboen min.... men - så ser jeg at det ikke er så lett å få tak i. Hmm.. mye å tenke på her. Flink til å male er du også! :-) Det høres ut som om både du og samboeren er godt i gang. Jeg følger med! Ha en fin kveld!

Frøken Solhat sa...

Jordskokker de smager fantastisk det vil jeg give dig ret i :0)

Jeg har nogle blomster i haven akkurat som du beskriver dem....de har stået har altid, jeg elsker dem "trods" deres gule farve men de ligner akkurart små sole. Sidder lige nu og undres over: Gad vide om det er jordskokker????? ....og ikke en staude????? Tror jeg må grave en klump op til efteråret eller bare for at få stillet min nysgerrighed!!!!!!!


Glæder mig til at følge rosen på espalieet :0)

Take care Dorthe

Line sa...

Jordskokker er dejlige! Men de ufordøjelige kulhydrater har også en bivirkning som man lige skal være klar over: de har en ret gunstig effekt på fordøjelsen, så pas på ;)

Linda sa...

Solhat: Jeg hadde også noen blomster som ligner jordskokk, men de var ikke det. Hadde ingen knoller på røttene... Spennende å se om du har det:)

Sant Line, man må passe på:)

Blomsterguri og Mia, dere har jeg svart på bloggen deres:)
Takk for at dere tittet inn:) Klem

Margrethe sa...

Heldig er du som har fått tak i jordskokk. Fikk servert jordskokksuppe med fenalårchips i et selskap nylig, og det var en fantastisk smaksopplevelse.
Noen må vel ha slike å selge, så jeg leter videre. Ha ei vårlig og fin helg.

GRØNN FRYD HOS MONIQUE - sa...

Brilliant innlegg, akkurat velegnet for meg nettopp i disse tider!

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails