VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







søndag 4. april 2010

En smak av vår, tenketiden er snart over, og prosjekter kan iverksettes

IMG_6096

På lørdag var det nydelig vær. Vi hadde sol og 11 grader. Her renner prosjektene på. Og nå trenger man ikke lenger gå og tenke på dem, men man kan faktisk sette i gang. Deilig!!! Gjerdet bak drivhuset er vasket og er klargjort for malingstrøk. Å male et stakittgjerde er ikke gøy, men det må gjøres. Og det må gjøres nå, før blomster og planter vokser opp, for da kommer jeg ikke til. Så neste uke om været er ok, så blir det maling.

I helgen er bobleplasten tatt av drivhuset, og det er så deilig:) En milepæl. Så deilig å stå ute eller sitte inn på kjøkkenet og titte inn i drivhuset. Eller og stå inne i drivhuset og samtidig føle at man er ute. Hver kveld (to kvelder så langt…) nå tennes et stort stearinslys som brenner der ute i mørket, vakkert.

“Vannliljedammen” min er vasket, og bare jeg får pottet de om så skal de flytte ut i den store “bøtten” sin. Nå har de levd noen uker i en 10-liters vaskebøtte. Men jeg må vente til de åpner på gartneriet til tirsdag slik at jeg får det jeg trenger.

IMG_6099

Jeg har lyst til å si noe om beddet på nordsiden. Det ser litt stusselig ut nå, men det står noen greiner her som egentlig er ganske flotte busker (Blærespirea). Jeg hadde to rhododendron, og et par hostaer her. I fjor døde den ene rhododendroen plutselig, og jeg måtte gjøre noe med beddet. Jeg er glad i litt mørke planter, og bestemte meg for å ha den fargen i beddet her. Litt sånn kontrast før man kommer inn den mer hvite delen bak huset. To blærespirea, èn Physocarpus Opulifolius “diabolo” og en som het noe annet, samme sort, men som blir noe mindre, ble plantet i beddet inn mot drivhuset. Den høyeste bakerst.

Så fikk jeg en rognspirea av ei god venninne og den ble plassert “på tuppen” i beddet. Den har noen nydelige spirer nå:

IMG_5922  IMG_5924 IMG_5926

Denne passer godt stå på enden, da bladverket er luftig,  så den runder liksom beddet av… Beddet fikk en slags trekantet form, istedet for sin opprinnelige halvsirkel-form, og buskene lager en liten vegg . Slik at man ikke ser alt med en gang når man kommer rundt hjørnet fra innganspartiet mot hagen. Miljøet rundt drivhuset blir liksom ikke synlig før man kommer litt lenger inn i hagen.

Jeg liker godt rom og overraskelser i hagen. Jeg har ikke så mange rom i hagen, men i hodet har jeg noen på lur:)    Denne trekantformen på beddet gjør at man liksom må gå rundt den for å komme inn i en ny del av hagen. Rognspireaen lager også flotte fingeraktige skygger på bakken om ettermiddagen.  Nå står det altså både en surjordsplante og  “vanlig jord”-planter i samme bedd. Men blærespireaen tåler nok litt, og så gir jeg litt te-rester og sånn ekstra som skaper sur jord rundt rhododendronen slik at jorden holder seg så sur som mulig på den kanten av beddet…

IMG_6108  IMG_6107

Innemellom her har jeg plantet en gruppe med høstanemoner, synes de går fint mot det mørke bladverket til blærespireaen. Jeg skal også ha jeg mørke erteblomster, Lathyrus “black knight”, og georginer “arabian knight” . Disse må jeg få trekt litt ut mot drivhuset pga solforholdene. Men aller først kommer ruteliljene mine her, og de ser jeg frem til:) Erteblomst “black night” er en sort fra 1898. Den er mørkt kastanjefarget med svart, og har en nydelig duft. Det er første gang jeg prøver denne. Frøene ligger nå i vann for å bli sådd i morgen.  Ideen kom i fjor, og plantene ble plantet i fjor, nå gjenstår det å se om det ble som planlagt:)

Jeg liker grønne hjørner som myker opp hjørnene, og på hjørnet mot drivhuset har jeg plantet en Pipeholurt. Den er litt sen til å komme i gang om våren, men jeg håper den blir stor og grønn og fin i sommer.

Som dere ser ennå ingen trampoline på bildene:) Ingen har nevnt den enda, og jeg nevner den IKKE, og håper den er slettet fra hukommelsen dems…

Man kan skimte epletreet mitt til venstre i det store bildet over (sånn ca ved hushjørnet til naboen). Og på venstre side av det igjen, ønsker jeg meg en portal i gjerdet. Portalen vil gi en ramme rundt utsikten mot vannet. Jeg har vært i harde forhandlinger siden i fjor sommer ang dette, og det ser ut som jeg nærmer meg en gjennombrudd. Planten som skal klatre i portalen er en duftende rødrosa Kaprifol, og så må jeg kanskje ha en klatrerose eller noe også. Kaprifolen er selvfølgelig plantet! Du ser den såvidt ned i høyre hjørne på bildet.

IMG_6093

Samboer skjønner ikke hva jeg skal med en portal ut i ingenting, men det har jo som sagt en funskjon med å ramme inn utsikten. Pluss at bak drivhuset, på naboens tomt, som jeg er så heldig å få bruke, skal jeg lage grønnsakshage. Så da er det jo ikke “ingenting”. Ønsker meg cottage garden stil, med både blomster og grønnsaker, så her må det fler erteblomster til. Jordfreser hentes i morgen:) I potten på bildet står en ripsbusk som jeg ikke fant plass til i fjor, men den skal stå ved grønnsaksbeddet sammen med en hekk av bringebærris.

IMG_6005

Så  som dere forstår så har prosjekter strømmet på i helgen. Ser ut til å bli litt av en jobb, men gleder meg til å ta fatt:)

9 kommentarer:

Furulunden sa...

For en tid vi er inne i;o)

Anita sa...

Å så kjekt med mange planer!! Hva skulle vi gjort hvis ikke slike ideer dukket opp i hodene våre...å enda kjekkere er det jo når noen av disse planene kan settes ut i live...lykke til med dine hageplaner, det høres spennende ut!! Gleder meg til å følge med å se utviklingen!

Tonerose sa...

Så mange flotte planer - gleder meg til å se de satt ut i live. Og det med portalen blir kjempeflott; NYDELIG å ramme inn utsikten.

Stilig med mørke erteblomster og georginer; har satt/sådd akkurat de samme for første gang i år jeg også - gleder meg!!

Hm, lekkert med blomster i kjøkkenhagen; men du har ikke vurdert feks blomkarse da - så kan de brukes til pynt av kaker/i salater etc - for de er vel spiselig i motsetning til erteblomster? hmm, bare en tanke. :o)

Helt herlig det bildet av krokusene forresten; SÅ vårlig og vakkert!

Håper du får en herlig tirsdag!

Frøken Solhat sa...

Det er netop det mest fantastiske ved at have have Linda......drømmene og projekterne, omskiftligheden og mulighederne. Fantastisk.

Jeg glæder mig til at følge med i dit haveliv og beundrer den helt formidable udsigt du har - forstår så godt den skal rammes ind og fremhæves :0)

Den sorte lathyrus kender jeg ikke, så den er jeg spændt på at se......den bliver da helt utrolig smuk sammen med alt det hvide er jeg sikker på. Mine Pink Lady har lagt i blød natten over og skal også i såbakkerne i dag :0)

Nu vil jeg ikke forstyre mere så du kan komme ud i haven...håber jeres gode vejr fortsætter :0)

Knus Dorthe

IngunnBW sa...

Så fint å se mer av haven din og høre om planene du har :) Krokusbildet var kjempefint, så heldig du er som ahr vårblosmter i haven nå. Her er det fremdeles bare noen stusselige spirer. Jeg må gjøre noe med løkblomstene mine i år, finne bedre steder til dem, men også ta en peptalk med overgartneren.

Den gamle, nesten sorte lathyrussorten høres nydelig ut. Du har snakket om området til naboen før, men nå forsto jeg plutselig alt når det kom et bilde. Det kommer til å bli kjempefint! Også med portalen, godt du er ferdig med DEN forhandlingen, da kan neste ta til. Du har sikkert flere forhandlingsplaner på lur ;) Det blir spennende å se planene dine komme ut i livet Linda, i det hele tatt har du en blogg jeg liker svært godt :)

Jeg kaster også terester i surjordsbedet mitt, men ser du har flere ting som forsvinner dit?

Asbjørg sa...

Så heldig du er som har en slik flott hage,her må jeg følge med for å se hvordan det blir når prosjektene settes igang!

Marit sa...

Ja du mengler som vanlig ikke ideer, og som alltid får du vel gjennomført de aller fleste, beundringsverdig!

Blir fasinert over så gjennomtenkt valgene dine er jeg, bl.a det å legge merke til hvordan skygge rognespireaen kaster på bakken...den står nok veldig mye finere hos deg gitt!!

God kveld, så sees vi i morgen, klem:-)

Linda sa...

Tusen takk for hyggelige kommentarer, det er såå hyggelig:)

Ja nå er det prosjektenes tid, og det blir spennende å se hva man får gjort:)
Ha en god dag alle sammen:)

Marina sa...

Å hvilken udsigt. Den fortjener helt bestemt en indramning. Spændende at se hvad det bliver til med alle projekterne. Selv har jeg altid mange flere projekter end jeg har tid, men sådan skal det jo nok være med livet.

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails