VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







tirsdag 12. mai 2015



Har du kjent på den følelsen?



Når du har en utfordring i hagen og du bare finner løsningen.... DEN gode følelsen som kommer da.
Det er helt ubeskrivelig. Så akkurat nå er jeg høy på Morelltre

I går var jeg innom et (flere faktisk) gartneri og på et av den, der helt alene blandt flere frukttrær stod det aldeles nydelig gode morelltreet ´Dønnisens Gule´,. Jeg hadde nettop lest om dette treet dagen før, og DET kan da neppe være tilfeldig??? Dermed havnet Dønnisens Gule blandt de andre utvalgte nye beboere i handlevognen.
Jeg visse at dette var galskap. Et kjøpt uten noe som helst fornuft eller plan... Vi har liten hage, og vi har allerede et morelltre som tar ca 1/3 av tomten (iallefall føles det slik). Jeg visste at jeg ikke hadde noe plass til et morelltre til...
Det var akkurat som alt vett var blåst bort med vinden, og fornuften regnet vekk....
Jeg vet også, at bare man vil ha noe høyt nok, så finnes det løsninger. ALLTID!


Og i går kveld ramlet løsningen ned, midt under en god hagesamtale med ei god hagevenninne dukket den opp. Slike gode hagesamtaler er gull verdt.
Løsningen innebærer desverre at Prunus Serrula må allerede flytte, for plassen overtas av Herr Dønnisens Gule. Men Fru Serrula er ikke lei seg for hun kommer til å spille førstefiolin i et annet bofelleskap. Og hun er så fersk der hun nå er, så hun har ikke rukket å bosette seg ordentlig, så flyttingen skal nok foregå helt uten drama.

Her ser dere bildet av den eksisterende Morell

(PS: til venstre på bildet skimtes også noe nytt i hagen. Dette er en del av bofelleskapet som Fru Serrula vil bli en del av)

Nå skal jeg altså ha plass til et slikt stort tre til...
Men jeg tror det skal gå fint. På bildet under ser dere at Herr Dønnisens Gule vil fylle et luftrom mellom drivhuset som er til høyre utenfor bildet, og hagebuen. Den vil skape et rom bak seg, og foran seg i større grad en Fru Serrula.




Jeg tror dette vil være veldig bra. Slike følelser er såå gode å ha. Jeg fikk en slik følelse når buen min fant sin plass også, jeg følte meg rett og slett Griseheldig, og hadde en god følelse resten av dagen. Slik er det nå også, så om noen har noe dårlig nytt kan de bare komme med det i dag, for ingenting kan ødelegge denne dagen nå!

Slike følelser må bare deles, og der er bloggen god å ha, takk for at dere besøker og legger igjen ord. Det er så hyggelig å dele gode hageopplevelser med dere.

Jeg håper du også får noen gode hageopplevelser, eller andre opplevelser i dag.

Klem fra

2 kommentarer:

Nora sa...

Den følelsen har jeg/vi hatt noen ganger også og det er en herlig følelse! Og når det gjelder trær er det ekstra godt, for stauder i all ære - det er trær og busker som setter rammene i hagen.
Lykke til med ditt nye tre (og det gamle var jo veldig fint det også)
Klem Nora

Nette sa...

Hahaha Linda, Tillykke med det nye træ. Det tyder på, at du er ved at lave en woodland garden. Jeg håber at både flytningen plantningen går godt ;-)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails