VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







torsdag 9. april 2015


Noen ganger er Thuja helt alright....
til mer enn til bruk i hekk

I fjor besøkte jeg en hage, og besøket endret hele mitt syn på Thuja, det kan du lese om hvis du trykker her. Huset med denne aldeles nydelig hagen har nettopp stått til salgs. Hadde den ikke lagt langt inne sverige, hadde jeg virkelig kjøpt i vei. Ta gjerne en kikk her . Denne hagen fikk pris for å være sveriges vakreste hage i 2013. 
Fra og være helt enige i gartneren som fikk et spørsmål om planteavstand på Thuja, og svaret var 2 km... endte jeg nærmest opp med  å elske Thuja. Men her er det veldig viktig å få med; til rett bruk.

Eiere av hagen jeg besøkte i fjor (se linken over) gå meg en helt ny vinkling på bruk av Thuja.

Og herverd er noen planer utført, Thujadelen i dette området er i boks.


Jeg synes Thuja er flott å bruke for å skape skulpturelle effekter. Nå er ikke disse formklippet enda, mende skal formes slik som i linken over. Det er i allefall målet. Jeg synes likevel at de selv uformet gir planteområdet en karakter.

En litt stram Thuja, eller fire.... gir også en mer ro og stramhet i et mer villere utrykk i hagen. Det er ikke bare Buksbom som kan brukes til å skape former i hagen. Buksbom foretrekkes ofte til formklipp fordi de vokser saaakte, men tåler du noen omganger med saksen kan du fint bruke andre vintergrønne planter.


All brun bakke på bildet skal selvfølgelig bunndekkes
Jernkulene kommer til å bli dekket av Eføy.

Thuja finnes i mange varianter. Brabant er litt mer rufsete i veksten, jeg har valgt Smaragd da jeg synes den er mer fin i veksten. Du får kjøpt dem  i alle høyder, jeg har valgt at de raskt skal skape den effekten jeg ønsker, så jeg valgte å kjøpe de godt utvokst på 3,5 meter. Er du ikke like utålmodig som meg, så fortvil ikke, de vokser ganske raskt. Og det går fint å lage små skulpturer også.

Når du planter, husk å grave hullet to ganger dypere og bredere jordklumpen og fyll på med god jord, og kukompost, legg gjerne 10 liter med kukompost i bunnen av hullet. Husk å vanne dem godt ved planting og hele første sommeren de er plantet. Med løs jord rundt røttene vil de lettere klare å etablere seg. Gjødsle om våren med Vanlig Npk gjødsel med godt innhold av Nitrogen for en fin grønnfarge, evt hønsegjødsel som også er rikt på nitrogen.
Når Thujaen har nådd den høyden du ønsker, da topper du den, ikke før. Slik styrer du hvilke høyder din skulptur, eller hekk skal ha.


Så absolutt, til sitt bruk, et stort JA til Thuja, til mer enn hekk!

Klem fra

2 kommentarer:

Vivi sa...

Forstår godt du har valgt Thuja smaragd, de flotte - min yndlings thuja :-)

Linda sa...

Ja de er majestetiske med sine flotte 3,5 meter:) og såå mye jeg kan gjøre med de:)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails