VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







fredag 3. februar 2012

Kaldt....brrrr

IMG_3835
 
12-15 kalde blå grader…brrrr
I vinter har vi vært bortskjemte og hatt det mildt helt til for så lenge siden.
Men noen er jo glad for snø og kulde; Ungene og min staudesådd.
 
I år tar jeg det helt pent med frøsaådden, og alt er foreløpig under kontroll.
Jeg sådde Valmuesøster ‘lingholm’ Meconopsis ‘Lingholm’ en nydelig blå søster, samt hvit valmuesøster Meconopsis bayleyi alba
Og de er ordentlig merket, ser man det… foreløpig er det bare ordning og reda.
Kun to frø  I hver boks, så sparer jeg litt prikling…
 
IMG_3832
 
De ble sådd I drivhuset for et par uker siden, og er nå flyttet ut for sin kuldeperiode.
Det enkleste er å så staudene om høsten og plassere dem et sted ute, så får de det slik som om de skulle sådd seg selv I naturen. Med de naturlige temperatursvigningene som høsten og vinteren gir.
Nå skal mine stå ute til våren, og forhåpentligvis kommer en bladrosett.
 
Duken på bordet er en løper I stoff av striesekk, jeg falt pladask når jeg så det. Det passet perfekt til det litt røffe hagebordet vårt. J
Jeg fant det hos jenta bak denne finn-annonsen Det er ikke bilde av stoffet her, men jeg skulle bort og hente noe annet jeg har kjøpt…. Hemmelig enda, hi hi.
Jeg ble invitert inn I hennes framtidige mulige butikk, I et utrolig sjarmerende hus, og sukk så mye fint. 3 meter av rullen med strie ble med hjem, og en tlf om en par franske store sinkbøtter ble tatt på hjemveien.
 
IMG_3833
 
Så jeg kan vel egentlig bare konkludere med at jeg er meget ambivalent til kulden, men hagegal som jeg er; unner jeg sådden min en skikkelig behandling I kulden,
og som mor; unner jeg mine barn en ordentlig aketur, eller en flott tid på skøytebanen.
Så jeg får bare hutre I vei, og kle meg godt. Mens jeg lurer på hvilken annen staude jeg kan så I år…
For om jeg bare sår et par-tre nye sorter hvert år, så burde jeg klare å beholde ordning og reda I frøsådden…
 
Jeg ønsker dere lykke til med sådden deres. Og til dere som ikke har prøvd å så stauder enda; “Det verste er å ikke prøve” så sett I gang. Kjøp en favoritt, så dem  I såjord, og dekk med litt sand (rykter sier at kattesand duger like godt som disse dyre andre sakene). Gi frøene en ukes tid inendørs/evt I kjøleskap, så frøene får litt “høst” til å trekke fuktighet, deretter la du dem få en vinter ved å putte den ut  I skyggen I kulden, og la den står til våren. Eller rett og slett til det spirer. Og går det, så er det jo stor lykke, og hvis ikke, så får du en ny sjanse til høsten. Som sagt “det verste er å ikke prøve” Men husk at de fleste stauder ikke blomstrer før andre sommeren, så første sommeren kommer det som oftest kun en bladrosett. Men gode ting er verdt å vente på, ikke sant?
Lykke til!
 
Ha en masse god helg
Klem fra
 
 

3 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Det er kjempe spennende å så stauder. Har aldri sådd valmuesøster, men tenker at det må jeg gjøre til neste år. Jeg har også en kasse ute i kulda, så får vi se hva det blir til etter hvert! Vi har det også kaldt, med minus 20 grader i to dager nå! Pottene ute får i allefall sin kuldeperiode.
Ønsker deg en fin lørdag.

Linda sa...

Tusen takk for ditt besøk:) Ja orden er det, enn så lenge, hi hi:) Ha en masse god helg:)

Frøken Solhat sa...

Åh valmue søstre de er super flotte....men har opgivet dem i haven de forsvinder altid for mig.....nu får jeg lyst at prøve igen ;0)

Knus Dorthe med glade unger med kælk og varmkakao :0)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails