VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







mandag 23. januar 2012

Endelig kom det litt snø...

Og jeg sliter med dataen igjen...
Når jeg skal laste opp bilder i blogger får jeg ikke opp de siste bildene som er lagt inn, men er går jeg inn på maskinen så ligger de der... Skikkelig irriterende, og ikke motiverende for å skrive innlegg...grrrr
men I windows live writer så fungerer det som det skal… Men da kommer ikke bildet opp I bloggrollen hos dere tror jeg… Noen som har en ide om hva som skjer?
bloggebilder 050
 
OK nok klaging, for jeg prøve å ikke la datatrøbbel stoppe meg.
Med snøen blir hagen som et blankt ark. Alle linjer er visket ut,  og nå kan du selv ta fatt fargestiftene til å lage nye bedd og stier I hagen. 
Tråkk opp en sti og se hvordan du kan få den mer interessant enn bare en sti fra A til B. Kanskje kan det legges inn en sving mellom noen busker eller rabatter. I rabattene kan det plantes noe som f.eks gir en duftende opplevelse på dine vei fra A til B. Jeg er jo svak for planter som dufter, men både valg av farger og former vil gi opplevelser for den som passerer.
 
bloggebilder 023
 
Når du er ferdig kan du ta bilde, og måle opp, så har du en huskelapp når snøen er borte.
 
bloggebilder 031
 
Og mens vi venter på våren, slik som frosken over, kan man finne inspirasjon I blader og bøker.
Et flott tips jeg kom over her om dagen er å dette programmet som Trine forteller om her
Programmet heter evernote. Det kan brukes til mange andre ting også; samle oppskrifter mm
Men jeg falt jo selvfølgelig for ideen om å få en liste over alle plantene I hagen. Jeg har desverre ikke rukket å sette meg inn I det, men jeg gleder meg til å gjøre det. Og det er jo en flott vinteraktivitet.
 
bloggebilder 026
 
En annen hyggelig ting man kan gjøre er å planlegge hvilke hagemesser man skal dra på.
Jeg håper å komme meg til messen I stockholm I år… og selvølgelig messen på Lillestrøm, og kanskje en tur til messe I Danmark I år også.
Chelsey hadde jeg jo også ønsket, men innimellom jobbehelger og barnas aktivteter ser jeg det kan bli et tidsproblem her…
Jeg har glemt å legge inn søknad til høyere makter om flere helger…frihelger…
 
bloggebilder 045
 
Og så skal jo disse rabbattene ved de nye bedd og stier man har planlagt beplantes. Frøkatalogene er kommet I postkassen min, og andre frøfirmaer på nettet blir hyppig besøkt I disse dager. Enda er jeg ikke kommet helt I gang med såingen, men jeg er nære…veldig nære…
Pottene ble vasket I går, og lagt I saltvannsbad. De fleste uønskede skadyr eller mikroorgansimer dør I saltvann, så bare sånn for sikkerhets skyld får de en liten spa opplevelse I saltbad.
 
bloggebilder 028
 
Ellers er det bare å nyte det nye hvite som er kommet og som lyser opp I hagen. Ungene aker og koser seg. Selv om jeg er mer enn klar nok for vår, så er det greit med snø nå. For barnas skyld, og for å gjøre det lysere ute. Snø er jo vakkert. Og vi er tross alt I bare I januar…men snart kommer februar. En litt magisk tid, og jeg syntes jeg kunne kjenne det litt I dag... når jeg kjørte bil I solen… var det ikke en anelse varme som kom gjennom ruta ( jeg mener ikke varmeapparatet)? Om jeg kjente veeeldig godt etter… bare litt varmere?
Snart åpner lufteluken på drivhuset seg… og bilen er varm etter å ha stått I solen… Snart begynner solen å avgi mer varme. Jeg gleder meg vilt til det. Dagene er allerede merkbart lengre, hele 1 time og 17 minutter lengre siden vintersolverv.
Nyt vinteren enn så lenge, snart er det VÅR
Jeg hilser alle nye følgere og lesere velkommen, det er veldig hyggelig.
 
Klem fra
 

4 kommentarer:

Fru Friis sa...

En lille hilsen fra mig til dine skønne frøer... ;o)

Vivishagerom sa...

Ja, nå var snøen kommet til deg også. Her hos meg på Lillehammer så har vi ganske mye nå, og nå syns jeg det holdet. Det er nok til at unga kan leke og nok til hagen får den vinterdyna den skal ha.
Superflott lykt du hadde på det siste bilde!

liven sa...

Her er snøen også kommet!
Men hvitt og fint da:o)
Gleder meg til å følge deg nå fremover :o)

Turid sa...

Det er vintervakkert ute nå, men jeg begynner å lengte etter vår. Men akk det er lenge til på disse traktene er jeg redd. Har vært på hagevandring i egen hage i dag, i dypsnø :) Ha en fortreffelig tirsdag.

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails