VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







torsdag 19. januar 2012

Årets første hagevandring

 
Jeg har vært på årets første hagevandring.
Årsaken til vandringen så tidlig er hageierens Magnoliaer. Hun har plantet 5 Magnolia, tre ‘galaxy’, èn soluinguana, èn ‘red lucky’ og siden jeg sitter på nattevakt og har glemt notatene hjemme, er de to siste sortene glemt. Flerer sorter skal plantes I år, og jeg gleder meg til å følge med. Hun bor I sone 3.Her snakker vi om herlig Magnolia galskap. Jeg måtte jo ut og se disse knuppene. Disse trærne er store, og er plantet store. Det kan lønne seg for den utålmodige, for da oppnår man raskere blomstring. Jeg skal plante to Magnoliaer I hagen min til våren. Trærne I hagen til min venninne har nå overlevd tre vintere, til tross for de to harde vinterene vi har hatt de forrige.
 
bloggebilder 015bloggebilder 017bloggebilder 013
bloggebilder 001bloggebilder 005bloggebilder 018
 
Disse nydelige lodne knuppene lover en herlig åpenbaring utover våren.
Bildet øverst er tatt på mandag denne uken, men om noen mnd ser det ut som på bildet under. Men enn så lenge sover hele den skjønnheten, sin Tornerosesøvn. Bare Magnoliane som gir noen løfter med sine pelskledde knupper. Gjett om jeg gleder meg, og det gjør vi jo alle.
 
kristins hage 1
Det bakerste treet er Magnolia ‘Galaxy’. Treet foran er en hengeprydkirsebær, Prunus serrulata 'Kiku-shidare-zakura'
For en forskjell
 
 
kristins hage vinter1kristins hage 1
 
Hun som eier denne hagen er den samme som eier grillstuen som har vært min store inspirasjon under byggingen av vår grillstuen, bilder fra grillstuen hennes finner du under fanen prosjekter (som I grunn burde vært oppdatert…) Jeg gleder meg til flere besøk hit. Og jeg gleder meg til selv å få to slike flotte trær I min hage. Jeg vet hvor jeg skal ha dem….og det er jo ikke alltid jeg vet, hi ,hi. Det er jo ofte slik at jeg vil ha, men ikke vet hvor jeg skal ha skjønnhetene… men nå vet jeg…
Jeg ønsker dere en flott dag I dag
Klem fra
 

11 kommentarer:

Turid sa...

Nydelige bilder. Her oppe virker det så uendelig lenge til våren, så det er godt å få litt vårlige bilder, sånn at jeg blir helt overbevist om at den kommer her også....om lenge...
Ha ei strålende helg.

MinHage sa...

Her i Trondheim er det ikke mye som minner om vår enda, masse snø og is, og ellers det som hører vinteren til. Men våren dukker opp i år også, heldigvis.... :-)
Det gledes til det!
Jeg har også en Magnolia jeg er kjempespent på. Min har nok ikke kommet med sine vårtegn så tidlig som din.... Plantet min i fjorvår, ikke her hjemme i by'n, med på hytta vår ute ved kysten. Vinteren er generelt litt sniller der, så det blir spennende å se når den tid kommer.

NB! Skal ta en siste titt på Kartell'n imorgen, så får vi se hva utfallet blir, men jeg er veldig enig med deg, så det spørs om det blir krystall ja....

Ha en fin dag!

Hannes hage sa...

Sukk, så vakkert. Gleder meg så til våren!

Tim Skovrup sa...

gode billeder, og magnolia står også min liste til mulig indkøb i den nærmeste fremtid :)

Merethe sa...

Jeg plantet et magnoliatre i hagen i fjor...stusset litt på disse store lodne knuppene som finnes på treet nå på vinteren,men forstår at det er helt riktig. :) Er veldig spent på hvordan det går med det...vi bor i sone 4. Dette skal tåle å være plantet her, men er så klart spent allikevel. Synes disse er utrolig vakre og kommer til å plante flere om det går bra med dette. Vakre bilder. Hilsen Merethe

Claus Dalby sa...

Kære Linda - herligt og lærerigt at se dine før- og efterbilleder.

Linda sa...

Tua: ja enn så er vi januar... men tiden går fort, og dagene er alt en del lengre, deilig:)

Min Hage:Magnolianes knupper dannes på høsten og overvintrer, det er nok det som gjør den litt mindre herdig, i tillegg at den blomstrer tidlig. En frostnatt vil ødelegge blomstrene om de er sprunget ut. Men du må fortelle hvordan det går med din. Spennende med magnolia i de høyere herdighetssonene:)

Hanne, og Tim: ja disse er bare MÅ HA planter, rett og slett. 3 stk er på shoppingslisten her til våren:)

Merethe: Å så herlig med knupper på treet, masse lykke til:)

Claus: jeg takker og bukker for dine snille ord:)

Ha ne flott dag/kveld alle sammen. Jeg skal snart på nattevakt igjen, og da skal jeg ta en tur rundt i bloggeland og se hva som skjer hos dere:) Gleder meg:)

stallnilsen sa...

Å. så koselig og se hagevandringen din, glær mæ masse til det våres, har også sett knopper på syrinbuska mi, stussa litt når æ så de var så store og grønne...allerede nu.

Ha en fin kveld, hilsen Lisbeth <;O

Vivishagerom sa...

Hagevandring i januar - det skulle jeg ønske var meg. Flotte bilder av to forskjellige årstider. Gleder meg til våren og dere er heldige som kan ha Magnolia i hagen. Her hos meg er det altfor kaldt, men da er det bra at jeg kan få nyte deres.

Helena sa...

Vilken skillnad på bilderna :-)Åh vad man vill ha grönt o färg nu!
Hoppas du kommer iväg till mässan i år.Har för mig att du ville åka förra året men ej kom iväg...
Jag vann biljetter till Kista mässan så det blir nog 2 mässor för mig i år igen :-)
KRAM från mig!

Landbohaven sa...

Smukke billeder.
Vi har flere Magnolia i vores have. Bl. a. en stor Stjernemagnolia. Det er et af mine favoritter.
Tak for kigget.

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails