VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







onsdag 1. september 2010

Jeg ønsker velkommen...

…Til nye innbyggere i hagen vår.
Min venninne og jeg var på besøk i Flemming og Birthe fra klematisdanmark sin hage i sommer.
Der ble det en “Ønskeliste”, som ble til en “Må Ha” liste, som ble til en “Jeg har bestilt liste”, og nå er de kommet i posten.
Takk og lov for kort vei til EU:)
Klematis 001
Plantene ligger trygt pakket inn, de er lubne sunne og friske.
De nyankomne er:
Cl. integrifolia ‘Rogouchi.
Den er på bildet øverst, og under.
Den har en nydelig blå farge, blomstene er 4-5 cm. Kronbladene er tykke og lubne, og har en hvit kant. Også ser de nesten ut som de er lakkerte.
Den er veldig vakker synes jeg.
Klematis 002behandlet Klematis 004 Klematis 015
Også har jeg fått Cl. ‘Fascination’
Litt lik *Rogouchi’ men mindre, ca 2-3 cm blomster, og dusere blå. Den har en noe mer lubben klokkeform.
Det siste bildet her er fra merkelappen. Men jeg håper den skal gi meg så mange blomster til neste år:)
Klematis 013 Klematis 027 Klematis 005
Også har jeg fått Cl. texensis ‘Kaiu’
Nyyydelige hvite klokker, 2-3 cm lubne blomster. Klokkene henger på tynne stilker, og vil være nydelige i et epalier hvor de kan heng eover hodene våre. Hmmm… hvor har jeg et slikt espalier… foreløpig ingested, men det bestiller jeg av samboer…
Klematis 007 Klematis 008 Klematis 010
Og så en Cl. viticella ‘Black Prince’ Mørke, mørke røde blomster, ca 5 cm.
Jeg liker godt viticella sortene, for de har blomstene liksom litt hengende, slik passer de godt i espalierer hvor man kan se blomstene undenfra synes jeg. Min skal klatre og gi sen blomstring til min Rhododendron. Man ser på bildet, at det er andre som liker den også…
Klematis 038
Ellers så kom Cl. montana ‘Elizabeth’ og Cl.montana ‘Wilsonii’ som jeg falt pladask for når jeg kjente duften hos Flemming og Birthe.
og
Cl. integrifolia ‘Juuli’ og Cl. ‘Fusca’ (‘Fusca’ på bildene under)
Klematis 013 Århus juni 2010 079 Århus juni 2010 080
‘Fusca’ falt jeg for hos Henning og Birthe. Den klatret i en vrihassel, og den måtte liksom vises frem. Som en liten hagens hemmelighet.
Frøstendene til de ulike klematissortene er heller ikke å forakte:
Klematis 011 Klematis 012 Klematis 030
I år har jeg kjøpt mange klematis, så jeg gleder meg til neste år, og håper de vil gi meg en flott blomstring.
Jeg har ikke den beste erfaring med dem, men nå har jeg lest og studert, så jeg håper de vil trives nå.
I morgen drar jeg på fottur i fjellet, Grugleder meg:) Så nå må jeg pakke, og pakke og pakke.
Jeg ønsker dere alle en goood ukeslutt.
Klem fra

11 kommentarer:

Frøken Solhat sa...

Det bliver da helt fantastisk smukt med alle de flotte clematis.......forstår godt dine valg for smukke ser de ud.

Espalier......det skal du nok få lokket handymanden til at flikke sammen er jeg vis på :0)

Rigtig rigtig god tur håber på godt vejr til jer :0)

Knus Dorthe

Mia sa...

Suger i mig dina bilder, suktar och trånar, så ljuvligt!! Jag bara måste ha flera Clematis :)

Lisbeth (countryliv) sa...

Kære Linda - hol da op hvor har du købt ind, det bliver da helt fantastisk når de bliver store:) (Og så et lille spørgsmål: mener du ikke Flemming?)
Min mand har netop lavet Clematis "søjler" til mig af Rionet - jeg viser et foto en af dagene, for jeg synes de er geniale hvis man ikke har råd til "rigtige" stativer.
Ha en rigtig god weekend

Linda sa...

Å Ja hjelpe meg, klart jeg mener Flemming, det må jeg rette opp med en gang:) Takk for at du sa fra kjære Lisbeth.
Å ja jeg gleder meg til å se dine søjler:)

Mia: Å de er så flotte så flotte, jeg er så glad i mine klematis:)

Frøken solhat: Takk takk håper været blir bra ja:) Gleder meg mer og mer nå:) Og til neste sommer og klematisblomstring neste år:)

God natt og takk for deres besøk:)

Tonerose sa...

ojojoj, her var det mange herligeheter!! *sukk* Tror nok det fort hadde blitt til en "har-alt-bestilt-liste" hadde det vært meg også.. hihi. Har nylig fått øynene opp for klematis, var så "redd" for de i starten fordi jeg alltid fikk høre at de var SÅ vanskelige å få til. Men var nå litt sta og plantet noen i hagen min uansett, og de ordner seg jo helt selv, og er bare helskjønne! (har ikke mange altså, men er så imponert av de jeg har!) Og disse som du viser bilder av er jo bare helt utrolig nydelige. Spørs om det blir flere klematis i hagen min etterhvert også ja!!

Gleder meg til å se bilder av hagen din neste år, krysser fingrene for stor blomstring på disse!

Tusen takk for kjempekoselig melding inne hos meg, alt bare bra med meg nå! :o) Søte snille deg. ♥

Håper du koser deg på tur!!

Gleder meg til å kose meg med eldre innlegg hos deg, er jo kjempelenge siden jeg har vært på "tur" i blogglandia.

Stor klem!

Bente sa...

Oj! Her var det mye fint! Ser jeg har alt for lite klematis i hagen, ja.

Ønsker deg en fin fottur i fjellet.

Høsthilsen fra Bente

Furulunden sa...

Så vakkert! Heldige deg altså, gleder meg til å se fortsettelsen av klematisene. Mette i Fredrikstad

Lene fra Lillehammer sa...

Heldige du som har fått tak i så mange lekre, blir gøy å følge hagen din videre.
Dersom du fremdeles er interessert i astrantia-bebiser så send meg adressen din på mail til meg.
lenenordberg@rocketmail.com

- Kirsti / Monika - sa...

Hei Linda.
Tusen takk for Award. Vet ikke om det var fortjent men haha...

Du har kunnskap som andre kan drømme om, både når det gjelder blomster og flotte bilder. Jeg tar av meg hatten for deg Linda.

Gleder meg å høre hvordan utflukten i helgen har gått.

klem

IngunnBW sa...

For noen aldeles skjønne Clematis du kjøpte hos Flemming! Nå er du vel full av iver og arbeidslyst :) Det ser jeg jo også på det nye hjertebedet ditt, nydelig!! Inngangspartiet ditt er innbydende og frodig, det nye bedet ør det ekstra koselig :)

Unknown sa...

Tilbake fra flott fjelltur:) Det var en fantastisk tur, hvor været var på sitt beste. Veldig hyggelig å komme tilbake å lese deres hilsner:)Klem

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails