VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







lørdag 11. september 2010

Høstsprell i hagen

I dag kastet jeg meg ut i et prosjekt jeg har kviet meg litt for.
Beddet foran huset er det første beddet som ble anlagt for nesten 13 år siden, og der har det vært litt tilfeldig hva som har skjedd de senere årene.
Men de siste to årene har det virkelig vært loven om ‘den sterkestes rett’ som gjelder.
Hagen august 2010 037
Det er ikke så godt å se, men beddet jeg prater om, er det som ligger langs husveggen fra trappen og bakover i bildet.
 
Jeg glemte å ta et bilde før jeg satte i gang…
 
Beddet ligger foran huset. De siste par år, har jeg gjort mest innsats bak huset… Litt dumt, for det er jo foran som synes best for andre…
Men nå ordner jeg mest for min egen del, og ikke for andre så…
 
Men altså, i dag kastet jeg meg ut i det.
Hele beddet må graves opp, staudene som har overlevd skal flyttes litt etter høyde og farge, men mest er det tomrom som må fylles etter å ha luket vekk mengder av denne blå klokken:
 
Hagen august 2010 070
Vakker er den, men den må jammen passes på for ellers tar den helt overhånd… Så noen har jeg beholdt, men nå skal de få strengere grenser.
 
Jeg kom til å tenke på at slike store jobber er det alltid hyggelig å ha selskap til, så etter en prat med en good venninne, så kom vi frem til at vi skulle hjelpe hverandre med slike prosjekter, så har vi selskap til jobben:)
Så når vi trenger å gjøre store jobber, så avtaler vi en dag eller to, så gjør vi det sammen. Koselig ikke sant?
 
Hjertebeddet går i blåfarger, der for ønsker jeg å begynne med blåfarger i beddet nærmest trappen også, og gradvis gå over mot lilla… kanskje rosa mot den andre enden av beddet.
 
Den første sammenplantingen i beddet blir slik
 
Hagen august 2010 060 beh Hagen august 2010 062 Hagen august 2010 076
Hagen august 2010 064 Hagen august 2010 065 Hagen august 2010 066
 
Bestående av en av mine danske skjønnheter; Klematis integrifolia ‘Juuli’, Lavendel agustifolia, og blå sommerfuglbusk (som i følge merkelappen ikke blir høyere en ca 40 cm)
 
Hagen august 2010 068beh
 
Klematisen håper jeg vil klatre i junisøtmispelhekken som står på enden av beddet, og opp i humlen også:) Så jeg skal smiske skikkelig med den.
Baksiden på bladene er også nydelig, så jeg håper den vil gå godt opp ihøyden også.
 
Hagen august 2010 072
 
Jeg skal vise dere mer fra fremsiden i morgen. Det er meldt regn, men da er det jo supert å grave opp og flytte staudene.
Ha en god helg, klem fra

6 kommentarer:

Maria sa...

Ugressklokke er ille! Om du luker alt du ser og mer til, skal jeg sende deg en campanula lactiflora du kan bruke i stedet. Topp med fellesprosjekt - kos dere!

Anne (Moseplassen) sa...

nydelige blåfarger :) Og du, en skal alltid hage for en selv og de en bor med! Blåss nå i naboene

Mia sa...

Juuli, vilken läcker Clematis. Det är härligt att gräva om rabatter, drömmar om resultatet och nu är väl en bra årstid, att man sen också får hyggelig sällskap måste göra jobbet extra kul :)

Bente sa...

Så koselig å være to om jobben!
Ser ut til at bedet blir kjempefint. Nydelige planter i fine farger.

Ønsker deg en fin uke.

Klem fra Bente

Kathrine sa...

Akkurat sånn driver jeg på også. Beddene skal ryddes, ordnes og lukes skikkelig. Og som du, har jeg nesten bare jobbet med hagen på baksiden av huset, ikke foran der folk kommer inn. Herligheten, så dumt. Men nå blir det, sjø. Bare kommunen blir ferdige med gravingen i veien her.
Flotte bånyanser blir det til deg!

:)

Linda sa...

Maria: Så snill du er:) Jeg har luket og luket alt jeg ser:) Jeg tar gjerne imot noen camapnulaer istedet:) Min mail adresse er linda.andersen.1973@gmail.com
Om du sender meg en mail, så sender jeg deg adressen min:)

Anne: Alltid vært glad i blått:) Blåser i naboene, men det er litt hyggelig for oss selv også da, med en pen entre inn i hagen:)


Mia: Ja denne er utrolig fin:) Nyyydelig blåfarge:) Gleder meg også til å se den vokser til:)

Bente: Ja det er hyggelig å være to, skravle og kose seg:)

Katrine: Det føles godt å få slike prosjekter unnagjort, og så deilig det blir til våren:) Så jeg tror jeg skal kaste meg rundt i flere av beddene om været holder seg litt til:)

Takker dere alle for besøk og kommentarer, det er så veldig hyggelig:) Klem

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails