VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







torsdag 28. april 2011

En fremmed fugl



Midt blandt spirene til den hvite erteblomsten ‘royal white’ dukket denne opp. Og jeg tror det er en squash. Jeg har sådd hundrevis av andre tin, men ingen squash, så denne er mer en hjertlig velkommen. Apropos hundrevis… Hva skal jeg med 130 tomatplanter… Hvorofor I all verden kan jeg ikke kaste spirene når jeg prikler. Det er jo bedre å ha få planter som man rår over med, enn mange som kanskj eikke alltid får det stellet de skal ha… Men jeg er så redd frøene ikke skal spire, så jeg sår noen ekstra… og I tilfelle spirene skulle dø er det jo kjekt å ha tatt vare på noen når man prikler… Men ikke 120, sukk.
 
Foreløpig har kontroll, men det drøyer ikke lenge før det er kaos tror jeg. Det gjelder å holde tungen rett I munnen. Dette kan bli spennende.
Men jeg tror jeg kan herde, tagetes og artiskokker nå. Få satt dem ut I noe som ligner drivbenk (Les: Pallekarm med glass over) Og da kan jeg få pottet om alle tomatplantene og få plass likevel.
 
En grov tellerunde gir tall som:
120 tomater; vanlig rød, sort cherry, plomme, cherry gul
1 blodbeger
20 artiskokker Disse kan jeg vel herde og sette I pallerkarm
3 agurkmelon. aldri prøvd før, men gleder meg til å se hva det kan bli for noe.
50 Tagetes ‘vanilla’ De kan jeg vel sikker også herde ute nå.
20 stokkroser ‘nigra’ diss ekan jeg nok også herde ute.
18 paprika, gul, sjokolade, og rød
40 potter med georginer. De står til forspiring, og de får stå inne så de blir så store og flotte som mulig.
15 ipomea både hvit og blå sort.
10 hjelmbønne
10 klokkeranke, både hvit og blå sort.
15 Physalis
 
Pluss litt annet småtteri, som noe pelliser som står inne enda, brudeslør spirene (de kan kanskje herdes ute nå)
Og en drue som er full av blomster og kart
 
bloggebilder 011bloggebilder 009bloggebilder 018
 
Så det sier seg selv at jeg ikke har plass til stoler og bord I drivhuset…
Men neste år, da skal jeg så det jeg trenger til emg selv og evt noen smågaver, og heller tenke at om det går galt med sådden kan jeg kjøpe på gartneriet. Ikke så 110 til for å ha I bakhånd I tilfelle det går galt.
 
Så nå blir det harde bud for noen av disse, ut skal de og over I pallekarmer. Mulig de stopper I veksten, men jeg regner med de tar seg opp når det blir enda litt varmere.
Og så må jeg få opp et par ekstra hyller.
 
Jeg har en del spirer inne I stuen også, det bærer samme vei med dem tror jeg. Nå har det spirt, og de skal prikles og herdes og ut i pallekarmer. Vi skal ha venner på besøk til 17 mai, og da skal stuen være I orden ikke full av blå champignonkasser. Liste over siste sådd inne sådd, som pryder stuen I annen etasje, kommer I neste innlegg.
 
Jeg takker for besøk og hilser, veldig hyggelig
Nå skal jeg ut å lage klar “drivbenk” til de stakkars små, nådeløst, men absolutt nødvendig. Det er rundt 9 grader vært om nettene nå, og om jeg følger med og dekker til skal det vel gå bra.
 
Klem fra

6 kommentarer:

Linda sa...

Huff mange skrivefeil der... Kommer fra nattevakt og de tgikk lit tunna i svingene, jeg håper dere bærer over med det:) Dere får tolke og anaysere så godt dere kan:) Tror jeg bør blunde litt før jeg kaster meg over de pallene:) Ha en flott dag:) Klem

Mette - Villa Landly sa...

For søren Linda, hvor mange haver skal du forsyne? Du har i hvertfald nok til et helt villakvarter i tomater. Når det så er sagt, så kan man næsten aldrig få for mange tomater - jeg elsker tomater, når der er rigtig mange af dem, så henkoger jeg dem og gemmer dem til vinteren - mums.

Rigtig god fornøjelse med prikleriet.

Knus
Mette

Frøken Solhat sa...

.....jamen Linda - småtterier *SMILER*, kan sagtens følge din tanke om at være på den sikre side :0) Så er der jo rig mulighed for at glæde naboer og venner.....eller lave masser af tomat chutney :0)

Hold op din vin er langt fremme.....min er først lige så småt begyndt at åbne knopperne :0(

Knus Dorthe

Helena sa...

Jag ser då inga skriv fel :-)Kan det vara för att jag har jämt göra att hänga med i språket ;-)
Men vad du har sått!!!fniss.Hur ska allt få plats?Visst är det svårt att slänga lättare att dela med sig tycker jag!

Linda sa...

Hei hei:) Takk for hyggelige kommentarer:) Jeg sitter på nattevakt og i natt er mine småplanter ute for første gang. Trygt i pallekarmer med glassruter oppå og akrylduk oppå der igjen. Men tomater og agurker, ipomea og klokkeranke bor fremdeles i drivhuset. I morgen skal maaange tomatplanter pottes over i større potter, og jeg trenger all den plassen jeg kan få:) Jeg sitter her med hjertet i halsen og følger med på gradstokken, håper ikke den går for lavt. Det har vært ca 7-8 grader de siste nettene. Plantene blir nok satt litt tilbake, men ingen av dem skal gi noe frukt, så det gjør ikke noe. Veksten og blomstringen setter fart når varmen kommer ordentlig. I dag har vi hatt 19 grader og sol:):) Og i morgen blir det også bra, gleder meg:) Jeg ønsker dere en god natt:) Klem

Mia sa...

Kankse du kan starta utförsäljing av tomater? Det blir väl några kilon av 120 plantor. Jag ska inte så så mycket nästa år, men det säger jag ju jämnt... Lycka till, hoppas vädret håller sig nu i maj också. Besök eller inte hade det varit skönt att få stuevinduene till vanliga krukväxter igen..

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails