VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







lørdag 25. juli 2015


Mulig naboen tror jeg er gal...


Heldigvis kom regnet som lovet i dag, og det regner jevnt, mykt og leeenge ser det ut til. Det er bra, for da klarer jorden og plantene og nyttigjøre seg vannet mye bedre. Og jorden blir våt godt ned i bakken. Vi har hatt lite regn i sommer, og de lille vi har hatt har tørket opp med en gang pga myyye vind...

Siden jeg i år har skaffet mange flere roser har jeg vært bevisst på å ikke sette på spreder eller vanne på annen måte som gjør at bladene blir unødig våte. Rosene liker ikke å bli våte og kalde. Sopp og rust sprer seg mye raskere da. Om man må vanne de med spreder bør det gjøres om morgenen slik at de rekker å tørke raskt opp. Jeg har løst utfordringen ved å legge en dryppslange langs rosehekken ved gjerdet. Det fungerer bra. Men jeg har roser andre steder også som jeg ikke har lagt dryppslange...enda.


Regnet rår jeg ikke over, det kommer når det vil, og da blir bladene uansett våte. Rosene blir sure. Men når de først er sure, kan jeg like godt bringe mer dårlig nytt og sette på vannspredere. Røttene blir dobbelt så glade, for da blir jorden ordentlig dynket, og siden bladene var allerede våte og kalde, og sikkert sure, så den skade er allerede gjort....
(Oj som vinden har tatt tak i magnoliatreet, her må det støtte til ja.)

Men tilbake til været...
Er været dårlig kan jeg like godt føle jeg kan bruke det til noe nyttig. Så her vannes det for harde livet, og jeg nyter det.
Imens nyter jeg livet inne i grillstuen og henger opp nye hyller med plass til mer stæsj.

Klem fra

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails