VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







torsdag 26. april 2012

alt vær er godt vær

 
Er man hagegal nok er alt vær godt vær, på en eller annen måte. Det er alltid noe i hagen som har nytte av været, enten det er vårblomster som er glade for sol og varme, staudesådd eller valmuefrø som gjerne tar en frostnatt, regn for gjødsling… osv   Disse dagene med mye regn gjør det helt perfekt for gjødsling av plenen.
 
IMG_4509
Datteren min ville prøve kameraet… dressen og jeg på date igjen, og den holder meg varm og tørr…intet vær er dårlig vær da.
 
Jeg bruker algomin økologisk plengjødsel til gresset, for av erfaring vet jeg at når jeg gjødsler kommer straks solen… Akkurat som når jeg vasker bilen eller vinduer så kommer regnet…
Jeg har sjekket yr, og de har ikke lovt sol før I helgen, så dette håper jeg går bra.
MEN ved å bruke algomin blir ikke gresset svidd om værgudene skulle ombestemme seg…
Bruker du deriomt kunstgjødsel vil gresset svis om regnet skulle opphøre…
 
SÅ sjekk yr, melder de regn i flere dager så plenen blir god og vår, gjødsle i vei. Men pass på at det skal regne et par dager til så gjødningen får løst seg opp. Jeg har vannsprederen i beredskap…
Men som sagt bruker du algomin er det litt mindre krise om solen skulle komme før den er varslet.
 
Det er heller ingen vits I å gjødsle før plenen er I vekst, for da klarer den likevel ikke nyttiggjøre seg gjødselen, og den bare regner bort. Vent til plenen “våkner” og den er klar til å suge til seg alle ekstra næringstoffer etter en lang vinter.
 
Ha en god dag
 
Klemfra

6 kommentarer:

Margrethe sa...

Tak så ved man det.

Olea sa...

hei:)
Ja aldrig så galt at det ikke er godt for noe!
jeg har hatt en liten tur ut idag og oppdaget at alt reinet har gjort at løkblomstene mine har blitt høye og knuppene store, så når sola kommer til uka er jeg sikker på at de kommer til å sprette opp:)
klem:)

Linda sa...

Margrethe: godt for alt man vet:)
Olea: Ja regnet gjør godt for våren, mye som våkner når det får litt vann:)
Regnet stoppet og jeg satt på sprederen... kanskje jeg skal vaske bilen?

Gyldenlakk - hage og pusterom sa...

Litt gjødsel er helt sikkert lurt - jeg får kanskje vente til neste regn"tid", men takk for tips!

PS. Last gjerne opp bloggen min på nytt, ser den har gammelt navn...

og dressen ser veldig smart ut på alle måter :-)

Vivishagerom sa...

At jeg ikke tenkte på det før, men det skal bli regn igjen på søndag, så jeg kan gjødsle da.

Du har samme type dress som det jeg har! Veldig fin og praktisk!

Liza sa...

Kanskje det er det vi skulle ha gjort med plenen vår, gjødsle litt.
Herlig bilde datteren din tok, mor i full konsentrasjon.
God helg
Klem
Liza

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails