VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







torsdag 17. april 2014


Skjærtorsdagssysler



I dag har været vært dårlig. Det er mitt syn på været i dag. For været er jo alltid godt for noen. Min bedre halvdel har virkelig vært veeeldig mye bedre enn meg i dag. Han har hengt ute på husveggene fra i formiddag og helt til kl 20.00 og vasket huset utvendig.
Været blir ikke bedre av å sitte inne sier han, og da kan man jo like godt bruke dagen til noe vettugt. Og når man gjør noe ute glemmer man faktisk hvor dårlig været er, om man har kledd seg godt.


Gjerdet ble vasket for et par uker siden. Gjerdet blir som nytt når det er vasket rent. 



Det er nok mange som setter pris på litt regn, som fuglene og blomstene. For vi trenger jo regn også, men kun i passe mengder synes jeg. Så i morgen håper jeg på sol.

På mine mange turer frem og tilbake med bilen passerer jeg en Magnolia Merril, som er blitt ca 5 meter høyt. Treet blomstrer fantastisk i år.


Vakkert ikke sant?



Mange trær har flere egenskaper med både vakre spirer om våren, blomstring og høstfarger. Magnolia hører ikke til disse. Etter blomstringen kommer bladene på treet og treet er relativt anonymt helt frem til neste vårblomstring. Men himmel så vakkert det er under blomstringen, så hva dette treet gjør i mellom blomstringene gir jeg filla i. Jeg synes ikke vi kan kreve mer av denne planten enn den spektakulere blomstringen den tross alt gir oss.


Eller forresten, det er ikke helt sant, for dannelsen av knuppene som skjer mellom blomstringen er spennende. Magnolia skaper litt mer spenning også. Hvor mange blomster vil treet ha i år? Vil det komme en frostnatt som ødelegger blomstringen? osv osv. Det er nesten så man går litt med hjertet i halsen i disse tider.
 Foreløpig har jeg kun en stjernemagnolia og en Magnolia 'Cherie'. Stjernemagnoliane har mange knupper, og Magnolia 'Cherie' kan kanskje komme med en to eller tre blomster i år. Jeg har vært ute å tolket knuppene, og mener at det er tre knupper som bør inneholde en liten skatt. I fjor kom den kun med blader. Men i år har jeg troen på at det blir et par tre blomster. For å sikre meg litt mer Magnolia blomstring har jeg bestilt to trær av magnolia 'Galaxy' på rundt 2,5 meter. 

Jeg håper dere også har hatt en nyttig påskedag så langt.


Påskeklem fra

3 kommentarer:

Martin sa...

En blogg jeg ikke har vært innom før, men med mange flotte bilder.

Vivishagerom sa...

Hei. Så herlig å få vaska og renset opp igjen etter en vinter, det blir så fint da.
Ønsker deg en fortsatt fin påske.
Klem Vivi

Mia sa...

Oj, vilken skillnad det blir med en tvätt. Och magnolian är ju läcker, har dessvärre ingen. Får njuta dina bilder i stället :)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails