VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







onsdag 16. april 2014



En søt favoritt



For noen år tilbake var jeg veldig med på trenden med oliventrær... I dag er jeg nesten ferdig med planter som ikke kan klare vinteren her. Jeg må si nesten, da jeg nettopp ble mor til to stiklinger av engletrompet i dag....


Salix helvetica, eller på norsk; Sveitservier er et meget godt alternativ til Oliventre.
Og den klarer fint vinteren her både i potte og i jorden. Selvfølgelig trives den best i jorden, hvor fuktigheten er jevnere. Den er nemlig ikke så glad i tørke... Lett sur jord, solskinn og jevn fuktighet er å foretrekke av denne karen.


Det har rett og slett blitt en plante som det har lett for å bli flere av... Jeg kjøpte til å begynne med en, så en til, og så en til... og til slutt ble de fire i familien. To står i bakken og to har tilbrakt vinteren i potter. Og det forundrer meg ikke om det blir enda en ny beboer av dette slaget i år...@

De er sååå vakre. Om vinteren henger jeg lykter i de, og juletrelys. De får forresten litt lykter på sene sommerkvelder også. Nå på våren er det de skjønneste pusete knupper. Jeg må rett og slett røre på de. Før de oliven, grågrønne bladene kommer frem


Søte ikke sant?


Med denne planten kan du skape et middelhavpreg i hagen uten å bruke tid og energi på vinteropplag.

Jeg håper du har hatt en flott dag så langt. Tusen takk for deres kommentarer det setter jeg stor pris på. I natt skal jeg på vakt og da kommer jeg og hilser på deres hager.
Det gleder jeg meg til.

PåskeKlem fra

4 kommentarer:

Underberget sa...

Et veldig godt alternativ til oliventre, takk for dette tipset ja:-) De er ekstra søte nå som de har slike loddne og fine gåsunger. Ønsker deg en riktig fin og glad påske!

Vivishagerom sa...

Kjempe flott! Kanskje dette er noe å satse på for meg, som har kalde vintre.
Ønsker deg en kjempe fin påske. Klem Vivi

Hon som talar med blommor sa...

Jättesöt och gosig :)
Glad Påsk! /Carolin

Parkvegens Hageglede sa...

Jeg har nå kjøpt og plantet mitt første Salix Helvetica. Gleder meg til bladverket blir blågrønt og fint. Ønsker deg en fin påske.

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails