VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







søndag 20. april 2014



Blanke ark er godt å ha


I flere år har jeg visst at dette beddet måtte ryddes opp i. Det har inntil i dag, hatt godt besøk av Kveke, et aldeles umulig ugress å luke opp. Fordi jeg ikke har hatt en klar plan for dette beddet har jeg utsatt å gjøre jobben, og Kveken har storkost seg:) 

Det er et fuktig bedd. Nå tenkte jeg at nå bare må jeg. Så vi satte i gang. Iris og floks er det som har trivdes best her. Nå lurer jeg på om jeg skal ha en middels stor kjegle av buksbom, to større kuler av buksbom i mellom de to borteste stolpene, og fylle resten av beddet rundt det vintergrønne med den hvite rosen 'Winchester Cathedral'. Det er en hvit rose som tåler regnet godt. Og innimellom rosene ønsker jeg å plante hvit kransveronika.

Mellom den nærmeste stolpen og den midterste ønsker jeg meg en hengehuske. Her kan jeg da kun har rosen og ikke kransveronika, fordi vi vil komme til å kollidere i den når vi sitter og gynger. Men over et rosehav kan man vel sitte og gynge??? Jeg har sett slik huske som jeg synes er søt. 

På plenen foran trappen vil jeg ha et tre, med en blomstrende krone. Det må være et tre og ikke en busk. For en busk vil bli for kompakt og ta altfor mye av sikten i hagen. Det er ofte vått på dette stedet, så det mest fornuftige er å plante noe som tåler fukt godt, og om drikker mye. Men himmel såååå lyst jeg har på en Magnolia 'Merril' akkurat der.... Og hvordan går det da med fornuften? Et tre er vil også gjemme trappen litt...

Og tenk å kunne kikke opp i en slik himmel?
(bildet er fra et tre i nabolaget)



En og en halv trillebår med Kveke er kjørt bort. Og jeg må nok bruke noen dager på å lete etter rester av røttene. 

Mellom husveggen og beddet er det en halvmeter, her har vi lagt pen grus. Her har jeg lyst til å sette terracottapotter på rekke og rad. Litt store, noen like og noen ulike. Kanskje med Hostaer??? Og bregner??? Noe rolig, men noe som likevel gir det lille ekstra....

Og mens jeg har ånden over meg (og samboer tror jeg rydder, for når han tror jeg rydder, da hjelper han til...og den hjelpen er god), kommer jeg til å grave vekk beddet på andre siden av trappen og døren til høyre i bildet. Bilde av dette kommer i morgen.

Og da er det bare å sette seg ned på tenkestenene på andre siden av hagen og tegne seg flotte bilder av et ferdig resultat. Jeg elsker å ha blanke ark i hagen. Og det er det leeeeenge siden jeg har hatt.

For en herlig hagepåske dette har vært. Vindstille og sol og 15 grader.
Jeg håper du har hatt en flott dag også.

Påskeklem fra

2 kommentarer:

Underberget sa...

Så flink du har vært Linda! Det er litt av en jobb å rense opp for ugress, men gøy å se hvor fint det blir etterpå. Og med disse fine plante planene dine tenker jeg dette kommer til å bli helt supert! Her koser vi oss også i sola. Nå er det hele 20 grader i skyggen...men jeg er på vakt, og mens det er stille sniker jeg meg innom her på nettet..
Ønsker deg en fin ny uke!
Klem og smil fra Berit

berit sa...

Planen din høres nydelig ut! Spent på resultatet!

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails