VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







mandag 4. juni 2012

I en herlig rhododendronverden

 
IMG_6068
 
Det var klassetur med klassen til yngstemann. Turen gikk til Risholmen ved Hankø. Rhododendron samlingen her tilhører Aastrupfamilien, og er en av østlandets største samlinger.
IMG_6081
 
Rhododendron er en flott plante som jeg er blitt mer og mer nysgjerrig på.
For å lære mer om denne planten har jeg søkt inn i de vises kretser, og meldte meg inn i Rhododendronforeningen i fjor.Jeg synes det er litt viktig å støtte ulike organsisasjoner, for de gjør virkelig en innsats i sitt felt. Det er flere medlemsmøter hvor man reiser ut på hagebesøk med mer. Her kan man lære masse masse, og jeg skal suge til meg kunnskap som en svamp.
Flere ganger I året får vi medlemsblad med info om nye sorter, denne gangen fikk jeg lære om en høstblomstrende sort, Rhodoendron ‘Auriculatum’ Hvem vil vel ikke ha det? Vi får gå mannsterke til gartneriene og jobbe for at de tar den inn i sitt sortiment. Ikke bare blomstrer den om høsten, den dufter også. Det må jo være det flotteste tilskuddet til høsthagen, ikke sant?
 
IMG_6057
 
Rhododendron trenger ikke så mye jord, og kan trives godt I potter over flere år. Derfor er den supert  for eksempel på terrassen.
Gjødsle den godt om våren, før og etter blomstring. Knip av visne blomsterstender, så ser planten straks bedre ut, samt at den ikke trenger å bruke krefter på å sette frø, men heller lage nye blomsterknupper. Denne produksjonen starter allerede i sommer.
Husk å vanne den, for tørke liker den ikke så godt. Derfor er det lurt å velge store potter om man har den i potte, det letter vanningen mye.
 
IMG_6054
 
Rhododendron blomstrer flott om våren, og med flere sorter i hagen kan blomstringen strekke seg over lang tid.
Du kan også stamme den opp, for den lar seg lett beskjære. Så her kan man skape flott strukturer I beddet.
 
IMG_6094
 
En annen fordel er at den er vintergrønn, så den gir god struktur til vinterhagen også. Og bladene fungerer nærmest som en temperaturmåler. Før så fort gradene kryper under null, krøller bladene seg sammen for å spare sine utslipp. Og jo kaldere det er jo mer krøller den seg.
På bildet under, er det bare litt kaldt. Man kan se at den fremdeles slapper av…
 
045
 
Det var veldig flott på Risholmen nå, midt i flotteste blomstringen. Noen sorter var ferdige, og andre på vei, men de fleste holdt showet gående.
Vakre er de virkelig. Noen av blomstene er store som en håndfull.
 
IMG_6114
 
Den eneste ulempen med Rhododendron er at den vokser saaaakte… Så når du løper og kjøper, så kjøp store planter. Det er vel verdt de to tre hundrelappene for å spare inn mange år med ventetid for å få en stor plante i hagen.
Og synes du det er en ulempe at den ikke blomstrer utover sommeren, så plant i en klematis som klatrer i den, så har du blomstring utover sommeren også. Det fungerer supert. Her i hagen er Klematis en like god nabo til Rhododendron som til roser.
Men det er vel kanskje litt mye å forlange at en plante skal blomstre hele sommeren også? Den skal jo tross alt jobbe for sikre neste vårs blomstring, og det tar tid, og krever sine krefter. Så det er bedre å plante naboer som tar over blomstringen, og slik får du blomstring hele sommeren likevel.
 
Mine siste to nye tilskudd til rhododendron hagen er Rhododendron hybr. ‘Polarnacht’ og Rhododendron cat. ‘Lee dark purple’ To mørke, blålilla skjønnheter.
 
Jeg håper du har hatt en flott blomsterhelg
 
Klem fra

5 kommentarer:

IngunnBW sa...

Høstblomstrende Rhododendron har jeg ikke hørt om, spennende! Enda bedre hadde vært en remonterende utgave ;)

Første året jeg hadde Rhododendron var da vi bodde på Tromøya. da bladene begynte å folde seg sammen var jeg var sikker på at alle visnet og kom til å dø. SÅ fortvilet jeg var! Kunnskap er makt!

Etter ti år har Rhododendronen her vokst, men mye mindre enn jeg planla. Så ja, spander noen kr ekstra og kjøp store ekspemlarer! Det samme med Acer, heler ingen rakettvekst på dem.

Psst...har du sett at de har bregnen 'vår' på Vegge gård? :)) Ligger på vei til Horten det også :)

Vivishagerom sa...

Dette var en utrolig flott blomstring!

Så heldig du er som får slik blomstring om høsten også!

Ønsker deg en fin dag. Klem

Tim Skovrup sa...

meget flotte billeder af rhodo's idéen med klematis kunne godt bruges

NoenNotater sa...

Det ser altså så fantastisk ut på Risholmen, et besøk der står definitivt skal-gjøre-lista. Finfine bilder!

Silje Bethina Andersen sa...

Hei Linda!

Det er så moro å se her inne hos deg.. Du er så flink! Får jo lyst på alt jeg ser av fine blomster her inne i min lille nye hage..Her trengs det og for å si det slik. Men, du vet jo meg og mine hageskills..Flink til å klippe gress da :) Håper alt er superdupert!

Stor klem fra Silje

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails