VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







søndag 4. juli 2010

I paradis

 
 
Da var den store dagen kommet. Og endelig skal jeg få fortalt om den. Ny pc er i hus, så nå skulle alt gå myyye bedre.
 
Vi hadde gledet oss lenge til å få komme på besøk i hagen til Claus Dalby. Jeg har lest alle bøkene hans, sett tv programmer og fulgt bloggen hans, så det å nå få se hagen “live” var kjempestort. Været var strålende, dog ikke for fotografering, så bildene er preget av det. Bildene mine vil jo allikevel ikke matche virkeligheten i hagen. Når jeg var i hagen tenkte jeg mye på havelivet i denne hagen, det var en god hage og være i. Og med tanke på alt man har lest og hatt av tanker om denne haven, så var det godt å se at det “bare” var en hage,og ikke så “parkpreget”. Men en god hage å være i. Claus var også veldig hyggelig og ivaretakende av alle som vandret rundt og spurte om masse.
 
Århus juni 2010 177   Jeg liker godt høye stauder, og det var det mange av i hagen her. Jeg likte å se hvordan han hadde bindt/støttet de opp, for det er jo en utfordring med de høye staudene. Men han hadde løsninger på det. Jeg ser av bildene jeg har tatt at det er de høye staudene som jeg har fallt ekstra. Som denne:
 
Århus juni 2010 157
 
Veldig flott der den reiser seg og liksom flyver over haven..
 
Århus juni 2010 155 Århus juni 2010 156
 
Også denne tiltrakk stadighet blikket til seg.
  Den stod liksom og ropte, “se på meg”
 
Århus juni 2010 162   Århus juni 2010 193
Jeg har gledet meg til boken “Mitt haveliv” siden jeg hørte den skulle komme, men nå gleder jeg meg enda mer til denne boken. Til å lese mer om alle sortene han har i hagen.
 
Århus juni 2010 244
 
Jeg føler det er vanskelig å finne ord på hvor flott det var i hagen, derfor viser jeg nå bare bilder…
 
Århus juni 2010 146 Århus juni 2010 129 Århus juni 2010 179 Århus juni 2010 154
Århus juni 2010 164 Århus juni 2010 158 Århus juni 2010 159 Århus juni 2010 152
Århus juni 2010 171 Århus juni 2010 176 Århus juni 2010 220 Århus juni 2010 165
Århus juni 2010 188 Århus juni 2010 200 Århus juni 2010 226 Århus juni 2010 202
Århus juni 2010 195 Århus juni 2010 190 Århus juni 2010 201 Århus juni 2010 311
 
Det ble tatt såå mange bilder. Snakk om å gå amokk med kamera. Glemte å ta hensyn til sol og andre prinsipielle
hensyn man bør gjøre når man fotograferer. Her er vi i ‘the sunken garden’
 
Århus juni 2010 304
Århus juni 2010 268 Århus juni 2010 255 Århus juni 2010 247
Å holde kameraet rett er også noe som gikk i glemmeboken… Drivhuset står nemlig helt perfekt rett i virkeligheten
 
Århus juni 2010 302 Århus juni 2010 218 Århus juni 2010 285
 
Et vell av former og farger, et paradis av kombinasjoner.
 
Århus juni 2010 289 Århus juni 2010 288 Århus juni 2010 287
 
Århus juni 2010 229 Århus juni 2010 231 Århus juni 2010 224
 
Delt inn mange rom, ganger og “ulike hager” Alt om hagen hans kan du lese om på bloggen hans. En blogg full av inspirasjon og vakre bilder
 
Århus juni 2010 209 Århus juni 2010 210 Århus juni 2010 243
 
Århus juni 2010 307
 
Jeg kommer til å fortsette å følge med denne hagen på bloggen, og jeg gleder meg til å se når klematis, kjempeverbena, georginer mm. står i flor. Sukk:)
 
Jeg har fulgt hagen på bloggen som sagt, og uansett tid på året er den vakker. På vinteren skaper hekker struktur og former, på våren er vårblomster, tulipaner et helt aldeles nydelig skue, og så overtar den ene etter det andre. Det jeg har lært av Claus er det å blandt annet tenke på hvordan ulike planter tar over etter hverandre, og hvordan man skaper laaang blomstring i hagen.
 
Beklager at bildene ikke ble så gode, men det var ikke i hodet mitt når jeg sprang rundt der… Det var en utrolig opplevelse. Takk igjen Claus for en hyggelig opplevelse:)
Klem fra

9 kommentarer:

Silje sa...

Sitter her hjemme fra ferie og er helt matt av disse bildene jeg! Sitter å kjenner på at jeg allerede savner DK, og det ble ikke mindre savn nå. Gosh for en vakker hage...Helt fantastisk! Sikkert veeeldig mye inspirasjon der ja :)

Klem

Lisbeth (countryliv) sa...

Jeg synes ikke dine billederer er så dårlige - du viser nogle rigtig gode steder og fine planter som giver et godt indtryk af haven. Hvor er det dejligt:) Den cremegule Scabiosa er utrolig som den står og vejer højt højt oppe - den har jeg selv og er så glad for at der er noget at kikke på i luften

Frøken Solhat sa...

Søde Linda- skønne billeder fra et kan jeg høre og forstå uforglemmeligt besøg i Dalbys have.

Kan godt forstå du føler dig inspireret og for lyst til at anskaffe nye vækster når du ser sådan en frodighed i en velkomponeret have - det må have været fantastisk at være inden for hegnet :0)

Knus Dorthe

Mia sa...

Wow!! Bilderna!! Vilken flott upplevelse det måste ha varit. Tyckte speciellt om den katten som ligger och trycker under kattmyntan, nepetan, hos mig ligger de mitt upp i den, eller äter av den.. Väluppdragen katt alltså :)

Anonym sa...

Nå har jeg kost meg de flotte bildene dine, heldige deg som har vært der.. Helt utrolig flott denne hagen altså. Så mye vakkert på en gang! Får jo lyst til å ta helt av, men trøster meg med at det tok noen år å bygge opp denne hagen også :)
klem Laila

Lene fra Lillehammer sa...

Å heldige du, dette må jo ha vært en drøm å få oppleve, jeg vil også!!!! Håper du kan fortelle litt mer om hvordan Claus støtter opp høye stauder, det er jo et evig problem hos meg.
Nydelige bilder og skakk eller ei, det spilte ingen rolle, jeg drømte meg ihvertfall laaaangt bort.
Klems til deg!

Margrethe sa...

Jeg blir sååå misunnelig! For en opplevelse du har hatt. Og så kan du leve lenge på minner med bilder som frisker på hukommelsen. Jeg må nok innom flere ganger å se på disse bildene.

IngunnBW sa...

Nå har jeg sukket henført gjennom bildene fra Haven. Så nydelig å se alt gjennom dine øyne! The Sunken Garden har jeg gledet meg til å se bilder av hos Claus, og her var det ett :) Nyyydelig!!! Gullknappen du viser har jeg, de sto i det store rosebedet, men jeg måtte flytte dem fordi de breiet seg så voldsomt med bladene sine. (Heldigvis!) Nå står de i blomst i det gule bedet :) Jeg er alltid på jakt etter høye planter som svever over bedene og leter etter de som ikke har så mye blader.
Det må ha vært en frydefull opplevelse å besøke denne drømmehaven :)

Linda sa...

Det var ikke mulig å gjengi hvor vakkert det var der:) Som sagt, jeg mistet hodet, munn og mæle, he, he:) Gullknappen havnet på min ønskeliste, forløpig i år har jeg kjempeverbena som svever, eller skal sveve... den er på vei:)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails