VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







mandag 14. juli 2014


Et av de vakreste steder jeg har vært på....
Dette er et absolutt MÅ besøke sted

(ps. jeg fikk ikke bildene helt på rekke etter alfor mye flytting på de, beklager det)



Når venninen min og jeg var i London på Chelsey Flower Show er det hage og blomster som står i fokus. Jeg gror ikke var innom en eneste butikk faktisk. Den dagen vi skulle reise hjem hadde vi ingen planer. Men vi hadde vært på et Nurserie i Londontraktene før, og vi ønsket å dra dit igjen.



(Ps: Denne lysestaken fikk jeg bare såååå lyst på, det var det vakreste jeg noensinne har sett. Men prisen? 24000, riktignok for to, men likevel. Den dagen jeg blir millionær kjøper jeg. )



Vi googlet et nurserie som het Petersham nuseries, pratet med noen svensker som også nevnte dette nurseriet. DA var all research i boks og vi dro i vei. Vi gledet oss til å oppleve dette vakre stedet igjen. Vi setter oss på underground-banen, glade og spente. Når vi passer stoppen ved Kew garden skjønner vi at vi er på vei et sted vi ikke har vært før.... Vi ankommer endestasjonen Richmond, og får fastslått at vi ikke har vært der før. Dette kunn eumulig være det samme nurseriet. Men so what, ett nytt nurserie er da helel rikke å forakte? Når vi spør oss frem får vi vite at Petersham er en liten village rett ved. Vi hopper på en angitt buss, og beveger oss i vei.



Og når vi ankommer stedet, ble jeg helt stum. Lysestakene fra de første bildene var i grunn det første jeg så... Jeg var først inne, mens venninnen min surret ute blandt timian og mye annet. Jeg hadde lyst til å rope av fryd til venninnen min, men valgt å være stille og la henne oppleve dette selv.


Det var helt fantastisk, jeg har ikke ord.

Det var noe å se overalt.



Litt den følelsen når du kjenner lykken i hver eneste celle i kroppen.
En kamerat ringte meg midt under besøket og han var helt sikker på at jeg haddde drukket altfor mye vin, når han hørte hvordan jeg kaklet i vei i altfor høyt toneleie og altfor stor fart. Men nei da, euforisk lykkefølelse av så mye vakkert, og blomsterdufter, det er en mye bedre rus det.


Bruken av speil er utrolig flott. Absolutt noe jeg ønsker å gjøre i hagen, men jeg har ikke funnet den rette plassen. Her savner jeg faktisk en berlinmur av thuja, da skulle jeg brukt den som en vegg, og hengt opp speil og laget stilleben. Jeg ikke noen berlinmur av thuja. Men jeg kan kanskje lage en..... en liten en.... for å få opp et speil og et stilleben....








Reastauranten har hatt en michelinstjerne, og vi måtte jo spise når vi var der. O visst var maten god. Det er noen fra Italia som har bygget opp dette Nurseriet, og restauranten. De laget en egen vin som kun var å få kjøpt der, den var meget god. Og en flaske ble med hjem.

Jeg vil sååååå tilbake, og det skal jeg om ikke lenge.





Overalt var det ´lange kik´ så jeg ble drevet rundt i nurseriet.




Du kan lese mer om Petersham her

Jeg har sverget et jeg ikke skal kjøpte noen planter som krever vinterlagring, men her ble jeg helt mo i knærne og handlet minst en sommerjasmin. Den står i hagen nå og minner meg om dette flotte stedet, og dufter her om kveldene.


Den står i potte, netopp fordi jeg kan lettere flytte den inn om vinteren... så da var det gjort. Da kunne jeg like godt skaffe flere engletrompeter også....


Jeg pratet med ei som jobbet der, og sa at om jeg likte dette nurseriet kom jeg garantert til å like nurseriet til Sarah Raven.... Ja da må jeg dit også da. Så i august drar venninnen min og jeg avgårde igjen. 

Ha en flott dag alle sammen. 

Klem fra

4 kommentarer:

Underberget sa...

For en HERLIG tur du har vært på!! Kjempefine bilder og jeg skjønner godt at du trivdes her:-) Så utrolig koselig å ha en venninne å dele turen og interessen med:-)

Villrose sa...

Skjønner at det var mulig å bli inspirert her, ja....

Lisbeth (countryliv) sa...

Skønne billeder fra Petersham Nurseries - her er meget inspiration at hente:-)
Jeg besøgte det i december, det var også virkelig smukt på det tidspunkt..

Inger killerud sa...

Så fantastisk opplevelse. Skulle ønske det var meg som var i London. Kan ikke du begynne med å arrangere hageturer for andre også? Du vet jo om så mange spennende steder. Da blir jeg med. Hilsen Inger

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails