VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







onsdag 27. april 2011

Stiklingebabyene mine

I fjor ble småkriminelle sider aktivert hos meg. jeg ble nysgjerrig på stiklingeformering, og stjal stiklinger av skjønnheter her og der. Blandt annet av en nydelig kaprifol som vokste I danmark. jeg har sett samme sorten her I Norge også, på Krykkegården, så jeg visste den var herdig her.
 
Kaprifolen er nydelig synes jeg, og denne dufter helt fantastisk
 
Skandihest stutteri september 2010 189Hagen august 2010 027Klematis 017
Hagen august 2010 026Klematis 019Hagen august 2010 025
 
Jeg tok en stikling I fjor. (Jeg kjøpte en plante på krukkegården også, som back up, viktig å ha noen stand inn planter I tilfelle…)  Jeg knep av 10 cm av et årskudd, rev av bladene minus topp-paret, og satte stilken I fuktig jord slik at noen av øynene der bladene har sittet kommer ned I jorden. Jorden ble holdt fuktig. Noen satte jeg inn I drivhuset og noen lot jeg stå ute. Alle ser ut til å ha klart seg. Stiklingene på øverste bildet har stått I drivhuset gjennom vinteren, og har nå vokst seg store. For at planten skal forgreine seg bedre, klipper (med tungt hjerte) jeg toppen over et par bladpar, så vokser det ut nye skudd fra bladhjørnene.
 
bloggebilder 002
 
Det skuddet jeg klipte av, setter jeg ned i jorden I potten som en ny stikling, så vil den igjen sette røtter. Ingenting går til spille.
 
bloggebilder 003

Så står den og koser seg sammen med resten av planten mens den setter rot. Du ser den nederst I hjørnet I potten på det øverste bildet.
 
Kaprifolen er en plante som jeg synes er flott I alle utviklingstadier. Fra knupp til blomst, og fra blomst til bær, og som sagt, duften er helt nyyydelig
De som dufter som jeg har sett er; denne røde sorten, en hvit sort (som jeg også har tatt en stikling fra), og den ville gule som kryper overalt I skogkanten. De er mine favoritter. Det finnes også en vintergrønn sort ‘Henryii’ Den har gule blomster (tror jeg),
Mine favoritter er den hvite sorten og den røde, rett og slett fordi de dufter sykt godt.
 
Skandihest stutteri september 2010 187Skandihest stutteri september 2010 182Skandihest stutteri september 2010 185
Skandihest stutteri september 2010 181Skandihest stutteri september 2010 183Skandihest stutteri september 2010 180
 
Som jeg gleder meg til å plante disse plantene ut I hagen, og kjenne deres duft til sensommeren. De skal plantes flere steder hvor vi passerer, og vil bli fyllt av denne duften. Flere stiklinger skal tas, for dette var gøy.

Jeg håper dere alle koser dere I hagene deres, det gjør virkelig jeg.
 
Jeg takker for besøk, og hilsner fra dere. Det gleder også stort, akkurat som alle vårtegnene som spretter frem.
 
Klem fra


5 kommentarer:

Mariann sa...

Stiklingsformering er både spennende og smart. Spennende om man får det til, og en smart måte å skaffe seg flere planter på. Den kaprifolen var jo bare helt nydelig, og så er det et ekstra pluss at den dufter. Så bra at du lykkes med stiklingsformering av denne.

Mia sa...

Du har ju gröna fingrar, det ser man. Allt gror hos dig. Kaprifolen luktar ljuvlig sommarnatt. Duften glömmer man aldrig, känner den i näsan när jag ser dina bilder. Jag har två som växer på väggen under takskjägget bak huset, men dom borde jag flytta på, dom får mjöldugg, usch. Orkar inte för dom har så stora rötter men kanske jag skulle prova göra som du, ta sticklingar. Om dom gror hos mig är något annat..
Ha det fint :)

Helena sa...

Åh kaprifol sniff sniff underbart jag har många olika!Bäst tycker jag om den vilda.Den doften är underbar.En av mina växer in i växthuset o blommar tidigare då :-)
KRAM från mig!

Linda sa...

Mariann: Lurt og billig:) Og det er jo greit å gjøre noe som er billig også, for pengene flyr fort likevel:)

Mia: Å du har da grønne fingrer selv:) Hagen din er jo proppfull av alskens skjønnheter som koser seg hos deg:) Stiklinger av kaprifolen din kommer sikkert til å gro flott hos deg:)

Helena: Lurt å ha dem i drivhuset, kanskje jeg skal sette en i grillstuen? Det er så deilig å tjuvstarte litt innimellom:)

Jeg takker for deres besøk og hyggelige hilsner, som sagt før det gleder og motiverer til å fortelle mer:)

Linkehagen sa...

Kanskje jeg må prøve kaprifol...
Kjekk blogg du har!!!
Vi må nyte våren nå!!
Klem klem!

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails