VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







fredag 22. april 2011

Mine magnoliaer


Det er ikke egentlig mine Magnoliaer, mer mine magnoliaforbilder.
Min motivasjon for å gå på jobb er mange, og disse trærne er èn… Spesielt I disse Magnoliatider. Helt fra tidligere I vinter har jeg senst lange blikk etter deres forførende knupper. De sender lange flørtende løfter om en herlig blomstring litt frem I tid. Og nå er tiden her, Magnoliatiden.
 
På vei til og fra den ene jobben min kjører jeg og henter en kollega, da passerer jeg dette treet hver gang på vei hjem til henne. Det har vokst enormt I løpet av de årene jeg har passert det. Det kan bli opptil 3 meter under gode forhold. Og dette treet her er nok meget fornøyd med sin plassering.
 
bloggebilder 056

Det kommer ikke så godt frem på bildet, men treet er helt proppfult av de nyyydeligste knupper. De har enda ikke helt sprunget ut. Dette treet står mot øst, men pga store trær får det ikke morgensolen.
 
bloggebilder 057bloggebilder 059bloggebilder 058
 
Og I samme gate som jeg bor, står det også et magnoliatre, denne også en M. Stellata (tror jeg). Denne står på sørveggen og har begynt å åpne sine herlige blomster.
 
bloggebilder 032
 
bloggebilder 036bloggebilder 035bloggebilder 037
 
Dette treet blomstrer hvert år tidligere enn de andre pga plasseringen. Jeg tror dette treet er ca 10 år gammelt. Jeg kan huske det ble plantet. De første årene kom det bare noen få blomster, men nå er de helt tett I tett.
 
bloggebilder 038
 
Og på den andre arbeidsplassen min står det også en M. Stellata. Den står på nordsiden av et eldresenter, og vi er der på tilsyn tre ganger pr natt, og jeg nyter like mye det synet som venter meg. Mulig det er litt feil fokus men… Er man så hagegal så kan man jo ikke la være… Her har jeg desverre enda ikke tatt bilde, men jeg skal dit I natt, og om jeg husker det skal jeg ta bilde av det. Jeg tror nok ikke det har blomstret enda heller. Men jeg gleder meg til å gå på jobb og se hvor langt det har kommet. Strukturen på dette treet er herlig, og det er også proppfullt av fete silkehårete knupper.
 
Når man ønsker seg planter og trær er det lurt å se hva som trives I området man bor. Når man flytter til et nytt område, er det lurt å titte litt rundt I hos naboer  I lokalmiljøet. Det som trives hos dem vil mest sannsynlig klare seg hos deg også.  Visst kan det være mikroklimaer innenfor disse områdene utfra belliggenhet og le for vind. Man kan også påvirke dette selv også, ved å lage egne mikroklimaer med levegger osv på tomten. Jeg har jo lenge ønsket meg et magnoliatre, men jeg har vært usikker på herdiget osv. I fjor så bestemte jeg meg for å blåse I det, og om jeg så må vente maaange år på blomstring, ja så er det verdt det. På planteskolen sa de at de hadde et tre som ikke har blomstret på ti år… Men jeg er litt usikker på om mytene rundt hvor vanskelig Magnolia skal være er helt sanne,,, Men iallefall så har mine observasjoner gjennom dette året av disse tre trærne, gjort at jeg har kjøpt og plantet mitt eget eksemplar av Magnolia Stellata.
 
Og I am in love allerede!
 
Selve greinverket er også til å bli glad I, for strukturen på trærne til magnoliaen er også flott synes jeg.
 
bloggebilder 043
 
Den er blitt plantet her ved inngangspartiet, litt sånn på hjørnet mot nordvest. Solen vil komme inn fra ca 13.00 tiden. Jeg har hørt det er en fordel at knuppene får avklimatisert seg etter nattefrosten om våren, så jeg håper den vil trives der. Men som sagt før, det finnes sikkert like mange råd som det finnes hager og erfaringer.  Noen har jo til og med fått de til å trives I potte, så den er nok ikke så umulig som jeg har trodd. Den har fått rhododendron jord rundt røttene og selskap av masse hvite tulipanløker. Ved siden står en rhododendron som ikke blir så høy. Rhododendron har heller ikke så stort rotsystem så jeg håper de blir gode naboer. For Magnoliaen liker ikke for grådige naboer. Selv har de høytliggende røtter, og trives som sin gode nabo I lett sur og fuktig jord. Den blomstrer I I løpet av mars/april/mai så de er flere andre beboere her I denne delen av hagen som avløser eller supplerer hverandre, som rhododendron og syriner, og fra I morgen, kanskje en japansk kirsebær….
 
bloggebilder 044bloggebilder 045
 
Treet har mange knupper I år. Men jeg har hørt rykter om at disse kan sture I noen år etter planting… men jeg skal nyte blomstringen I år, og glede meg til den evt har sturet ferdig, og den blomstrer igjen.
Jeg kjøpte jo et magnoliatre på hagemessen også, men det kjøpte svigermor av meg. Det nye treet har jeg kjøpt hos Vestby planteskole I Sarpsborg og fordelen er at det kommer ikke fra nederland I år, og er dermed  I takt med naturen, og jeg får nyte dens blomstring I år, istedet for å vente til neste år.
 
Gleeeeder meg. Gleder meg til åpent på bo-grønt I morgen også.
Gleder meg til nattevakt og å kunne ta en titt  på magnoliaen som står der.
 
Jeg ønsker dere en god kveld og takker for besøket.
 
Klem fra

3 kommentarer:

Helena sa...

Vilka underbara förebilder till dina egna Magnolior!Förstår att du längtar:-)Jag har en Stellata som blommar varej år o en Susan som blommade första året men tjutade förra året:-( tror ej på blomning i år heller...
Trevlig Helg!

Linda sa...

I natt har jeg vært og sett treet her oppe, og det er nyyyydelig, hele treet er hvitt av blomster:) Helena: Takker for hilsen, veldig koselig:) Synd når de sturer, men vel verdt å vente på når blomstringen kommer. Jeg har også en Susan, og er spent...
Jeg har tatt bilder i natt:)

GRØNN FRYD HOS MONIQUE - sa...

"Dine Magnoliaforbilder er vakre, dessuten mye lenger i utvikling enn hos meg...

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails