VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







fredag 21. januar 2011

Drivhusrapport


Lykken var stor da jeg kom ut I drivhuset for å vanne I går. I sommer hadde jeg tatt stiklinger av ulike klematis (det kan du lese om I dette innlegget) og satt I små potter. Jeg satt dem I drivhuset på høsten, da jeg tenkte de var så små og sarte og kanskje hadde godt av en mild vinter… For å gi dem litt hjelp I starten… De har imidleritd sett ganske så døde ut, men jeg tenkte at det gjør jo klematis når de visner hen om høsten, så jeg ville ikke gi dem opp…
Og jammen, 6 av dem kommer  nå med små spirer, stor lykke

Og I lykkerus forteller jeg min samboer at denne gleden er verdt en noe høyere strømregning. Kanskje min glede kunne smelte hans irritasjon om noen ekstra kroner i strømregning… Jeg vet ikke helt om jeg lykkes, så sjansen er nok der for at jeg fortsatt kommer til å høre om hvorfor vi har så stor strømregning I en stund fremover…. Men jeg lar meg ikke rokke, dette er min glede og store hobby. Mange andre bruker masse penger på mye annet, (det kan vel hende han mener jeg gjør litt av det og)…så her gir jeg meg ikke! Dette gir meg så mye glede I hverdagen gjennom hele året at det er verdt det, og det er ikke snakk om de helt store summer tross alt. Heller ikke er alle vintre så kalde som disse to siste har vært, så litt uflaks for meg der…

bloggebilder 008

Men litt kan jeg jo gjøre; Vifteovnen er kjøpt på Claes Olson, den kostet ikke mye. I en kommentar tipset Maria, med bloggen Strandhuset,  meg om at de hadde temperaturvakt på samme sted (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=248140). Og det er jo særlig aktuelt I tiden fremover nå, for nå varmer faktisk solen på dagene. I går var temperaturen 20 røde flotte grader I drivhuset. Men likevel går vifteovnen fortsatt på fullt… Helt unødvendig og selvfølgelig bortkastet. Så en temperaturvakt som jeg skal stille inn slik at ovnen kun starter når temperaturen er under 5 grader er innkjøpt. Siden vi skulle på fjellet denne helgen har jeg ikke prøvd den enda, tok ikke sjansen I tilfelle den ikke virker som planlagt. Så når jeg kommer hjem på søndag skal jeg lade den opp, og på mandag skal den settes I kontakten, og nøye overvåkes. Slik kan jeg jo spare strøm der ute iallefall på dagtid foreløpig. Men det er jo ikke bra for plantene med denne store temperatursvingningene, så på milde dager må jeg lufte litt på dagene. Lufteluken åpner seg selv, men det kan bli behov for å åpner døren innimellom også. Men foreløpig ser det ut være kaldt en stund til, og det er helt greit. For det tar enda noen uker før solen tørker opp ute og før det får vi bare slaps og søle, så takke meg til hvit og ren snø.

Bildene ble litt dårlige og utydelige men tatt av gleden så mistet jeg igjen hodet og knipset bare i vei…

I venten på en forhåpentligvis flott uke I drivhuset fra mandag, nyter vi en helg på fjellet. Deilig! Men tankene mine er til tider veldig mye I drivhuset…

Men ungene koser seg med skigåing, og snøhulebygging. I morgen er det slalombakken som skal inntas.

 

diverse 076diverse 075diverse 078

 

Jevnt og trutt, og noen foredrag fra oss voksne om at skal man få morsomme nedover bakker, så MÅ man nødvendigvis gå litt oppover også

Nedslagene I hoppbakken øves flittig på

 

diverse 080

 

Jeg ønsker dere en fortsatt god fredagskveld

Klem fra

7 kommentarer:

Fossestua sa...

Så moro at stiklingene overlevde :)!!! Med tid og stunder (og penger) kunne jeg godt ha tenkt meg et drivhus jeg også....er ikke så veldig flink med alt som vokser enda, men har veldig lyst til å lære :)
God helg til deg og dine :)
Klem fra Lise

Furulunden sa...

Hyggelig at du stakk innom! Bor i Østfold? Jeg holder hage i Fredrikstad:) God helg

Mia sa...

Grattis, så kul att clematisarna överlevd och tog sig. Jo då, nog kommer jag ihåg dina sticklingar. Nu ger du mig hopp för nya försök till sommaren. Veksthus och uppvärming, vet han vad plantor i sig själv kostar? Det är inte billigt det heller. Skulle önska jag hade plats med ett själv men det har jag inte..
Njut helgen på hytta :)

Frøken Solhat sa...

Søde Linda....hvor jeg glædes med dig :0) Det er da fantastisk at kunne se frem til klematiser af egen avl.....og med dit ildhu og omsorg med varme i drivhuset så har det bare at lykkes. Snart kan du gå Flemming fra Clematis Danmark i bedene :0)

Skønne billeder af ungerne i sneen.....her må vi nøjes med bare marker og frost :0)

Rigtig, rigtig god week-end

Dorthe

Lisbeth (countryliv) sa...

Tillykke med spirerne jeg forstår din glæde. Det er altid dejligt når man selv kan frembringe planter, jeg har ikke selv haft held med mine Clematis stiklinger.

Rose Garden Malevik sa...

Härliga kontraster :)

missa inte

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

Välkommen att vara med :)
Håkan

Snuffeldyret sa...

Det er som jeg sier; den som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger har ikke fått seg drivhus!

Imorgen er det såstart i drivhuset. Jeg gleder meg hemningsløst!

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails