VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







torsdag 20. januar 2011

Litt om foto


Jeg har tidligere sagt at jeg er veldig glad I å ta bilder. Jeg har lenge tenkt på å ta et fotokurs osv. Jeg var på et par timers kurs I fjor våres, og lærte litt der… Men problemet mitt er at jeg blir så ivrig når jeg skal ta bilder, at jeg glemmer helt å sjekke innstillinger osv… Dermed blir det ikke alltid slik jeg ønsker. Men nå skal jeg melde meg inn I en fotoklubb, og håper å lære masse. Gleder meg vilt til det. Tror det kan være lurt å få litt jevn tilbakemelding av bildene, og så lærer man mye av andre også. Photoshop er jeg helt grønn på… så det hadde vært moro å lære litt mer der også… Anne på moseplassen har hatt Frøken frost konkurranse og nå er finalistene klare. Flere flotte kandidater, og det er ingen tvil om at frosten er vakker. Dette har inspirert meg til en runde ut med kamera, og jeg ville teste ut den berømte blåtimen, hvor lyset skal være på sitt beste. Claus har flere ganger I sin blogg nevnt hvordan lyset er best på morgenen eller når de siste solstrålene går ned om ettermiddagen/kvelden.
bloggebilder 001
Blåtimen er når lyset går fra dagslys til natt (sort) er himmelen ganske blå. Dette skjer ca. en time om morgenen og kvelden, og kalles "blåtimen". Timen gir spennende bilder - særlig i kombinasjon med sjø, snø/frost eller spennende belysning. Finn tiden for "blåtimen" der du bor akkurat i dag: www.bluehoursite.com og løp ut og benytt lyset.

 

bloggebilder 005

Nib har også gjort en samling av innlegg om omhandler fotobruk. Det er stort sett bilder om interiør, men infoen er høyst relevant for oss hagefolk også. På en nattevakt har jeg skrevet ut denne samlingen av innlegg og tatt med på fjellet denne helgen.
Ellers I hagen er det ikke mye som skjer, så jeg benytter tiden fortsatt til å planlegge litt inne. Akkurat nå er det rommet til minstemann som pusses opp. Samboer er nevenyttig og jobber jevnt og trutt. Han mener han er flink til å tenke på flere ting på en gang… men ikke vet jeg, han er I hvertfall I sin egen boble nå, og kommer nok ikke ut før rommet er klart. Vegger og gulv og tak er helt revet opp, en vegg mot et kott er slått ut, så mye er gjort, men mye gjenstår…
bloggebilder 059

En tur I drivhuset (frostvakt er innkjøpt) ga meg noen hyggelige gleder. Nå er det ikke lenge igjen…
Gleeeeder meg!!! Og da blir nok aktiviteten mer jevn her inne ogsåSmilefjes


Klem fra

2 kommentarer:

Anita sa...

Heisan Linda. Nydelige frostbilder som viser hvor vakkert det kan være ute i hagen i blåtimen. Det siste bildet var spesielt fint.
Det blir nok kjekt å kunne begynne ute i drivhuset snart. Jeg må nok vente litt, har ingen frostvakt enda... Har du kjøpt deg varme med termostat?? Jeg er på utkikk etter noe, men har ikke funnet det rette enda.
Skal bli kjekt å følge deg også i neste sesong:) vi går en knallkjekk tid i møte!

Klem Anita

Anne (Moseplassen) sa...

fine bilder Linda!

Jeg driver også og strever med å skulle lære meg å bruke kameraet. Nå har jeg bestilt litt tid med mannen i morgen, han skal lese manual og lære meg (inspirert av manualpåpekingen på nib ja..) Domme hjernen greier ikke å lese manual alene *ler* (altså, jeg har jo som sagt noen kognitive utfordringer pga sykdom som gjør at jeg rett og slett er treig i nøtta).
Det er kjekt å fotografere, men frustrerende når man ikke greier å fange det man ser.

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails