VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







torsdag 1. april 2010

Da er valmuefrøene sådd

Jeg fikk tilsendt valmuefrø fra Opiumsvalmue “papaver somniferum” av Claus Dalby, en gave han sendte ut til alle som anmeldte bøkene hans i anledning oppstarten av han fantastiske blogg. Disse frøene har jeg voktet som gull. Alltid spennende med nye frø, og frø som har en historie og det har jo disse fått:)  Snøen er nå borte og frøene kunne såes:)

IMG_5993

Men hvor??? I en liten hage som min er det en utfordring å finne plass, for det er noe overalt. Og det måtte være en plass hvor jeg ikke skulle rote i jorden utover våren… Det må bli sånn at der jeg har tulipaner om våren, setter jeg andre sorter (les; georginer) om sommeren. Så tulipaner må tas opp, og de nye planter blir plantet. Da blir det mye roting i jorden, og det er ikke gunstige forhold for frø som såes rett i jorden på et så tidlig tidspunkt som nå… Telen har ikke gått enda heller, så å lage nytt bedd er litt vanskelig. Men utfordringer er til for å løses, og jeg finner alltid plass til blomster jeg vil ha:)

En kasse, ble løsningen for i år. Kassen er ca 1mx75 cm, så det skulle være passe. Den har nettingbunn så vannet renner ut, og det er ingen bunn som kommer til å råtne bort:) Og røttene kan evt gå gjennom bunnen og ned i bakken om de skulle ønske det. Frøene skal gjerne ha en frostnatt for å bli ordentlige tøffe, og så er de lysspirende så de skal ikke dekkes med jord.

IMG_5995

Treverket ble beskyttet av plast, kassen fyllt med god hagejord, pluss et tynt lag med såjord på toppen. Så ble frøene strødd utover i kassen og trykket på plass. Jeg ser Claus skriver at for at man skal beholde en ren sort, kan det lønne seg å ikke ha andre sorter i nærheten, slik at ikke bier forkludrer sorten… Huff , hvordan skal jeg klare det da??? Jeg har jo masse frø fra valmuene i fjor…. men jeg vil jo gjerne ha denne sorten i flere år da, så da får jeg vel dele bort de andre frøene da, til noen som bor noen kilometer unna etter hva jeg kan lese…:)

valmue 1      valmue 2      valmue 3

Disse søte bildene av en valmue som bryter seg ut er lånt fra Claus Dalbys blogg.

Dette gjorde jeg  for to dager siden…, i hele natt til i går,  og resten av dagen i går, og hittil i dag har det regnet så jeg håper frøene ikke har rent sammen i hauger…

IMG_6012

Ninni har en konkurranse på gang. Jeg har gjettet, men lett er det ikke, men spennende å se om jeg får rett:)  Kanskje du også vil forsøke og vinne en fin bok? Les mer HER

Jeg benyttet sjansen i dag til å plante noen Narcisser “Bridal crown” ved drivhuset. Drivhuset er min substitutt for et manglende inngangsparti i solen. Inngangspartiet er i total skygge, og var det første vi skulle endre ved huset, for det er så stygt. Men enda har vi ikke gjort noe med det…

IMG_5999

Ønsker alle en fortsatt god påske, og hvor jeg ønsker at solen kommer:)  Takk for at du tittet innom.

                                                                                                                               Klem fra Linda

8 kommentarer:

Marit sa...

Du har virkelig tenkt ut noe lurt når det gjelder såingen av de dyrbare frøene du! Mine ble litt slengt utover "dann og vann", så vi får se.....

Ellers så bor jeg vel over to km unna deg, så i verste fall får jeg tigge noen frø av deg til høsten;-)

IngunnBW sa...

Jeg har fremdeles en del sne igjen i bedet frøene fra Claus skal sås. Kjempesmart å så frøene på den måten du gjorde! Det kommer til å bli lekkert, et helt brett fullt av de skjønneste valmuer :)

Så koselig du har pyntet med krukkene og lykten :)

Lene fra Lillehammer sa...

Hei du! De frøene var virkelig misunnelsesverdige, utrolig flotte altså. Håper du samler frø til høsten og husker på meg...hihi!
Hihi, håper også jeg fikk fristet deg med erteblomster, de er jo rett og slett et must i hagen. Ikke bare er de lekre men mange av de dufter helt himmelsk. Herlig å kunne gå ute og plukke de og ha de inne, FOR en duft.
Ha en fortreffelig dag og prøv å ikke bli lurt i dag da!

Blomsterguri sa...

Åhhh, så nydelige valmuer. Håper de blomstrer verre, og at jeg kan følge med på bloggen hvordan det går. Ha en fin dag!

bp Hage sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

Beklager det var jeg som fjernet forrige innlegg. Var logget inn på feil konto.

Ja de valmuene har jeg hatt mange ganger. Der er bare SÅ lekre! I år har jeg helt glemt å så dem. Må løpe å finne frøboksen gitt.

Smart det der med kassa da!

Linda sa...

De kommer sikkert kjempefin hos deg Marit, men om ikke så får du av meg selvfølgelig, bare de kommer her og da:)

De skal følges med lupe de frøene, er ute og sjekker hver dag allerede, he, he:) Skal ikke gå glipp av den første spiren:)

Dette "beddet" kan jeg flytte dit jeg vil vet dere (bare ikke røttene har gått i jorden da)Så om jeg vil ha de nærme spiseplassen ved en anledning kan de jo bare bæres dit:) Kassen er kjøpt på Dyhre Gartneri, og jeg tror jeg vil ha et par til... kan jo være greit med andre sorter også...

Wenche sa...

De valmuene så superflotte ut, og det var da en smart måte å så de på :-)

Jeg har i flere år tenkt på å så valmuer rett ut i bedene, men det har gått i glemmeboka hver år! Har det på planen i år også, håper jeg husker det denne gangen.

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails