VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







tirsdag 22. februar 2011

På gutterommet...



Skal vi ha noen tøffe planter. For minstemann er faktisk litt opptatt av planter han også, bare de er kule nok.
 

bloggebilder 016
 
Egentlig har vi ikke kommet så langt at jeg burde tenke på beplantningen på rommet hans… eller rettere sagt; far I huset er ikke kommet så langt…
Men slik er det litt hos oss, er tre bord av verandaen lagt så er potter og kar på plass, hi, hi.
Og slik er det her også…. Rommet til minstemann er I mitt hode ferdig dekorert leeenge før jul…
 
Så innimellom maling, og lister står nå to eksemplarer av den kjøttetende planten Dionea eller Venus som den også heter.
 
bloggebilder 017
 
“Sjekk de tenna, mamma!!!”

Kule ikke sant?

Venus fluefanger har 4-8 rosettformede blader. Noen er foldet som feller til å fange insekter med. Planten skal plasseres I fullt lys, gjerne full sol (hos oss må de nøye seg med et nordvendt vindu…, men med et ekstra takvindu, tror jeg det vil bli lys nok) Vannes på skålen og gjerne med regnvann… (kresen plante??? kanskje ikke med tanke på det andre den spiser…)

På det øverste bildet kan man skimte fire tagger som sitter inne I “munnen”, og når alle  fire taggene berøres med kort tids mellomrom (sekunder) lukker den seg raskt igjen. På lappen står det at den åpner seg igjen, men det stemmer ikke. Planten bruker så mye energi på å lukke seg igjen at det bladet/fellen som lukket seg, dør…

Andre planter på gutterommet blir ulike sukkulenter, og kaktusSmilefjes

I kveld har jeg fri, hurra!!! Er en stund siden sist… Og da skal jeg kose meg I sofaen med Frustrerte fruer og godteriSmilefjes
Ønsker dere all en god kveld.
Klem fra

7 kommentarer:

Bente sa...

Skjønner at denne planten var kul nok til å få komme på plass på gutterommet!
Spennende med en kjøtteter.

Lisbeth (countryliv) sa...

Det er en rigtig sej plante til drengevælset og dejligt at det interesserer ham:))

Kristin Aurdal sa...

Kjempestilig plante for kule gutter og jenter.

Blomsterguri sa...

Stilig plante på gutterommet. Kos deg med "frustrerte fruer" og godter!

Mia sa...

Mina söner gillade också den plantan men den dog efter en stund. Jag inbillade mig att du hungrade ihjäl då det inte var fler flugor, men kanske den hade ätit för många? Kul i varje fall när grabbarna är interesserade av grönt och det plantan är ju knalltuff :)

Frøken Solhat sa...

Hvor slønt Linda....og selvfølgelig skal han have en kødædende plante :0) Det er lidt facinerende med sådanne planter.....vi havde en for et par år siden og fluerne blev ivrigt fanget til "foder".....men som jeg husker det skulle de helst være levende :0)

Det med at flytte ind med nips og krukker og bare være SÅ klar i hovedet med hvordan det skal forme sig er vist en ting der hænger sammen med et bestemt Y- cromosom :0)

Håber du nød din fri aften søde!!
Dorthe

Tonerose sa...

Hehe, helt konge plante på gutterommet!! :o)

...sååå gøy med magnolia!! Jeg skjønner deg svært godt jeg, hadde det vært meg hadde jeg vært like opptatt av greinene mine!! hihi.

Jeg håper du har en helt herlig helg!!

Stor klem fra meg til deg!

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails