VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







søndag 28. november 2010

Kulden må brukes til noe…


Som å lage islykter.
Frosten kom tidlig I år, det har vært nattefrost siden tidlig I oktober. Det er uvanlig her hos oss. Vanligvis pleier jeg å ha god tid om høsten, og frosten kommer, om den I det hele tatt kommer, sjelden før jul. Men I år har den kommet tidlig, og mye har jeg ikke rukket å gjort. Jeg har masse løk som ligger I garasjen som ikke rakk å komme I jorden. Men de kan settes I potter, så jeg får gjøre det en av dagene. Når kulden har vært så stabil som nå, kan man jo like godt bruke den til noe, og islykter har vært de siste dagers prosjekt.

Jeg fyller noen cm vann I en ti-liters vaskebøtte, lar vannet fryse. Så setter jeg et tre-liters malingspann (annet kan brukes) oppe. Dette for å få en hull hvor jeg kan sette kubbelys.

Malingspannet fyller jeg med noe tungt så det ikke flyter opp, og så fyller jeg opp med vann rundt kantene. Først noen cm som jeg legger pynt i, og når pynten er frøset fast, fyller jeg helt opp med vann. Da slipper jeg at alle pynten flyter opp på toppen av lykten (dersom pynten ikke er tung da)

bloggebilder 018


Jeg bruker ti-liters bøtter, da blir lyktene litt kraftige og tåler en eller to dager med mildvær uten å smelte helt I stykker
Av pynt kan man bruke blomster, kvister, kongler, nyper, egentlig alt man måtte ønske.

bloggebilder 019

Det er jo også en hyggelig vertinnegave I disse tider med mye selskapligheter. Det tar litt tid før alt vannet er gjennomfrosset så jeg begynner gjerne et par dager før jeg har bruk for lykten.
En enklere variant får man kjøpt hos I Gros hage. Den fryser litt raskere, da den har tynnere vegger, så man kan fortere lage fler. De blir en flott bordvariant. Men jeg synes de hjemmelagde er mer varige, da de er mer kraftige. Iallfall her hvor ikke frosten alltid er like stabil… Og så har de bunn og trenger ingen fat å stå på.
 
Jeg har litt dårlig samvittighet for lite aktivitet her på bloggen, men andre ting har krevd sitt. Blandt annet mer opppussing, og strikkeprosjekter, men nå skal jeg blir flinkere her igjen. Gleder meg til en runde og se hva som har skjedd hos dereSmilefjes

Jeg ønsker dere en flott første advent.

Klem fra

9 kommentarer:

Lisbeth (countryliv) sa...

Dine islygter er rigtig søde. jeg må vente med at lave nogle for her er frosten ikke hård. Vi har derimod fået massevis af sne så julestemningen har indfundet sig i Danmark. Haven er dækket og der er ikke andet at gøre end hygge sig indendøre, idag skal adventskransen laves. Ha en dejlig søndag!

Maria sa...

Det er på tide med islykter, ja! Nydelige med blomster i - det var kanskje den dyten jeg trengte for å komme igang.

Du er nok ikke alene om delt fokus for tiden - det er mange ting som skal nås. Den skal jo være til glede, denne bloggingen - Ikke til å få samvittighetsgnag av? Klem fra vestsiden

Gyldenlakk - hage og pusterom sa...

Så fine lykter! Godt tips, og det hadde vært perfekt for de hvite rosene jeg kastet i forrige uke.....

Ønsker deg en fortsatt fin 1 adventskveld!

Frøken Solhat sa...

I lige måde søde Linda :0) Tiden flyver som bare f..... og inden vi får set os om er det forår :0) Syntes selv november er forsvundet ud i det blå.....

Islygterne er da fantastisk smukke, tror jeg må prøve mig frem efter din flotte vejledning......måske med gran og røde chili :0) Tak for inspiration.

Knus Dorthe

Marit sa...

KJempesøte.
Ja, hvor blir tiden av nå? Jeg er nettopp blitt kvitt kveldsvakten på julaften, og da blir det enda hyggeligere med juleforberedelsene. Ser at alle her i Blogglandia er så godt i gang, ca 4 uker forann meg;-) ja, ja....

God søndagskveld, Maritklem

Mariann sa...

Lyslykter, det har jeg ikke kommet på, enda vi har hatt barfrost lenge. Det er jo ikke for seint, for kulden skal vare en stund til.

Jeg hadde også både blomsterløk og hvitløk som ikke kom i jorden før frosten. Til slutt måtte jeg innse at det ikke tiner med det første, og nå har jeg fått mesteparten i potter i drivhuset.

Ha en fin adventstid.

IngunnBW sa...

Hei Linda! Det er alltid spennende å kome innom deg for å se hvilke sprell du har gjort siden sist :) Nyyydelig islykt og så flott med en god oppskrift på solide og holdbare lykter. La ut på fb jeg :)

Kristin Aurdal sa...

Kjempeflotte islykter, jeg iler ned i kjelleren og finner frem bøtter - sånne vil jeg også ha :-)

Pauseknappen sa...

Hej.

Sikke smukke lygter!! Sådan een vil jeg prøve at lave!

Kik forbi min nye blog hvis du får lyst. Der er lidt kreativ hygge, have, og terrasseprojekter og al mulig andet godt..

PS min blog er kun et par uger gammel, så jeg gør hvad jeg kan, og opdaterer dagligt ;O)

God jul.
Hej Fra Rikke.

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails