VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







tirsdag 30. juni 2015



Hvem har førsteballeten i hagen nå?


Revebjeller er absolutt en plante som skaper wow faktor i hagen akkurat nå, noen av de tidligste peonene er litt på hell, og Revebjellene tar over showet.

Jeg liker meget god revebjeller og de får lov til å stå der de vil. De er ikke så lette og temme, men "tar en Claus"; altså skrur seg ned i jorden, der de måtte synes det er best.
 På bildet over ser dere hekken de har laget inn mot inngangspartiet på huset som ligger utenfor bildet til høyre. Helt perfekt synes jeg:)


Revebjeller, eller Digitalis purpurea er en tåring. Dvs at den lager kun bladrosett første sommeren og blomstrer året etter. Det finnes sorter som er stauder også.



Jeg liker ting som bryter litt med a4, både hos mennesker og planter. Revebjellene gjør som de vil, og det heier jeg på. De passer uansett godt med både rhododendron og roser, og også som solitære helt alene på en bar bakke.


De må gjerne bugne i min hage, de er verdens vakreste akkurat nå


De finnes i ulike farger også, så det er lett å finne en favoritt


Men det neste som skal forhåpentligvis bugne i min hage er Austinroser, i dag ble det kjøpt inn:
3 Geoff Hamilton
6 William and catherine
5 Old wollerton hall
2 Shropshire Lad
4 Queen of sweden
6 Artemis
3 Alexandra of Kent

Lundeby garnteri i Råde, har tatt over etter Roseexperten og de leverer roser til hele landet. De har et imponerende utvalg. Jeg gikk litt amokk ja....

De dufter alle himmelsk. Fra før har jeg en del av Winchester Cathedral. William and Catherine skal tåle regn enda bedre enn Winchester Cathedral. Når en først har blitt bitt av rosebasillen ja da er det gjort.
Showene blir da komplett, først peoner, så revebjeller og deretter Roser og Hortensia.


Jeg kan fort komme til å ville ha mer av slike syn som dette. I front danser Alexandra og Kent og i bak lurer fru Constance Spry


Endelig har det blitt litt varme også, i dag ble det t skjorte for første gang i sommer, Yihaaaa!!!  Jeg håper dere har hatt en flott dag også.
I morgen skal jeg dra til sverige tiiidlig, opp kl 06, for å hente noen store ektønner jeg har kjøpt på zetas. Det gleder jeg meg masse masse til, for i de skal mine Cobea Scandens (klokkeranke) bo. Og de står og venter veeeeldig nå.

Klem fra

1 kommentar:

Martin sa...

Revebjeller i blomst allerede.....hos meg er de ikke i nærheten av blomstring enda.
De lyse du viser er ekstra flotte synes jeg.

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails