VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







fredag 1. juni 2012

Gøteborg botaniske hage

 
IMG_5883
 
Tidligere denne uken dro vårt halve lille hagelag til Gøteborg botaniske hage.
Målet med turen var å se lommertørkletreet blomstre. Min venninne har nemlig kjøpt seg et slikt tre, og dermmed måtte vi avgårde for å se et fullvoksent eksemplar.
Og vi var ikke de eneste som beskuet denne vakre blomstringen.
 
IMG_5729
 
Nyyydelig!!! Målet er nådd
 
lommetørkletreet
 
Vi hadde en herlig inspirerende tur, og jeg benyttet anledningen til å la meg inspirere av vakre bladvariasjoner og kantbeplantning.
Forøvrig har jeg fått helt Hosta på hjernen… og lot meg jo absolutt fascinere av de mange sortene, på en helt annen måte en tidligere.
En som havnet på “Må Ha listen” er denne; Hosta tardiana ‘Halcyon’. Så nå er jakten i gang.
 
IMG_5844
 
Jeg skal ha den i potter på verandaen, der går beplatningen i år, i grått og blått.
Jeg tror den passer godt ved inngangen også, ved den grå smijernstrappen…
 
En annen plante jeg Må ha etter denne turen er denne;  Athyrium niponicum ‘Ursulas red’ Men denne aner jeg ikke hvor jeg får tak i… Kanskje noen av dere vet?
 
IMG_5681
 
Den er bare en sååååå vakker bunndekker, sukk…
 
Vi nøt alt vi så på vår vei mot målet…
 
IMG_5709 
 
Magnolia sieboldii blomstret vakkert og duftet nydelig
 
IMG_5668
 
Den koreanske Blomsterkornellens; Cornus kousa var. kousa, er snart i full blomstring
 
IMG_5751
 
Herlige former og strukturer
 
IMG_5768
 
Herlige kantbeplantninger
 
IMG_5814
 
 
Ekianthus blomstret flott
 
IMG_5792
 
Det manglet heller ikke på flotte farger i rhododendrondalen
 
IMG_5799
 
Rhododendron, asalea, ulike primula og andre planter holdt et flott show
 
IMG_5827
 
Rosa peoner, mot mørk rød bakgrunn. Herlig synes jeg.
 
IMG_5832
 
Bladverket til Hasselen; Corylus avellana ‘Fuscorbra’ ble ikke verre når vi kom under det heller
Navnet kunne jo lure noen til å tro at treet fusket, men det gjorde det slett ikke… Helt nydelig var fargespillet i bladverket
 
IMG_5835
 
Se så effektfull Hosaten er (bildet under)
Det er ikke rart jeg må ha den…
Jeg trodde de hadde den på växtriket I Strømstad. Jeg ringte og sjekket. Joda de hadde blå hosta, ‘blue angel’ het den. Siden vi skulle til Sverige å handle, skulle vi svinge nedom. Samboer lettere nervøs…og ikke helt hjertet på dette avbrekket i turen…
Men vi kjørte I vei, og da vi hadde en km igjen på E6 var det bomstopp… Det var laaang kø…E6 var stengt mot Gøteborg, og omkjøringen var gjennom Strømstad… I tillegg var det fredag ettermiddag…Ja ja det var bare å smøre seg med tålodighet… Samboer innfinner seg med situasjonen og forholder seg taus…  Da vi endelig kommer frem, så er ikke den Hosteen såå blå som jeg ville ha den…
Skikkelig bomtur… Men de skulle sjekke om de kunne skaffe min kjære ‘Halcyon’ De var jo snilt.
Samboer sukker oppgitt og vi durer i vei mot vårt egentlige mål, matbutikkene (ikke like gøy…men man kan vel ikke ha det gøy hele tiden…)
 
IMG_5843
 
Hosta tilfører virkelig fordihet til en samplanting synes jeg. Hagen blir nesten før og etter Hosta
 
IMG_5846
 
Peonene blomstrer ikke enda, ikke alle sammen i allefall. Men de er flotte mens de står i knupp også synes jeg.
 
IMG_5857
 
Allium sammen med den røde parykkbusken, cotinus coggygria f. purpureus ‘royal purple’ det synes jeg var riktig så flott, men…
 
IMG_5868
 
…så kom jeg på andre siden, og solen skinte gjennom de røde bladene til parykkbusken, og DA ble det flott
 
IMG_5870
 
herlige “tak” var det “overalt”
 
IMG_5889
 
Et tips jeg fikk der nede, som jeg med glede deler, er å plante takløk i gamle kakeformer.
Søtt ikke sant?
 
IMG_5916
 
Jeg atkker for at du ville være med meg på denne lille “turen” I botaniske.
over 300 bilder ble tatt, og det er ikke let tå velge ut hvem jeg skal vise. Men mitt fokus var bladformer, farger, og kant-og bunndekke beplantning, kanskje du også så noe du likte?
 
I morgen skal jeg på hagedager på Ramme gård. Jeg gleder meg til enda mer inspirasjon.
Jeg ønsker deg en masse masse god helg
 
Velkommen som følger til jenta bak Othilies gårdshandel, veldig hyggelig at du vil følge med i min  hagegalskap
 
Klem fra
 

5 kommentarer:

Helena sa...

Oiii vilka bilder!Jag har varit där många gånger men aldrig då näsduksträdet blommat :-)vad fint!
KRAM från mig!

Ranten sa...

Flotte bilder fra en fantastisk botanisk hage jeg aldri får nok av! Skulle ønske jeg bodde nærmere slik at jeg kunne følge den tettere på. Akkurat nå var en guidet tur med deg et godt alternativ :) Takk!

Turid sa...

Fantastiske bilder. Vår i denne hagen for 3 år siden i juli, også da er denne hagen utrolig flott. Jeg likte aller best skogene, ble nesten trollskog.
Nyt hagedagene i fullt monn, Linda :) Klem.

Bille sa...

Så flotte bilder! Jeg har aldri vært der, men kanskje det er på tide med en tur snart. Det vokser forresten et stort lommetørkletre i botanisk hage, Oslo, som pleier å blomstre nå i starten av juni. Takk for tips om takløk i kakeformer, har en takløk i feriehagen som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med. Fin helg til deg!

Vivishagerom sa...

Himmel og hav, her var det mye lekkert! Husker jeg så et slik lommetørkletre i England. Veldig flotte blomster!

Takk for titten! Klem

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails