VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







mandag 28. mai 2012

Akutthjelp

IMG_5564
 
På dette bildet ser rosebuen ved porten ganske frodig ut.
Sannheten er at Flammentanz rosen til venstre for buen, er full av stråleflekk. Jeg har plukket av en hel pose med blader… Og det ser ut til å kommet på rosen ‘new dawn’ på motsatt side av buen også…
Krise!!!
 
Jeg så noen gule blader forrige onsdag, og sprayet med rosespray. Riktignok en boks fra i fjor… Dagen etter var det fullt av prikker, og i dag bare blåste bladene av… Det hele ble rett og slett bare myyye verre… Var det fordi middelet var fra i fjor? Blandet jeg for sterkt? for svakt?
 
I fjor sprayet jeg med rosespray hver 14.dag, med veldig god effekt.
Og Calypso mot lus hver 4.uke, også det med veldig god effekt.
 
Nå er jeg tom for middel, og har prøvd et kjærringråd; 1ts bakepulvet blandet ut I 1,5 liter varmt vann og 1 dl grønnsåpe. Jeg har sprayet med det i kveld. Men i morgen er det ut å kjøpe ny rosespray. Jeg har gjødslet med biobact og håper det vil gi planten litt ekstra boost. I morgen skal jeg plante Tagetes, det hjelper mot de nematodene som ofte setter seg på røttene til rosene. Så om jeg planter Tagetes i år, vil kanskje rosen få litt ekstra krefter… Jeg håper sterkt at gartneriet selger den lyse (vanilla) sorten av tagetes… Men jeg tror jeg er villig til selv å plante den orange…
 
IMG_5494
Slik ser stråleflekk ut… den begynner med svarte prikker, som utvikler seg drastisk, helt til bladet faller av…
 
Det lå ann til å bli et ekstremt flott blomsterflor i år, men nå kan jeg bare håpe på det beste…
Jeg har plukket av smittede blader, og rensket bakken slik at det ikke smitter jorden…
Jeg krysser fingrene….
 
Jeg håper dere alle slipper dette.
Men jeg har hyggelig ting å vise dere også, for det skjer mye i hagen nå om dagen.
F.eks huser fuglehuset mitt nå en liten baby; hosta ‘blue carpet’
 
IMG_5578
 
Velkommen til følger nr 140, Mette.
 
Takk for at du tittet innomSmilefjes
 
Klem fra
 

7 kommentarer:

Turid sa...

Sender deg en trøstens klem, men dessverre ingen gode råd. Her har ikke bladene kommet skikkelig på rosene enda, så strutsefenomenet gjelder i høyeste grad for meg. Stikker hodet i sanda, å nekter for at rosene får sykdommer utpå sommeren. Noen iallefall, rugosahybridene er ganske tolerante her.
Ha nydelige hagedager :)

Parkvegens Hageglede sa...

Jøje meg... men min anbefaling er å kjøpe en ny flaske med Calypso. Vet at en helst ikke skal bruke sprøytemidler, men tror ikke at jeg har orket å holde på med roser uten Calypso. Claus Dalby anbefaler også dette middelet. Men jeg tror at det viktigste av alt er... godt med næring og vann. Lykke til!

Monica fra Koseleg sa...

Hei!
Jeg har de siste 2 årene hatt sykdom på 2 av mine historiske roser- sannsynligvis stråleflekk. Jeg fikk dette rådet av Dag Lyngar (som vel må regnest som ekspert på området?!)
Du kan prøve med følgende blanding hver tredje uke:
10 l vann
3 dl rapsolje
2 dl grønnsåpe
1 ts bakepulver
2 dråper håndoppvasgmiddel
Dette er jo en økologisk, ufarlig blanding og ikke kjemiske midler. Han anbefaler også å ikke gjødsle rosene for mye.
Lykke til!
En fantastisk fin stemning ved roseportalen der- skikkelig koselig!
Mvh Monica

Linda sa...

Jeg takkr og bukker for trøsteklemmer, og gode råd, jeg sier ja takk begge deler, og kjøper både spray for akutt begrensning, planter tagetes for å rense jorden rundt dem, og den blandingen skal jeg jammen blande ut med en gang i morgen. Tusen hjertelig takk snille dere:)

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Ojojoj... vilken förfärlig dag! Jag vet inte vad det är, men hoppas du får svar! Bilden på din rosenbåge är dock heeeeelt underbar! Lovelove!

Ha det gott, kram H.
PS Dj-a rådyr, de äter allt här med:-(

Frøken Solhat sa...

åh hvor ærgeligt Linda - desværre har jeg ingen gode råd i den retning - Håber virkelig du får dine roser sunde og friske tilbage igen efter behandling af en slags .

Knus Dorthe

Lisbeth (countryliv) sa...

Sygdom og skadedyr i roser kan så hurtigt vende glæde til bekymring og det er så ærgeligt med sådan et angreb. Jeg må erkende at jeg har sprøjtet forebyggende med en blanding af Baymat og Calypso for 3 uger siden og jeg vil gentage det, men jeg synes at Monicas opskrift lyder interessant.
Jeg krydser fingre for at du får stoppet angrebet vi er heldigvis tidligt i sæsonen:)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails