VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







torsdag 17. mai 2012

En lite historie om en ekstraordinær blomstring på 17 Mai

 
IMG_5208
 
Været her ble helt perfekt I dag, iallefall for oss som gikk sent I toget. På vei hjem fra nattevakten regnet og haglet det… Stakkar de som skulle gå tidlig I toget.
Men solen kom frem I dag, og været er strålende. En aldeles perfekt dag. Nå er vi hjemme en kort tur og hviler føttene, før vi skal til gode venner for en fortsatt hyggelig feiring.
Jeg nevnte I går at dahlia står I stor knupp, og at det var likge før vi fikk dahliablomstring til 17 mai. Det ville jo vært fantastisk.
Men den som blomstrer her nå, er blant annet den småpsykotiske sommerfuglbusken Buddleja.Den er jo verken orientert om tid, eller årstid…og sikkert ikke sted heller…
 
IMG_5213
 
Psykosen er nok miljøets/under min påvirknings feil…stedforvirringen kommer vel av stadig flytting av plass, siden den fremdeles bor i potte, og tid/årstid kommer nok av fyring i drivhuset…
Slik kan det går når man overvintrer planter i et oppvarmet drivhuset… Sommerfuglbusken tror vi er langt utpå sommeren den… Våren startet vel i drivhuset sånn i februar… så da tror den vel vi er i august eller noe sånt nå da… Ja, ja, i år skal den flytte fra potten og til en fin plass i jorden. Det er vel den eneste rette behandlingen. Så da får den en laang tid å avmodne seg på da… og litt næring dann og vann. Jeg er spent på hvor lenge den vil blomstre nå… Og hvordan dens psykiske helse tar seg ut neste år etter den nye behandlingen…
 
Det er vel litt sånn utstillerne på Chelsey flower show må jobbe tror jeg…, enten varmer de opp og lager tidlig vår for å fremme blomstring, eller plasserer ting på kjølige rom slik at blomstringen holdes tilbake. For det er jo ikke måte på hvordan de klarer å klaffe blomstringen på dette showet. Neste år har jeg sååå lyst til å oppleve det.  Nå skal jo ikke min Buddleja være med på et slikt stort og flott show, men den holder sitt eget flotte show her i hagen, lenge før sine gode naboer har tenkt på å slå ut sine blomstrende skjønnheter. Kun tulipanene ‘black knight’ er selskapsdamer.
Men de er ikke det verste selskapet å ha…
 
IMG_5218
 
Da er det på med bunadskoene igjen og avsted til gode venner.
Jeg ønsker deg en flott 17 mai, håper dere også fikk godt vær.
 
Klem fra
 

6 kommentarer:

Humlehagen sa...

Nydelig blomstring..og så koselig pynting i porten!:)Takk for 17 mai - titten! Hilsen Else Britt

Vivishagerom sa...

Flott 17.mai bue - koselig!

Ønsker deg en fortsatt fin 17.mai! Klem

♥Min Eden♥ sa...

Ha en bra 17 Maj Norge,
hälsningar från Finland :)
/nina

IngunnBW sa...

Vakkert, Linda :) Helt sprøtt oå se sommerfuglbusk i mai! Du og Chelsea altså :) Du har jo den biten inne, kanskje vi ser deg der om et par år?

Frk. Anemone sa...

Ja, den er da helt forvirret, din Buddleja - men hvor smukt at den kom i blomst til 17. mai :) Mon ikke den får en rigtig lang blomstring i år, det kan man da håbe på.

Ulla

Frøken Solhat sa...

Naturen er ind i mellem uforudsigelig - men når det er på denne skønne dejlige overraskende måde så skal det bare nydes ;0)

Knus Dorthe

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails