VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







torsdag 14. juni 2012

Hvordan få flere planter...

 
Når jeg planter en sammenplanting synes jeg det er flott med flere planter av samme sort i en gruppe. Jeg planter ofte tre eller fem planter i en gruppe og gjentar gjerne gruppen om det er plass.
Men det kan bli dyrt om man skal kjøpe alle plantene. Eller man kan være uheldig, og gartneriet har bare en plante igjen…
Men du kan dele de fleste planter.
Og slik kan du få mange flere planter.
 
IMG_6367
 
Denne Aurikkelen vil jeg ha mange fler av. Den er kjøpt fra Ray, navnelappen ble borte i et uhell, og jeg har ikke fått sjekket navnet enda… Tid er mangevare nå om dagen.
Som dere ser på bildet under har morsplanten dannet flere avleggere som lett kan deles fra morsplanten.
 
IMG_6365
 
Man bare fjerner jorden og deler forsiktig planten fra hverandre. Gjør det forsiktig så du skader røttene minst mulig.
Se en enkel beskrivelse her
Nå blomstrer fortsatt denne planten vakkert her hos meg, så den skal få stå litt til før jeg setter I gang.
 
IMG_6363
 
Men jeg kjøpte en annen potte med aurikler, og den var ferdig med sitt skjønnhetsshow. Jeg betalte 79 kr,- for en plante, men etter at jeg delte den satt jeg med 10 planter…
Det er jo et helt aurikkelteater for en billig penge.
 
IMG_6360
 
Så er det bare å glede seg til neste år. I vinter skal jeg sette plantene i frostsikre potter, plassere dem i en kald drivbenk (pallekarm med vindusglass over). jeg ønsker meg slike frostsikre potter som Ray viser her, de er vakre synes jeg. Plantene klarer fint vinteren i potte, iallfall de sortene jeg kjøpte fra Ray, de skal være herdige helt til sone 5. Men pottene må også være “herdige”… Selv om plantene tåler frosten godt er det sikkert litt greit med noe beskyttelse for mye regn og fukt, men det er heldigvis lenge til vinteren…
Mer om stell av Aurikler kan du lese om på denne siden hos Ray
 
Mange andre planter kan deles på denne måten. Men husk at planter som blomstrer om våren liker å deles om høsten, og de som blomstrer om høsten liker å deles om våren.
 
Ha en flott dag.
 
Klem fra
 

5 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Denne var utrolig flott! Jeg har delt noen Aurikler, men det er jammen ikke lett!

Veldig fint når mange blir plantet sammen, på forskjellige plasser!

Ha en fortsatt fin dag. Klem

Line S sa...

Så fin den var. :) Jeg har etter hvert fått en del aurikler, men ingen doble foreløpig.

Takk for hyggelig kommentar hos meg. :)

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Så himla fin den är! :) Och du har verkligen fått till en riktigt liten aurikelteater! :) Kul!
Kramar!

Ray Molin-Wilkinson sa...

Hej Linda
If I understand correctly you have lost the name of the auricula in the picture, it looks like Fred Booley which you purchased from me in April. Nice theatre.
Best wishes
Ray

Linda sa...

takk for hyggelige ord alle sammen:) Og takk til Ray for hjelpen:) Det stemmer, det er en av de jeg kjøpte av ham, så det er nok Fred Booley ja, for den stod på handlelisten:)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails