VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







fredag 4. februar 2011

Klematishelg på bloggen

Hagelivet mitt er foreløpig noe ustabilt. Jeg ser at mange er flinke og allerede har kommet I gang med den første frøsådden. Jeg har ikke kommet lengre enn å putte nesen opp I frøboksen som har stått I kjøleskapet. Men nå skal jeg komme I gang. Både cobea og chili har laaang utviklingstid og bør såes nå, fort…. Men denne helgen vier jeg til mine klematis.
Fjorårets  Stiklinger av klematis vokser så raskt og fint. Jeg har jo stor klippevegring av alt som vokser og gror, og som skal gro…
Spørsmålet nå var; skal jeg klippe toppen av disse søte små greinene for å få en tettere plante, eller ikke…??? Jeg trodde vel at jeg skulle det, men redd for å feile, så henvendte jeg meg til Flemming fra clematisdanmark, og svaret var som forventet:
 

“Hej Linda.

Det glæder mig at høre, at du har haft held til at få rod på stiklinger, og at de har overlevet. Når du kommer lidt længere frem på våren, kan du begynde at gøde med en svag opløsning, og det er en god idé at 'knibe' toppen af de nye skud lige over et bladpar. Når de nye skud herfra er kommet op, kan du knibe dem igen, så du får en forgrenet plante.

Hvis du potter op i stadig større potter, vil du i løbet af sommeren have nogle fine planter, som du kan plante ud måske til august. Husk at gøde løbende.

Vi har bestilt planter til levering i våren, så vi går og glæder os til april, når det igen går løs.

En god vår med mange haveoplevelser ønsker vi dig.

Birthe og Flemming”

Altså; Ut med saksen!


bloggebilder 011bloggebilder 013bloggebilder 014

med hjertet I halsen;
Klipp, klipp…
I morgen skal jeg ut I hagen som fortsatt er is og snølagt… da skal jeg kartlegge alle mine klematis og hvilken gruppe de tilhører, så skal de som er I gruppe 3 klippes ned. For akkurat nå har jeg virkelig ikke helt oversikt over hvor mange sorter jeg har… og hvor står de alle sammen hen da tro??? Men jeg vet jeg kjøpte mange I fjor…
Dere hører mer om det I morgen.
Ha en god kveld
Klem fra

7 kommentarer:

Mia sa...

Tänk att du fått det till, jag blir helt rört på dina vegner. Otroligt. Jag ska försöka igen...och misslyckas..men en dag så..
Så fint du fick hjälp, nypa toppar är skummelt tycker jag. Det törs jag ju inte ens på nyplanterade,köpta fastän jag vet att jag borde.
Lycka till och var stolt av dig själv :)

Anita sa...

Oj så heldig du har som har klart å få til å lage stikklinger av dine klematisplanter. Det er ikke kjekt å klippe ned noe som vokser, det er jeg helt enig i. Men når du har gjort det og ser etterhvert at planter forgreiner seg, så er det det beste for dere begge:::))) (snakker jeg om...)

Ha en fin hagedag i dag, med planlegging og kartleggingen din. Jeg har også tenkt meg en tur ut idag, og rydde litt der ute.... Kommer nok tilbake med oppdateringer jeg også i kveld...

Ha en fin dag!
Klem Anita

Parkvegens Hageglede sa...

Jøss, så dyktig du har vært. Det er ofte vanskelig å knipe, men det lønner seg nok.. Lykke til med kniping og kartleggingen.
Jeg legger meg til som følger :-)

Henrik sa...

Tænker også at jeg må prøve at lave klematis stiklinger, det har jeg endnu ikke haft succes med. Klematis er et musthave til den vertikale have.
Pænt retur svar fra Flemming.
Henrik

Lisbeth (countryliv) sa...

Sikke fint dine Clematis vokser det bliver spændende at følge! Du er heldig med en Clematis expert på første hånd:o) Jeg vælger at følge Claus Dalbys Cobea-skole i år og det er vidst først til marts han sår, men frøene er købt så jeg er klar!

Linda sa...

Mia: Jeg gleden er stor:) Bryr meg lite om strømregningen da, hi, hi:)
Anita: godt å endelig komme ut i hagen:) ja den knipingen.... men som du sier det er nok til det beste:) Det sier jeg til ungene også når jeg må være streng, hi, hi:) de er ikke alltid enige men...
Parkvegens hageglede: så hyygelig at du vil legge deg til som følger:) Hyggelig med besøk fra deg:)Kartleggingen er i boks:) referat kommer:)
Henrik: Å ja klematis er jo de flotteste gardiner i en hage:) og også i min lille hage så er deres klatreevne høyt høyt verdsatt:)
Lisbeth: Ja litt profesjonell hjelp og støtte er uunværlig, særlig for sånne pyser som meg:) Da kan jeg liksom klippe med litt støere hånd:)Jeg burde følge den skolen jeg og, men er redd sesongen er litt kortere her... I fjor blomstret kun den i drivhuset... men så var det jo forb... kaldt lenge i fjor også... Og vi fikk jo knapt noen sommer... så litt usikker, kanskje jeg sier osm ole brumm; ja takk begge deler, og sår noen frø nå, og noen da?:)

Jeg takker for deres besøk, alltid veldig moro og veldig koselig:) Da blir det ekstra hyggelig å skrive innlegg i kveld også:)

Frøken Solhat sa...

Hold op hvor det vokser flot dine stiklinger Linda......det bliver spændende at følge dem i hen over sæsonen. Flemming er altid vaks med et svar god t vi har en ekspert som ham på hånden.

Rigtig god clematis-week-end :0)

Dorthe

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails