VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







tirsdag 31. august 2010

Nytt bedd...

Jeg har lenge ikke vært forøyd (egentlig aldri…) med inngangspartiet i hagen, eller fronthagen for den saks skyld…
Inngangspartiet var det første vi skulle pusse opp da vi flyttet inn for 13 år siden, men det havnet nedover og nedover på listen ettersom andre prosjekter ble påbegynt.
 
Beddet langs veggen er min store dårlige samvittighet, og her har det fått gro som det selv vil.
Litt sånn, den sterkestes rett… Og det er ikke nødvendigvis blitt bra, så i høst skal jeg grave det opp og rydde.
 
Men Hjertebeddet er nytt av i år, til samboers stooore fortvilelse;nok et nytt bedd…
Minstemann syntes det var greit så lenge han kom frem med sin lille elektriske bil. Så dette ble testet mens jeg gravde, han kjørte rundt og målte opp hvor bred vei han trengte. Han ble fornøyd, og jeg ble fornøyd.
 
Klematis 017

Jeg syntes formen som hejrte passet godt inn langs stien og fjellet. Med spissen inn mot trappen.
Stiklinger av buksbom er satt langs kanten. Men mulig det er litt sent å sette stiklinger av de nå, for nå er skuddene blitt forvedet i stilken, om våren er de mer urteaktige, og det er mulig det er lettere å sette stiklinger av dem da… men jeg prøver likevel….
 
I bakgrunnen skimter dere skjellettet til grillstuen.
 
Klematis 018 
 
Det blir et blått bedd. Iallefall om jeg klarer å holde meg til planen…
Jeg er veldig glad i blå blomster, de har liksom alltid vært en slags favoritt. Selv om det i de senere år har kommet til mange favoritter.
 
Kattemynte har kattene fått, lavendel er plantet, og lupiner. Vinterglans, stiklinger av buksbom.
Juleroser har fått sin plass (hvite)
Og i dag ankom åtte klematis fra Henning i Danmark. Og blandt klematisene finnes mange flotte blå sorter,
To av dem står i hvert sitt espalier av pil i dette beddet.
 
Klematis 019
 
Jeg hadde flere ønsker for dette beddet, og jeg får se om de blir innfridd.
Jeg ønsket litt høyde ( hadde egentlig tenkt på et lite tre, som hadde en høy krone slik at man kunne gå under, men har ikke funnet noe enda), noe som gir struktur til hagen om vinteren (kant av buksbom, samt flettet piletre), og masse tidlige planter og løk (tulipaner mm) til våren. En rose; kanskje ‘rapsody in blue’? eller kanskje to???
 
Klematis 020
 
Jeg håper dette beddet bidrar til å bedre inngangspartiet noe iallefall, vi får se…
 
Også har jeg planlagt et annet nytt bedd også, men jeg burde vente til grillstuen er ferdig… men jeg kan ikke love jeg klarer det…
Gleder meg til å fortelle dere om de nyankomne i hagen:)
 
Klematis 002behandlet
 
Klem fra

4 kommentarer:

Bente sa...

Nydelig bed! Håper du legger ut bilder til neste år. :o)

Og vakker klematis på det siste bildet.

Høsthilsen fra Bente

Marit sa...

Så fint det ble da!! Blir spennendende å følge til året, for ikke å snakke om klematisene du har fått!!

Her har jeg tatt pause fra pakking, får ta resten i morgen, her ligger bena høyt;-)

God klem

Silje sa...

Du er så flink!
Kommer du å finner på slike fine kreative løsninger i min stakkars hage en gang også? Jeg får leie deg inn til "oppdrag" tror jeg :-) Lage en tegning over hva som burde stå hvor hos meg, det hadde jeg trengt..Hihii.

Ønsker deg en kjempegod tur til fjells vennen.

Klem klem

Monica fra Koseleg sa...

Du er fortsatt i full gang du- jeg føler at jeg har "landet litt" etter en sommer med mange prosjekter. Jeg har fortsatt planer- men akkurat nå mangler jeg det som skal til for å sette dem til verks....Vi får se om energien vender tilbake snart. Pent ble det hos deg i alle fall- spennende å se hvordan resultatet blir etterhvert som plantene får etablert seg.
Ønsker deg en fortsatt fin kveld!

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails