VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







søndag 1. juli 2012

Nytt bedd

Et lite bildedryss fra forberedelsene til et nytt bedd
 
IMG_6500
 
Ved min blå port har jeg lenge drømt å lage ett blått bedd. I år har jeg funnet en plan som jeg tror jeg blir fornøyd med. Fargene er blå, grå, litt grønt og med noen dæsjer rosa. Men I hovedsakling blått og grått/sølv.
 
Hovedplantene er to blå Hortensia ‘the original’ fra the endless summer collection. Den ser ut til å ha tålt helgens regn ganske godt, det er bra. Samt at den skal være mest herdig og ha lengst blomstring av denne typen hortensia.
Men jeg vil også ha noe vintergrønt her, og gjerne noe kuleformet. Valget falt på  Juniperus squamata ‘blue star’
 
IMG_6479
 
Her er den I selskap med saxifraga panuculata rosea. De tror jeg blir veldig gode naboer etterhvert. Nå er den riktignok noe avblomstret, men jeg kan fint forestille meg at den blir nydelig sammen med kuleieneren.
 
IMG_6480
 
Og den blir nok søt sammen med Hosta tardiana ‘Halcyon’ og det blå gresset Festuca glauca ‘Elijah blue’
Rosa geranium versicolor med sine karakteristiske tegninger er også søt som en liten sart kontrast. Og så blomstrer den tidligere enn Hortensiaen, så I en periode vil nok geranium og saxifraga være de som står for sitt sarte show i dette beddet.
 
IMG_6481
 
IMG_6508
 
Sølvfossen  renner ut av melkespannet og en aldri så liten og søt allium som står i knupp nå titter frem. Og det må den så gjerne.
Den hadde jeg glemt at jeg hadde satt der… Så det var en hyggelig overraskelse under dagens litte, korte lukeøkt.
 
IMG_6505
 
Sølv, blått er vakkert sammen synes jeg.
 
IMG_6507
 
Ulike bladverk som Hosta, gress og bregner skal holde hverandre med selskap.
Grønn Hosta, og grønn/hvitstripet Hosta skal også få være med her, samt Strutseving.
Potten på bildet under med rosesedum passer godt inn, og sinkbaljen med rosa peoner passer til de rosa klattene i beddet.
Jeg likte veldig godt denne potten, kjøpt på Dyhre gartneri. Lammeøre er en annen plante som står i en sinkbøtte i dette selskap. Den ble visst ikke fotografert I denne runden…
 
IMG_6512
 
Dette ble bare et lite bilderas med sortene som skal få bo I dette beddet. Men jeg tror det skal bli veldig bra. Håper jeg iallefall…
Også bak den blå porten skal jeg ha to blå juniperus. Flotte blå vintergrønne baller som gir god struktur, også om vinteren.
 
IMG_6499
 
I morgen drar jeg med ei venninne til London. Vi skal på hagemessen på Court Hampton flower show. Jeg har hørt mye flott om dette blomstershowet. Mange sier at det også er bedre enn Chelsey flower show. Så jeg gleder meg masse masse. Men litt ” high heels” skal vi også ha. På mandag kveld blir det flott opplevels med musikalen ‘the phantom of the opera’
Så jeg gleder meg til gode opplevelser, og til å gå og lukta på blommorna, sukk…
Forhåpentligvis kommer jeg hjem på onsdag med masse masse ny inspirasjon.
 
Imens skal jeg drømme om mitt bedd som kanskje en gang vil gjengi litt av en slik stemning…
 
blått
 
Jeg ønsker dere en flott uke. Vi blogges snart jeg kommer hjem. Jeg gleder meg til å vise dere litt av det vi får oppleve.
 
Klem fra
 

4 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Dette nye bedet ditt kommer til å bli kjempe fint! Så mange fine planter sammen.
Gleder meg til å se det ferdig!

Kos deg masse i London! Klem

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Det høres ut til å bli en flott plantekombinasjon. Nydelig farge på hortensiaen. og porten!
Det måtte være kjekt å komme til London på hagemesse!! Så heldig at du har en venninne som deler denne interessen.
Musicalen kan du bare glede deg til!! Den var flott! Og musikken er bare nr 1.

God tur og kos dere!

Klem fra Hjørdis

Nooria sa...

Det er hvertfall masse stemning på bildene dine. Det aller første bilde likte jeg spesielt godt.

Elisabeth sa...

London og hagemesse høres ut som et særdeles hyggelig avbrekk fra sommer-Norge... ;-)

Kos deg masse! :-)

God tur-klem fra Elisabeth

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails