VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







lørdag 7. juli 2012

Hampton Court Show

På mandag dro jeg til London sammen med ei god hagegal venninne.

Vi hadde booket to dager på Hampton Court Flower Show. Vi visste ikke hvor stort det kom til å være, så tenkte at to dager var greit å ha.

Vi startet på mandag med besøk på gartneriet Clifton nurseries og et besøk til Kew garden, Je gmå bare si at begge steder skuffet meg. Ikke mye inspirasjon å hente. Flere gartnerier I Danmark og her I området er vel så gode. Men det er jo greit å se noe som ikke gjør at en tar helt av også (det er jo som oftest nok av det…)

I Kew garden var det mest trær… og veldig park.

Beplantingene var av rød begonia, og duftheliotrop kantet med tagetes… Hjelpe meg er det mulig tenkte jeg…

IMG_6579

men, på vei dit var det nydelig forhager å titte på, så det var en opplevelse verdt turen

IMG_6574

Vi var på phantom of the opera på kvelden, og det var super bra. Og med middag på den populære restauranten sarastro nær covent garden ble kvelden perfekt.

På tirsdag ble det tur til Hampton Court Flower Show. En halvtimes togtur utenfor London. Togturen delte vi med mange engelske damer med flotte hatter pyntet med blomster. Ingen tvil om at hage er stor stas I England. Vi tok kanalbåten den lille snutten fra togstasjonen frem til The Hampton Court Palace hvor Flower Showet var. Dett ga virkelig mersmak, så neste år blir det båttur hele veien ned til London sentrum etter Showet.

Jeg har tatt så mange bilder at jeg aner ikke hvilke å velge… men jeg gir dere ett lite knippe.

IMG_6932IMG_6956

IMG_6893

IMG_6889IMG_6891

 

IMG_6887IMG_6885

 

IMG_6882IMG_6878

Eryngium ble med meg hjem, I tillegg til noen takløk.

Det jeg likte med blomstershowet var at ulike designere hadde laget ulike visningshager. Plantene som gikk igjen på showet var planter som er kjente hos oss her hjemme. Og det store fokus var dyrelivet I hagen. Hvordan og hvilke planter tiltrekker seg insekter som hjelper til med pollinering I hagen. Det er jo det samme fokuset som hageselskapet her hjemme har fokus på humler I hagen. Du er medlem, er du ikke?

Hagelivet har skrevet mer om designer hagene, og hvem som vant hva her

Så jeg nøyer meg med å dele små detaljbilder fra noen inntrykk her og der.

IMG_6870IMG_6873

Det var mange flotte sammenplantinger. Stort telt midt I området fylt med herligheter, Duften fra liljer fylte hele teltet.

Liljen Pattys pride, er flott med sjokoladakosmos som nabo.

 

IMG_6842IMG_6836

Vakre designhager

Været var ikke det beste, men det meste av regnet kom mens vi spiste. Det var tre fine menyer å velge mellom, tre retter og både rødvin og campagne ble servert. Ikke noe tull på et engelsk blomstershow. Vi var så høye på blomsteropplevelser så om været ikke var det beste var det helt greit. med tung vekt i armene etterhvert var det greit at det ikke var så varmt også. Det ble varmt nok.

IMG_6783IMG_6779

 

IMG_6817IMG_6826

Jeg liker godt de mørkbladete sammen med rosatoner. En japansk lønn her sammen med rosa hortensia

IMG_6829IMG_6824

IMG_6774IMG_6808

IMG_6643IMG_6834

En dag med mange inntrykk, ga et resultat av vonde ben og åtte kg overvekt som måtte trylles bort…

To timer med veiing og pakking resulterte I en merkelig påkledning på vei hjem… seks t-skjorter, to gensere, to cardigan og jakke….var blandt noe av det ekstra som ble tatt på for å redusere vekten. Flyr man med ryan air, så flyr man med ryan air. Ikke skjønte vi nå hvorfor vi skulle spare penger og ikke tok med en koffert hver…

Men det var en utrolig flott og inspirerende tur, så vi kommer tilbake til neste år.

IMG_6813

Vi har jammen myyye å lære av disse showene I både Danmark og England. Hvorfor ikke ha konkurranser her også, f.eks flotte planter? F.eks designere som lager visningshager i mye større grad enn de få visningshagene vi har vist på vår messe. Men jeg reiser så gjerne til utlandet også jeg.

Ha en flott lørdag

Klem fra

4 kommentarer:

Frøya-Heidi sa...

Takk for at du deler opplevelser og bilder fra hageturen. En gang må jeg få med meg dette jeg også :-)

Mye fine bilder har du tatt, jeg likte aller best en av de siste bildene av blomster i lime og lilla. Min favoritt-kombinasjon for tiden.

Vivishagerom sa...

WOW, her var det virkelig mye flott å se for oss hagegale!

Kjempe fine bilder. Takk for titten!

Klem Vivi

Lisbeth (countryliv) sa...

Det var godt at der var meget inspiration på Hampton Court Show så det kunne opveje skuffelserne fra Kew garden og Clifton nurseries.
Du har nok lært at tage kuffert med næste gang du skal afsted - din påklædning på hjemturen går ikke når man når overgangsalderen - hihi!

November- symra sa...

Takk for mange gode hagereisetips. Lo godt over flyhabitten.

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails