VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







søndag 22. april 2012

En ordentlig hagedag

I dag har Verdens beste dress og jeg hatt en laaang date i hagen.
Vi har blandt annet pottet om frøplanter… Dressen hjalp meg ved å holde meg god og varm, og tørr. For det har vært surt og kaldt i dag også, samt duskregnet litt.
Uten den hjelpen hadde jeg nok gått inn igjen…
Agurker, tomater og Gurkmelon ‘carosello’ Cucumis x cucurbita sp. ‘carosello’ trengte nye hjem.
Når du kan se røttene komme ut av bunnen på potten er det på tide og potte om.
Du kan såvidt se på bildet at de små røttene er på vei ut av potten.
 
IMG_4464
 
Så var det å ligge som en slakt på plantebordet. Ikke så mye røtter på denne karen…små og skjøre…
Men jeg tror den følte seg myye tryggere på plantebordet. Hvor risikoen for å bli trampet på under henting av merkepinner, eller rett og slett få et kne midt i sin stengel når ompotteren setter seg ned…
 
IMG_4466
 
Endelig trygt i ny bolig, og her kan den bo til den flytter inn i drivhuset.
Men der er det en god del som må ut først…
 
IMG_4465
Her er det Agurk ‘Max’ som koser seg.
 
Jeg har sådd gress i kjøkkenhagen. Valget falt på gress mellom beddene… Alternativer som grus, bark, skjellsand, knuste skjell med mer er vurdert. Men valget falt altså på gress…Det skal bli deilig å slippe å se den bare flekken med jord…
Ellers i dag har jeg sådd ulike typer kornblomst, ulike ringblomst og ulike cosmos. Cosmos er satt inne, de andre er satt ute i en ledig pallekarm med vindusglass over. Disse skal plantes innimellom grønnsakene i grønnsakshagen, slik at de kan trekke til seg insekter som evt vil hjelpe til med å spise skadedyrene som evt måtte komme. Pluss at det er jo  meget estestisk med vakre blomster innimellom grønnsakene…
 
Jeg vil dele med dere dette stalltipset til såing av blå valmuesøster meconopsis betoncifolia:
I dag sådde jeg også blå valmuesøster en gang til. De forrige frøene ser ikke ut til å spire… nå er de tatt inn etter å ha stått ute i senvinter. De har nå stått inne i flere uker, men det er fremdeles ingen livstegn å se. Jeg fikk et stallltips på nordiska trädgårdar; så valmuesøster i torv, ikke såjord. Torven er lettere for røttene, så sådden skulle lykkes bedre da, sa to medlemmer I den svenske rhododendronforeningen. Og det var i følge dem ikke for sent å så nå. Det var bare til å så, i torv, og sette dem ut på et skyggefult sted. Som sagt, så gjort.
 
Jeg har også sådd brokkoli, mais, dill og purre. Mer dill skal jeg direkte så bare jeg får ordning på plasseringen i grønnsakshagen.
Brokkolo brassica oleracea ‘romanesco natalino’står i drivhuset og venter på bedre tider…les varmere…
 
Inne på det forhenværende vaskerommet, nå planterommet, prøver jeg å forhindre kaos… Med dagens såing tror jeg kaoset er i gang.
Men så leste jeg innlegget til Claus i dag, der kom redningen, og jeg gjør nå som han: Ut med lathyrusene på dagtid, i skyggen så ikke solen svir bladene de første dagene.. Men jeg bor jo desverre ikke i Danmark, så på natten bærer jeg dem inn en stund til iallefall. Alle midler for å forhindre kaos må prøves… og det fine med lathyrusen er jo at den kan direkte såes i mai dersom alt skulle gå altfor galt med de jeg har forspiret.
Det er det som er så fint i hagelivet, man kan ofte få en sjanse til…
 
IMG_4059
I dag har jeg og verdens beste dress definitivt vært i hagen.
 
Jeg håper dere også har hatt en fin dag i hagen i dag.
Jeg har vært litt rundt og sett hos dere i dag, men ikke fått lagt igjen ord hos dere alle… men jeg synes det er gøy å se alt dere driver med, og samtidig så skjønner jeg hvor stort landet vårt er når jeg ser hvor ulikt vinteren trekker seg tilbake. Og man kan jo bare sukke misunnelig til de danske hagebloggerne…men våren  kommer til oss alle til slutt, det er bare å glede seg.
 
Klem fra
 

6 kommentarer:

Blomsterguri sa...

God parkdress må til når en skal i hagen i duskregn og kald vind! Det har tydelig nok vært en effektiv og god dag. Nye sjanser og kaos her og der kjenner jeg godt til. Ha en super uke!

Bille sa...

Hehe, nå føler jeg meg litt ekstra amatør, siden jeg ikke har noe eget hageantrekk. Men så er det bare i feriehagen jeg kan ta sånne større økter, og da skjer det gjerne litt på slump, med kaffekrus i hånden for å inspisere litt og plutselig er man i gang med ett eller annet.

Når det gjelder plasskaos så gruegleder jeg meg litt til neste tur til feriehagen. Sådde ca 35 sorter der, og hvis hver får 10 spirer skal det bli bra fullt på to undervanningsbrett for vinduskarm. Haha - kremt.

krepsemor sa...

Det gjelder å kle seg, ja! Her har vi hatt sol, men litt kjølig, og jeg har også vært ute i hagen i dag!
Smart med såingen av Meconopsis i torv! Jeg prøvde å så frø i kaffifilter, og sette i kjøleskapet, og det var heller ikke så dumt!
Takk for tipset med erteblomstene, det skal jeg jammen gjøre også!
Ønsker deg en fin uke!

Helena sa...

Det glädjer mig att du gillade ZETAS :-)Du kan tro att jag oxå beundrar Mangolia parasollet varje gång vi är där.
Har dina aurikler kommit än?
Mina ska vara på väg...skickas idag :-)
Jag längtar så :D
KRAM från mig!

Linda sa...

Helena: Mine aurikler er i hagen, og jeg planlegger aurikkelteater.... leter etter det jeg trenger... Gleder meg til å vise:)

Linda sa...

Lykke til tigertina:) Jeg er spent på om rådet virker jeg og, men man skal jo høre på det eldre:)Noen ganger misunner jeg dem all kunnskapen de har:)
Og den dressen går aldri av mote, min er 15 år gammel og de selger helt like i dag:)

Krepsemor: kaffefilter er sikkert også smart, artig:)

Bille: kaffekrus er jo et koselig hageantrekk det:) Alltid klar til både kos og hagestell da:) Jeg håper de vannbrettene er brede, he, he:)

Blomsterguri: ja dressen må til, bedre vær i dag da, heldigvis:)
Takk for deres kommentarer det er hyggelig:)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails