VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







onsdag 11. januar 2012

Ny bok

 
 
Bloggeren Helena med bloggen “Helenas hem og trädgård” spurte for en stund siden om hvor hun kunne få tak I boken om kamelia, skrevet av Tage Andersen
Jeg er som sagt gal etter gode bøker, og klarer sjelden å stå I mot å kjøpe en god bok, og særlig hagebøker. Så jeg ble selvfølgelig nysgjerring og fant ut hvor jeg kunne kjøpe den. Jeg tipset selvfølgelig Helena også om det.
 
Problemet var at funnet ble gjort I et svakt øyeblikk på nattevakt, hvor alle sanser naturlig er svekket… og boken havnet brått I handlevognen…
Boken ankom hjemme hos meg en ukes tid senere. Det var en opplevelse bare å pakke opp pakken. Synd jeg ikke tok bilder…
Jeg har aldri sett noe være så pent pakket inn, helt fra ytterste lag, til det innerste silkepapiret rundt boken. Selv regningen var luksuriøs, med preget gullskrift.
Boken er som sagt skrevet av Tage Andersen, den heter “Frøjd och lidelse – en bok om kamelior” Boken utgis på engelsk, svensk og dansk, og kan kjøpes på Tages hjemmeside
 
Jeg fikk så absolutt lyst på flere kameliaer etter å ha lest boken. Men da må det bygges en vinterhage der de kan bo…
Min kamelia står nå I blomst, vakker som bare det. Men jeg må ut I drivhuset for å nyte blomstene. Blir det over 10-15 grader kaster kamelia knuppene, og man får ingen blomster…
…Og jeg som er en frysepinn… Så vi er dårlige samboere kamelia og jeg…
 
IMG_0613
 
Men gode naboer kan vi være, og drivhuset er ikke sååå langt unna.
 
Siden det har vært så mild vinter, har kameliadamen stått ute i hagen, helt til vi dro på julerferie. Jeg tok ikke sjansen på at værmelderne holdt det de lovet, og flyttet henne inn I drivhuset. Hadde hun stårr I jorden hadde det nok holdt  å dekke henne godt til… men I potte er det mer risikabelt. Nå blomstrer hun så fint, og hun har massevis av knupper, så hun blomstrer nok en stund til.
Jeg har aldri hatt såå mange knupper på min kamelia før, og det kan kanskjeskyldes at jeg siden I fjor vinter har gjort en ekstra innsat for at hun skal trives. Hun fikk litt større potte, med ny surjord (rhododendronjord).
Kamelia liker ikke å tørke ut, og jeg har vært påpasselig med vannkannen. Værgudene stod også på min side I dette tilfellet. Hun er en krevende dame, men jammen belønner hun deg rikt om hun trives.
 
bloggebilder 019
 
Det var en titt I drivhuset mitt. Men jeg har en annen beboer som også har bestemt seg for å blomstre der ute. Så turene ut I drivhuset er ekstra mange I disse dager.
 
Klem fra
 

5 kommentarer:

Turid sa...

Bedårende vakker den kameliadamen.
Ha fine dager :)

Unknown sa...

ÅÅhh.. takk for tips!! Jeg har så problemer med at mina Camelliaer kaster knoppene.
Kanskje det rett og slett er alt for varmt i drivhuset om våren. Får kaste de ut da rett og slett.
Den du har bilde av er jo helt fantastisk!!

Gyldenlakk - hage og pusterom sa...

Så heldig og flink du er som har så nydelige blomster. Og takk for at du viser dem fram :-)

Har ikke sett kamelia siden jeg var i Kew Garden i London. Der var det mange vakre så vakre!

Linda sa...

takk for kommentarene deres:) Kamelia er en nyyydelig blomst, og i år ser det ut som den har tilgitt meg tidligere feilbehandling, og blomstrer villig:) Lykke til med din turbo lotte:)

Frøken Solhat sa...

uha ja fristelserne er mange Linda også på boghylderne ;o)

Knus Dorthe

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails