VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







lørdag 19. mars 2011

Økt nr 2 er i gang


Men denne haugen med frø er betraktelig større en staudehaugen, så her krevdes det litt organisering… Men det hele ender vel I kaos likevel, men jeg tenkte å prøve med et system I starten iallefall
 
De som er sådd nå er:
 
Klokkeranke Cobea scandens. Selv om jeg fikk de til I fjor, tar jeg ingen sjanser og følger skolen hos Claus. Han sådde tidlig I mars, men vi ligger jo et par uker etter danmark I klima så jeg ventet litt. Men nå er frøene I jorden. Jeg hadde tatt frø fra egne planter I fjor høst, men de lignet ikke på de fra impecta, så ikke vet jeg hva de jeg plukket inn var… Jeg tok ingen sjanser og sådde de fra Impecta.
 
Ulike tomater, sanket fra planter fra ferien I danmark. Alle frøene fra tomatene vi brukte I maten, ble skøvet ned I et kaffefilter. Jeg klarte ikke skylle dem ned I sluket, hvert et lite frø blir jo en fantastisk plante. Frøene behandlet jeg etter anvisningen til Camilla Plum. Venninnen min og jeg har delt frø, og ALLE hennes har spirt. Hun sådde I forrige uke, så dermed tør jeg tro at mine også vil spire. Jeg har lagt to frø I hver potte I tilfelle. Og jeg har maaange frø, så jeg kan godt la en spire gå til spille her og der.
 
Tomatene jeg har sådd er som følger; døpt av meg:
 
Dansk plommetomat
dansk rød søt tomat
dansk sort cherry tomat
Vanlig tomat fra mitt drivhus I fjor
 
Frøene kan jo være krysset, så helt hva resultatet blir vet jeg jo ikke, men det er jo bare spennende. Jeg ha rsådd maaange, så her blir det nok litt til venner og kjente også.
 
Så har jeg fått frø av sjokolade paprika, oransje paprika en eller anne “snake” type paprika (her sviktet mine dansk kunnskaper)
I tillegg har jeg fra Impecta sådd; Chokladpeppar F1 ‘Choco’ Capsicum annuum
Og kronärstskocka ‘green globe’
I morgen skal jeg så resten av haugen. Her var det noen som måtte ligge I vann I ett døgn da frøene har et hardt skall, dermed må jeg vente til I morgen med de. Og da tar jeg resten også.
 
bloggebilder 021
 
Disse er;
 
og
bloggebilder 026
I dag har det smeltet litt mer snø, og det er såååå deilig.
Jeg  gleder meg til mer frøsådd I morgen.
 
Jeg ønsker dere en masse god lørdagskveld.
 
Klem fra

3 kommentarer:

Helena sa...

Oj vad du sår :-)Visst är det härligt att få fingra med jord o frön!Lycka till med sådden.
Trevlig helg!
Hälsningar Helena

Ina sa...

Du har rigtig gang i forspiringen nu. Det har jeg også, men tomaterne venter jeg med. Jeg har ikke drivhus, så de skal på friland, og bliver først sået i april.
Klokkerankerne er lige sået, så de har endnu ikke spiret.
Havde sne i går, men i dag var der heldigvis bart, så det blev til en eftermiddag i haven. Skønt....

Hilsen Ina

Frøken Solhat sa...

Søde søde Linda.....hvor ser det godt ud med alle dine frø :0)

Desværre kan jeg ikke rigtig hjælpe dig med temperatursvingningerne i drivhuset......jeg plejer at have mine frøplanter inde, for senere medio april at stille dem ud i drivhuset.

Knus Dorthe

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails