VELKOMMEN

I denne bloggen vil jeg først og fremst skrive om mine hagedrømmer. Selv om vi har bodd i huset vårt i 13 år, er det fortsatt flest drømmer i hagen min. Det er først de siste to årene som ting har løsnet litt, og ting har begynt å realiseres. Interessen og planleggingen startet i grunn i det øyeblikket jeg oppdaget at jeg hadde fått min egen hage:) Jeg er meget interressert i hage og alt som har med det å gjøre. Kommer til å skrive om drømmer... ulike prosjekter og planer, ideer og gjøremål. Jeg har ingen erfaring med å blogge, annet enn å ha fulgt flere bloggere i en stund. Så det vil nok være stadig forandringer i min blogg til den blir slik jeg ønsker. Siden min samboer absolutt ikke er interessert i hage (med dog veldig tålmodig), og jeg er over middels interessert, skal det bli veldig artig å "møte" andre hageentusiaster:) Legg gjerne en kommentar om både blogg og innlegg, tips mottas med stoor takk:)







lørdag 19. mars 2011

Jeg klarer ikke stoppe...



Har tenkt mye på hvordan jeg kan få sådd I drivhuset… Med ekstra varme om natten holdes jo temperaturen greit oppe om natten, men på dagtid blir det jo veldig varmt der inne…
Jeg har takluke som åpner seg automatisk, men det er ikke nok, temperaturen er likevel opp mot tretti grader…
I dag har jeg åpnet døren også, men det krever jo at jeg er hjemme og følger med…
DILEMMA!!!
 
Jeg ønsker meg en termostat som setter I gang kaldluft når det er over 20 grader og varmluft under f.eks ti. Jeg har en jeg kjøpte på Claes Olsson, men den skal bare sette I gang når temperaturen går under ett gitt antall grader… (…men den gjør jo ikke det engang…sukk. Så den virker ikke som den skal…)
Men finnes det noe slikt?
Hvordan gjør de de som sår I drivhus?
 
Se på dette planterommet som Lydia skriver om, sukk mitt hjerte sier jeg. Et slikt drømmer jeg om…sukk
Jeg må finne ut av dette… Vet Willab garden har mye utstyr til drivhus. Om jeg kommer meg ned på messten til helgen og de er der , så skal jeg spørre litt.
Enn så lenge så skjønner jeg at huset blir fullt, og at kaoset kommer til å bli herlig og helt komplett.
 
Men det jeg også lurer litt på nå, er å så grønngjødslingsplanter I jorden I drivhuset. Disse kan spavendes når spirene har kommet, og så gjødsler de jorden…
De spirer raskt mener jeg å huske…
Grønngjødslingplanter kan være blodkløver, honningurt, bokhvete og hvitkløver.
Tagetes og lupiner er også gode gjødslingplanter, men jeg tror ikke de egner seg til å så I drivhuset…
Tagetes er gode å så på steder der man ønsker å fornye et rosebedd, da de virker biologisk bekjempende på jordnematoder som blir dannet i jorden der roser er dyrket tidligere.
Jordnematodene vokser på røttene på rosene (tror jeg) og godt etablerte roser tåler dette bra, men om man planter nye roser I jord hvor det har vært roser før, vil nematodene gå løs på røttene på dennye rosen og det klarer den ikke så godt. Så en sesong med tagetes kan være en god måte å bearbeide jorden på.
 
Hmmm… mens jeg I år finner en løsning på hvordan jeg kan temperaturen under kontroll (Les: stabil) I drivhuset, så tror jeg at jeg prøver en pakke grønngjødsling I jorden der inne, så den blir bearbeidet før tomater og agurker inntar plassen der… Eller kanskje ikke???
 
Bare noen løse tanker som surrer rundt…
De får surre litt til…

Klem fra

8 kommentarer:

Kristin Aurdal sa...

Jeg sådde i salat, purre og rødløk i drivhuset forrige uke, salaten spirte i dag. Jeg har ikke montert på de automatiske taklukene ennå og tempen er sikker godt over 30 grader når sola står på midt på dagen - ingen problem det.
Tomatene er ca 10 - 15 cm høye og tåler også varmen. det samme gjør stauder og sommerblomster.
Jeg har termostat fra Clas Olsson, en sånn som du kobler til stikkontakten (samme som deg tror jeg?) Jeg har ikke problemer med den. Når tempen synker under 16 grader slår den seg på. Med meg så kobler ikke ovnen inn før dislayet viser 15 grader så vær obs på det.
Er det noe du lurer på ang dette så skriv en kommentar i bloggen min så jeg garantert ser det. :-)
Lykke til med såing i drivhuset.

Mia sa...

För mycket och för lite skymmer allt.. Måste ju lika väl vara skönt med den värmen för oss som frysit så länge.

Margrethe sa...

Jeg har heller ikke funnet løsningen, men tenker det er bedre med for mye varme enn for lite. Så får det stå til.
Det er mye å lære når det gjelder drivhus, og vi nybegynnere trenger tid.
Det går seg vel til etter hvert.
Håper du får en fortsatt fin helg.

Annika Christensen sa...

Hej!
Vad kul om du kommer till mässan.
Hoppas vi ses.
Annika
Ha en skön söndag

Mari Anne sa...

Jeg har også "Clas Olsson" termostat. Den billigste. Jeg strevet litt før jeg fikk den i gang. Har du bruksanvisningen ennå? Den kan innstilles begge veier. At den slår seg på når det blir varmt nok, eller når det blir kaldt nok. Det var noe med å holde en av knappene inne lenge nok til at den bytta. Jeg er veldig glad i den. Jeg har koblet den med skjøteledning slik at jeg bestemmer selv hvor jeg vil ha den eksakte temperaturen.

krepsemor sa...

Komplisert det der. Jeg står foran min første drivhussesong, så jeg suger til meg all erfaring dere garvede sitter inne med. Jeg ser at du er kunnskapsrik på mye, og titter gjerne innom igjen senere!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Jag har automatiska fönsteröppnar på mitt växthus som vädrar ut varmluften. Det, i kombination med något som skuggar tror jag är det bästa sättet att inte få för varmt när solen står på. Men det är svårt att få till en perfekt miljö. Lycka till med sådderna!
Eva

Linda sa...

New Dawn: Tusen takk. Det høres ut som du får det godt til:) Du kommer garantert til å høre fra meg:):)

Mia: Å ja jeg nyter varmen til det fulle, virkelig:):) Men vet ikke om frøene spirer der... men kanskje om de spirer inne, så kan spirene flytte ut???

Margrethe: Min nabo sa engang; ikke vær så redd for å gjøre feil, det verste er å ikke gjøre noe... Og det er kanskje sant, vi lærer noe hele veien:)

Annika: Jeg håååper veldig, men pengebingen er ikke full i disse tider, men jeg graver etter gull:)

Mari Anne: Mener du at jeg MÅ lese bruksanvisningen???::):) he, he:) Jeg har prøvd, men jeg må prøve igjen skjønner jeg:)

Krepsemor: Som sagt over, det verste er å ikke gjøre noe, bare å kaste seg ut i det. Og går det galt så er de tjo planter å få kjøpt på gartneriene sener ei sesongen, og skulle det gå galt få rman kjøpt tomater og agurker i butikken:):) Så stort verre kan det ikke gå, annet en at man lærer:)

Du klarer det helt sikkert helt suverent, Håper vi får følge med:) Lykke til:)

Eva: Ja skygging mangler jo her... Tenke, tenke:)

Takk til dere alle sammen:)

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails